אחרי שאולץ להתעלם מהאוטיזם - הוא דואג שאף אוטיסט בצה"ל לא ירגיש חריג

אחרי שנים של ניכור, בריונות והתנכלויות חוזרות, סרן אודי הלר מחליט להתגאות באוטיזם שלו ויוזם את תוכנית "תתקדמו" שדרכה התגייסו כבר מאות אוטיסטים לצה"ל

01.08.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

"אני אוטיסט", מצהיר סרן אודי הלר, יזם תוכנית "תתקדמו" המשלבת אוטיסטים בשורות צה"ל. את המילים האלו הוא אומר היום בגאווה, אך רוב חייו נאלץ להסתיר את זהותו ולהתכחש אליה.

"נולדתי למשפחה מורכבת ובגיל מאוד צעיר כבר נמסרתי לאימוץ", הוא משתף. המשפחה המאמצת מאוד התרגשה לקבל לחיקה את בנם הצעיר, לאחר זמן רב שהם חלמו על הרגע הזה. אך במהרה גילו ההורים שבנם אינו ככל הילדים - הוא מתקשה לבטא את עצמו ולהבין סיטואציות חברתיות שונות והילדים האחרים דוחים אותו ומתנכלים לו. "ההורים שלי ששנים ארוכות כל כך ציפו לילד נורמטיבי, לא הסכימו לקבל את זה שאני אחר, ובמשך כל ילדותי התעלמו לגמרי משונותי".

סרן הלר נשלח בתחילה לחינוך מיוחד, אך עקב דרישת ההורים הועבר לבית ספר רגיל. למרות כל הקשיים הברורים, הוריו התנגדו לשמוע על כל אפשרות לעזרה. "הייתי סובל מכל מקום - בבית הספר הייתי סובל מבריונות וחוטף הרבה מכות. כשחזרתי הביתה הייתי סובל מהצעקות של אבא שלי שהיה מקלל אותי בלי סוף".

לא ידעתי מה עשיתי לא בסדר, אבל התנצלתי. זה לא עזר

עד גיל 11 ממשיך אביו להתנכל אליו בכל רגע נתון. "הוא היה מרביץ לי ומכנה אותי בשמות כמו 'דרעק' ו'אפס', בשבילו הייתי השטן. בגיל 11 הוא התייאש ממני לגמרי וחוץ מלקלל הוא הפסיק לדבר איתי לגמרי. מפעם לפעם אמא שלי הייתה מנסה לשקם את הקשר ומבקשת שאתנצל בפניו על התנהגותי. לא ידעתי מה עשיתי לא בסדר, אבל התנצלתי. זה לא עזר".

למרות הקשיים הרבים, מבחינה לימודית סרן הלר פרח. את בית הספר סיים עם ציונים גבוהים, וכשסיים את הלימודים, התגייס לצבא כמו כל ילד רגיל. "הוריי מעולם לא סיפרו לי שאני מאובחן, ולכן לא ידעתי להגיד בצבא שאני צריך התאמה מיוחדת. השירות היה נורא קשה, אבל גם אותו עברתי".

עם שחרורו הוא מתחיל את לימודי התואר הראשון, שם הוצמד לו חונך במטרה לעזור לו להשתלב. "גם זו הייתה חוויה קשה מאוד. החונך במקום לעזור לי היה מתנכל אליי ומנצל אותי בדרכים הכי גרועות שאפשר לדמיין". אך גם את המהמורה הזו הוא עובר, ומסיים את התואר בציונים גבוהים. הרבה זמן של נחת אין לו ומהר מאוד נוחת עליו האתגר הגדול הבא.

"אבא שלי מחליט להעיף אותי מהבית", הוא מספר. סרן הלר מושלך אל הרחוב ללא כל גב כלכלי. במשך תקופה ארוכה הוא חי ברחוב וישן על ספסלים ובגני ילדים. מפעם לפעם מגיע למה שהיה פעם פתח ביתו ולוקח מעט אוכל וכסף שאמו הייתה משאירה לו מאחורי אדנית מוסתרת. אך עם הידרדרות במצבה הרפואי של האם גם זה נפסק, והוא נשאר לבדו.

