צפו באימון המיוחד של לוחמי היחמ"ם מגדוד "שחף"

הם שוהים לפעמים ארבעה ימים רצופים בתוך שיח, אוספים מידע משמעותי על האויב, מכווינים את אש הארטילריה ליעדי הטרור ואם צריך - גם מסתערים בעצמם. לוחמי פלוגה ג' מגדוד האיסוף הקרבי "שחף", לקחו חלק משמעותי במיוחד במבצע "מגן צפוני" ומבטיחים כעת בעיצומו של האימון היחידתי, להמשיך לצפות על המתרחש מעבר לגבול ולהתריע מפני כל פעולה של האויב. "אנחנו הג'וקר של צה"ל בצפון"

21.02.19
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל


בעיצומו של מבצע "מגן צפוני" על גדר הגבול הצפוני של מדינת ישראל, היו מי ששהו את כל אותם שבועות ארוכים בתוך שיחים סבוכים ששימשו להם כהסוואה, והגנו באמצעות עיניהם על הכוחות הפעילים במבצע.

הלוחמים הללו הם צוותי יחידת המודיעין מטרות (יחמ"ם) של גדוד האיסוף הקרבי "שחף", האמון על גזרת לבנון. בכל יום מחדש, לאורך כל השנה, הם מבצעים משימות מודיעיניות במרחבים המורכבים והמסוכנים ביותר בגזרה.

היכולת הבולטת של לוחמי היחידה, היא לראות ולא להיראות - 48 שעות, 72 שעות ולפעמים אפילו 96 שעות, יכולים הצוותים להתחבא בערמומיות וחשאיות בתוך סבכים, ממש במרחק של מטרים ספורים מחיזבאללה, ולאסוף עליו מידע מודיעיני רב משמעות לקראת יום פקודה.

"שום דבר לא הסית את העיניים שלנו מהמטרה"

"במשך תקופה ארוכה ביצענו איסוף מידע לפני מלחמה (אמל"א), והבאנו מעומק השטח מידע מודיעיני משמעותי, שאפשר לנו לצאת למבצע ולקיים אותו בצורה מהירה ומדויקת", מבהיר סרן אדהם נסראלאדין, איתו שוחחנו במהלך האימון של פלוגתו שנערך בשבוע שעבר.

במהלך המבצע, לוחמי פלוגה ג' שפועלים בעיקר בחטמ"ר 300 שבגליל המערבי, נדרשו לעקוב מקרוב אחר איתורי בתים ומבנים מהם יצאו המנהרות, ולדווח על כל התרחשות יוצאת דופן - שינוי בתוואי הקרקע, קבוצות אנשים שמבקרים בתדירות קבועה במקום ומשאיות ורכבים חשודים שיוצאים מהנקודה.

"מהרגע שהתחיל 'מגן צפוני', העבודה שלנו התעצמה", מוסיף סרן נסראלאדין ומתאר: "הצוותים שלנו היו ארבעה ואפילו חמישה ימים רצופים בתוך שיח ותצפתו על האויב גם בתנאים הקיצוניים ביותר של רוח, קור וגשם ללא הפסקה. שום דבר לא הסית את העיניים שלנו מהמטרה".

"אם זה יקרה - נכשלנו במשימה"

"אנחנו נמצאים בשטח גם כדי לצפות באיומים טרם התרחשותם, להתריע לכוחותינו שערוכים בגבול לבואם ולסכל אותם עוד לפני שהם מגיעים אל העורף באמצעות מכת אש ארטילרית עוצמתית", מבהיר סרן נסראלדין, ומספר כי חלק חשוב מהאימון אותו הכוחות מבצעים בימים אלו, הוא להכווין את גורמי האש בהתאם למיקום האויב בשטח בזמן אמת.

"אנחנו מבצעים מארבי תצפית במרחבים המאוימים ביותר, המקומות בהם האויב עלול לנסות להוציא את המתקפה שלו נגדנו, ואנחנו דואגים ששום דבר חריג לא יתרחש במשמרת שלנו ומתחת לאף שלנו. אם זה יקרה - נכשלנו במשימה".

עוד הוא מגלה, כי האויב בסוף יודע שצוותי האיסוף נמצאים בשטח כדי לצפות ולראות כל דבר שהוא עושה או מתכנן. "העובדה שאנחנו נמצאים בחשאי בשטח עם הציוד המתקדם שלנו: מאמצעי האיסוף המשוכללים שלנו ליום וללילה, דרך המצלמות המיוחדות ועד לרכבי התצפית והרחפנים - מרתיעות את האויב מלצאת נגדנו לפעולה. הוא יודע שהוא יסוכל".

"אנחנו הג'וקר של צה"ל בצפון"

במהלך האימון האחרון, שנמשך שלושה שבועות, הפלוגה המיוחדת תרגלה לצד יכולת הכוונת האש וההסתוות בעומק השטח, גם את היכולת להסתער ולהילחם מול האויב פנים מול פנים בעת שיידרש. "התפקיד שלנו הוא להביא מודיעין איכותי מהשטח, ולראות את מה שאף אחד אחר בצה"ל לא יכול לראות, אבל בסוף אנחנו לוחמים לכל דבר", הוא מבהיר.

"לא סתם המח"ט, הקמ"ן והמג"דים של הכוחות המתמרנים מבקשים שהצוותים שלנו יצטרפו אליהם לכל מבצע", מדגיש סרן נסראלדין ומכריז: "אנחנו הג'וקר של צה"ל בצפון. במלחמה הבאה, אנחנו ניכנס לתוך עומק השטח, נפעל כצוות עצמאי בחוד החנית שישמש כעיניים הקדמיות של כל הכוחות המתמרנים. נהיה הראשונים לזהות את האיום ולהביא לנטרולו".

"אנחנו משמעותיים מאוד למערכה הכוללת של צה"ל. במקרי קיצון, כוחות צה"ל יצליחו להגיע למקומות הנדרשים, אבל השאלה החשובה באמת היא באיזה מחיר, וכאן - אנחנו מרכיב משמעותי", הוא מבהיר. "מספיק שנזהה שלושה מחבלים יוצאים מבית לכיוון הכוח ונדווח על זה - נציל חיים".

עוד הוא מוסיף, כי המידע שהצוות יספק בשטח עשוי לשנות לגמרי את ההיערכות ואת תוכניות הקרב: "מספיק שנזהה פריסה שונה של האויב בשטח ממה שנערכנו אליה, או לחילופין תנועה חשודה לכיוון כוחותינו, אנחנו יכולים להעביר את המידע הזה במהירות למפקדים, לעצור את התקדמות הלוחמים שלנו ולאפשר להם להיערך בצורה שונה, כך שיפתיעו את האויב ויכריעו אותו. אלו דברים שלא יכולים לקרות בלעדינו".

"כל לוחם שלי הוא מומחה ומקור ידע משמעותי בגזרה, וכל מפקד שמגיע לכאן מבין את זה בפעולה הראשונה שלו איתנו", מסכם סרן נסראלדין. "בסוף, אין אף כוח בצה"ל שיש לו את החיכוך עם האדמה הצפונית והאויב מצפון כמו שיש לנו. אנחנו מכירים אותו - את דפוסי ההתנהגות שלו, היכולות שלו, ולכן המענה שניתן לו בשטח בזמן אמת יהיה קטלני בהרבה מכל צוות לוחם אחר. אני סבור שנוכיח את זה בעימות הבא".