התרגיל שהחל בתרחיש לחימה מול מחבלים - הסתיים במעצר אמת

יחידת התגובה המהירה (ית"ם) של חטמ"ר אפרים יצאה בסוף השבוע האחרון לתרגיל רחב היקף. יחד עם כיתת הכוננות של היישוב נירית והגדוד הגזרתי, תרגלו פח"ע בתוך היישוב והיתקלות עם חוליית מחבלים בשטח. ומיד לאחר מכן גם 'קינחו' במעצר אמיתי

24.06.26
איתמר לוי, מערכת את"צ

הקמת פלוגות של ית"מים (יחידות תגובה מהירה) בחטמ"רים השונים באוגדת איו"ש, היא חלק מהשינויים הראשונים שצה"ל החל לקדם כחלק מלקחי 7 קבאוקטובר. אותן יחידות, מורכבות ממילואימניקים תושבי האזור עליו הן מופקדות, ומיועדות להיות מהכוחות המשמעותיים הראשונים שמגיעים לזירה.

כך, מעבר ליכולת התגובה המהירה לאירועים מתפרצים בחטיבה, יכולים אותם לוחמים שמכירים את השטח היטב, לבנות ברגעים ספורים תמונת מצב המלאה, בזכות קשרים אישיים הדוקים עם שלל גורמים מקומיים. 

כחלק מהמאמץ המתמשך לחיזוק המוכנות המבצעית והעמקת החיבור בין הכוחות במרחב, קיימו בית"ם אפרים בסוף השבוע שעבר תרגיל משותף באחד מיישובי החטיבה, יחד עם גדוד פנתר שלה, וכיתת הכוננות.

באימון, תרגלו מספר תרחישי לחימה מול מחבלים, ובסופם, אף ביצעו מעצר אמת של חשוד באירוע טרור. "בנינו מספר תרחישים במקביל ושמנו דגש על אלמנט התגובה המהירה: חדירה ליישוב, הפעלת כוח תגובה ראשוני, חלוקת אחריות בין היחידות השונות ותכלול בין ציוד לידע משותף", מפרט רס"ן (במיל') י', מפקד הית"ם של חטמ"ר אפרים. 

כפי שהוא מתאר, אחת לתקופה מתכנסים כלל הלוחמים למספר ימי אימון, בכל פעם ביישוב או מוקד אחר בגזרה: "חשוב לנו מאוד שכל חייל וחייל יכיר היטב את המרחב כולו, ולא רק את האזור בו מתגורר. לכן אנחנו מנצלים כל הזדמנות לעשות סיורי שטח, ניווטים בתוך השכונות, ואימונים במגוון מרחבים".

"היקף התרגיל והמורכבות שלו, מהווים ציון דרך עבורנו", הוא ממשיך, "אחרי תקופה ארוכה, עכשיו מדובר באימון מלא בו היחידה בשלמותה הייתה צריכה להגיב במהירות ולנטרל איום". 

גם דימוי האויב היה תוספת מאתגרת, כי מי שדימו את חוליות המחבלים, היו לוחמי הית"ם המקביל לנו, מחטמ"ר שומרון: "מעבר לעובדה שהם מאומנים וגם מכירים את התוואי, היה להם יתרון נוסף - הם לוחמים בעצמם בכוח שייעודו זהה לשלנו. ולכן ידעו בדיוק מה המטרות ומה האופן בו ייתכן שנפעל. בזכות הנוכחות שלהם, היינו צריכים לחשוב מחוץ לקופסה ולהפתיע גם אותם".

התרחיש התחיל באירוע ביטחוני בתוך בית העם ביישוב הקהילתי 'נירית', אליו הוקפצו לוחמי הית"ם. "כבר ברגעים הראשונים הייתי בשיחות טלפון עם המג"ד הגזרתי והרבש"ץ", מגולל רס"ן (במיל') י', "מהם קיבלתי את תמונת המצב הראשונית, ולמדתי על היתקלות נוספת שהתנהלה מול המחבלים ברחוב אחר. ככה, כשהגענו ליישוב, ידענו כבר שיש משהו מורכב יותר מאירוע נקודתי".

את הלוחמים שולח מפקד הית"ם, בתיאום עם שאר הכוחות באירוע, לבית העם שבו מתרכז המאמץ העיקרי. "שם גם חברתי למג"ד, ויחד גיבשנו תמונת מצב מעודכנת ביחס לאירועים, והתחלנו לטהר את השטח".

בהמשך, מקבלים הכוחות דיווח על רכב ישראלי עם פצועים שתקוע בוואדי מתחת ליישוב, והם ישר מזנקים לאזור. במהלך הפינוי של הנפגעים, הם נתקלים בעוד חוליית מחבלים, ומצליחים לאגף אותה, ולפנות את הפצועים לקבלת טיפול רפואי. 

לאחר מכן, ייעוד התרגיל השתנה והוא הפך למעשה לפעילות מבצעית לכל דבר. "בימים שלפני", משחזר רס"ן (במיל') י', "התכוננו לפעולה התקפית ומעצרים באחד הכפרים המקיפים את היישוב - והחלטנו לשלב את שני הדברים ביחד".

"ואכן, עם סיום תרחישי ההגנה בתרגיל, נערכנו לפעולת אמת בתוך אחד הכפרים במרחב ולאחר כשעה כבר יצאנו אליה", הוא מתאר, "בפנים ביצענו את אותם המעצרים, ומהר מאוד כבר השלמנו את המשימה ושבנו חזרה".

"הגנו על הבית שלנו", הוא מתאר את התחושה ששררה בין הלוחמים אחרי התרגיל והפעולה, "ואין כמו הידיעה שמה שאתה עושה, בסוף משפיע על ביטחון המשפחה והחברים שלך. זה היה רגע מאוד חזק. ואת המשמעות הזאת, חלקנו יחד עם כיתת הכוננות, ועם שאר הכוחות שלקחו חלק בתרגיל".