במשך כל השנים ההורים שלי פשוט היו מאוהבים בילד שלא קיים

"תקופה קצרה לאחר מכן אני מגלה שאבי הלך למשרד הפנים וביקש להסיר את שמי מהמסמכים שהופכים אותי לבנו, כלומר, שאני רשמית לא אהיה הבן שלו יותר. במשך כל השנים ההורים שלי פשוט היו מאוהבים בילד שלא קיים".

אך דווקא את התקופה הזאת מגדיר סרן הלר כתקופה שבה החל השינוי. הוא מתחיל לבנות לעצמו תוכנית שיקום - לומד על אוטיזם, מבין מה המשמעות של להיות אוטיסט ומחליט לקחת את המושכות לידיו ולהתקדם בזכות עצמו. "ב-2018 פניתי לתא"ל דן גולדפוס ששירת אז כמפקד חטיבת הנח"ל וביקשתי ממנו לסייע לי לחזור לשירות צבאי. הוא הסכים והגעתי לעבוד איתו בנח"ל ואחרי זה גם בתפקידו כקחצ"ר".

לאט לאט החל סרן הלר להתקדם בצבא. הוא חקר מגוון תופעות בצה"ל ואף פרסם שבעה ספרים, אך תמיד בראש מעייניו עמד נושא אחד - שילוב אוטיסטים בצה"ל. במשך תקופה ארוכה הוא חקר את הנושא וראיין את כל העמותות המשלבות אוטיסטים בצבא, וביוני 2019 הוציא את ספרו בנושא.

"עד אז אוטיסטים קיבלו פטור ישיר משירות בצבא. אלו שבכל זאת רצו והתעקשו יכלו להתנדב, אך גם זה פתח להם חלון תפקידים מאוד קטן. בצבא נוצרה סטיגמה שגויה הנובעת מחוסר מודעות, ואני הבנתי שצריך ואפשר לשנותה".

המחקר הוגש לראש אכ"א, ובמהרה הגיע לידיו של רח"ט תומכ"א, תא"ל אמיר ודמני, והוא יצא לדרך. תוכנית "תתקדמו" כוללת היום כבר מאות משתתפים וממשיכה לגדול במהירות. דרכה מתגייסים החיילים ממש כמו כולם, אך עם התאמות העוזרות להם להשתלב יותר בקלות בצבא - צו ראשון ויום המאה מותאמים, ליווי צמוד מתחילת התהליך, טירונות משותפת במחוה אלון וקורסים ושיבוצים שעד היום לא הייתה להם גישה אליהם.

כשאני מסתכל עליהם אני רואה דרכם את המשפחה שמעולם לא הייתה לי

"לראות את ההורים מלווים את בנם ביום הגיוס מרגש אותי מאוד", מציין סרן הלר, "כשהם גילו שילדם אוטיסט הם לא העזו אפילו לחלום שיום אחד הוא יתגייס לצבא, ולראות אותו לובש מדים כמו כל אחד אחר מקנה להם אושר בלתי פוסק. כשאני מסתכל עליהם אני רואה דרכם את המשפחה שמעולם לא הייתה לי".

סרן הלר ממשיך להתקדם מפרויקט לפרויקט ומבטיח שעל יוזמותיו נשמע עוד הרבה. "המטרה הגדולה שלי היא להפוך את העולם שאנחנו חיים בו למקום טוב יותר. אחרי שהצלחתי להשפיע על הצבא, הדבר הבא מבחינתי זה להשפיע על מערכת החינוך. כבר היום יש לי המון רעיונות ואני מתכוון לעבוד מאוד קשה כדי להוציא אותם לפועל".

לפני מספר שבועות הגשים סרן הלר עוד חלום, כשליווה משפחה של גנרל בכיר מארצות הברית לבר המצווה של בנם האוטיסט בירושלים. "לראות קצין אוטיסט על מדים ריגש אותו עד דמעות. אין עוד צבא בעולם שמשלב בו אוטיסטים בצורה הזאת, ואנחנו צריכים להתגאות בזה".

פרק ההסכת עם רס"ן אודי הלר

לכתבה של סרן אודי הלר על פגישתו עם הגנרל האמריקאי