זו החטיבה שתבטיח את חופש התנועה במלחמה הבאה

לאורך חודש יולי, למדו ותרגלו ארבעה גדודים של חטיבת האר״י תרחיש חדש לחלוטין, שהופך להיות שגרה - איך מבצעים הגנה בתוך גבולות הארץ בזמן חירום? כחלק מהפקת הלקחים של שומר החומות, ובשיתוף עם מג״ב, פגשנו את היחידה שניה לפני שהיא משנה יעוד

02.08.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

דמיינו את זה - מבצע 'שומר החומות' בעיצומו, מספר טייסים שהוקפצו לבסיס כדי להשלים עוד משימה במערכה, נתקלים בהפרת סדר שחוסמת את הציר בו הם עוברים. המשימה של הערב מתבטלת, ולא מושמד יעד אסטרטגי של החמאס. 

בדיוק בשביל למנוע מקרים כאלו, הוחלף היעוד של חטיבת המילואים 5692, חטיבת האר״י, שמורכבת מלוחמים יוצאי יחידות חי"ר. עד השינוי, מטרתם הייתה פעולה במרחב האזרחי בעת חירום. המשימה החדשה שהוטלה עליהם - היא להגן על הצירים המרכזיים והמתקנים האסטרטגים במדינה. "עבורנו, חסימת צירים היא דבר חמור", מדגיש אל"ם גור רוזנבלט, מפקד החטיבה, "במלחמה צריך להעתיק כוחות במהירות - והכול מבוסס על חופש התנועה שלנו". 

בשביל לתרגל את היעוד החדש, התקיימו בחודש האחרון ארבעה תרג"דים שונים של שלושה ימים. בשיתוף פעולה עם לוט"ר (לוחמה בטרור) ומג"ב, הם עברו הכשרה של שימוש באלות, עבודה עם מגנים קדמיים וירי של רימוני גז.

הצטרפתי אל התרג"ד האחרון שהיה בבא"פ זיקים, בשביל לפגוש אותם שנייה לפני שהשינוי הפך לרשמי. את מיקום התרגיל לא היה לי קשה למצוא, צעקות נשמעו מרחוק ולוו במוזיקה בשפה הערבית.

ואז התחיל התרחיש - בצעדים שקולים, התקרב אדם המחופש לרועה צאן אל הכוח הצבאי, יחד עם עוד שלושה שמגבים אותו מאחור, הם התחילו לזרוק כדורי טניס על הכוח, שדימו זריקת אבנים. שלושה זיקוקים נורו אל האוויר, נזרק רימון גז - וההפס״ד (הפרת הסדר) פונה.  

כשהמילואימניקים חשבו שהתרגיל נגמר, המח״ט הוריד תרחיש נוסף - התחממות בגזרה הצפונית. הם חזרו לחלוקה על פי המתקנים האסטרטגים והצירים הראשיים, ותרגלו תרחישים כמו לינץ׳ על רכב, פינוי פצועים בהפגנה אלימה, ומה עושים כשיש נשק חם בזמן הפס״ד.

״רצינו לדמות ללוחמים את המציאות והדילמות שאיתן הם יצטרכו להתמודד בשטח״, מסכם המח״ט, ״זו הייתה התנסות שונה ממה שהם רגילים. בסוף הם מבינים שזו אחריות לאומית - שבלעדיה צה״ל לא יוכל למלא את משימותיו״.