מערכת "רונן" נכנסת רשמית לפעילות מבצעית

זה קורה תוך שניות - ברגע שמקלידים את הגובה המבוקש ואת נקודת הציון המדויקת, הרחפן המתקדם עולה לאוויר וננעל על היעד. מדובר ביכולת מהפכנית שמתאפשרת בזכות מערכת "רונן" החדשנית, שנכנסת רשמית לשימוש בימים אלה בכל רחבי פיקוד המרכז

12.06.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

זה קורה תוך שניות - ברגע שמקלידים את הגובה המבוקש ואת נקודת הציון המדויקת, הרחפן המתקדם עולה לאוויר וננעל על היעד. מדובר ביכולת מהפכנית שמתאפשרת בזכות מערכת "רונן" החדשנית, שנכנסת רשמית לשימוש בימים אלה בכל רחבי פיקוד המרכז.

על המערכת יכולות לפקח שלוש מפעילות בשלושה טאבלטים שונים בו זמנית, וכך גם לחבר בין מספר כלים שמייצרים להק רחפנים של ממש.

'מערכת רונן' התחילה כפיילוט בשנת 2020 בחטמ"ר עציון, בצורת ערכה הכוללת מספר רחפנים, טאבלטים ואפליקציה שמקשרת ביניהם. אחרי שהושלמו כל הפיתוחים ו"רונן" הוכח כמכפיל כוח מהותי - החלו להרחיב את השימוש בו לשאר החטמ"רים בפיקוד המרכז.

המערכת, שייעודה העיקרי הוא לספק פתרון לאיומים מהגובה ולהעביר מידע על חשודים בגגות מבנים, קרויה על שם סמ"ר רונן לוברסקי ז"ל - לוחם דובדבן שנפל לפני חמש שנים בפעילות מבצעית במחנה פליטים סמוך לרמאללה, מאבן שהשליך לעברו מחבל מאחד הגגות.

מי שמפעילות את הכלים בזמן שהלוחמים נכנסים למעצרים הכי רגישים - הן הבק"סיות (בקרית איסוף יבשתית) של יחידת האיסוף 636. מדובר בתצפיתניות שעברו הסבה של חודש וחצי לעולמות הרחפנים.

"אנחנו יוצאות לכמה סוגים של פעילויות", מסבירה סמל שחר ברוכה, מפקדת סיירת נשרים (צוות הרחפנים של חטמ"ר שומרון), "מבט"ש של תצפית איסוף בנקודות חיכוך מרכזיות ועד פעילויות התקפיות בלילות שאנחנו מלוות מלמעלה, מאפיינות איתורים, מקרים חריגים וצירים".

אחת היכולות הבולטות של 'מערכת רונן' היא 'החילוף החם' - אם יש רחפן שכבר נמצא באוויר, אפשר לבצע החלפה בינו לבין רחפן אחר בלחיצת כפתור פשוטה. ברגע ששני הכלים מתמקמים, הם חולקים את הנתונים אחד עם השני והמצלמות שלהם מסתנכרנות - כך נשאר רצף פעולה.

בשבוע הקרוב תתחיל ההסמכה האחרונה, שתבשר על קליטת המערכת בכל רחבי פקמ"ז. "הגמישות והתפעול הפשוט יחסית של המערכת מייחדת אותה ממערכות אחרות", מסכם רס"ל ר', נגד הרחפנים של יחידת האיסוף 636, "השאיפה היא שבקרוב נוכל להוסיף עוד רחפנים שיוכלו להמשיך לסייע במרחב יהודה ושומרון".