האומן שמצא את הדרך הכי מקורית לחרוט על הלב שלנו

לאחר התמודדות עם מחלה קשה, החליט סא"ל בדימוס שלמה מאור להקדיש את חייו לאומנות ולחיילי צה"ל. בחדר העבודה הקטן שלו הוא יוצר בעשר אצבעות יצירות אמנות חרוטות על בקבוקים, צנצנות ומסגרות. קיבלנו הצצה לפרויקט חייו של האיש ששמחתם של חיילי צה"ל היא כל עולמו

08.06.23
ענבר דקל כהן, מערכת את"צ

 
עריכת תוכן וראיון: ענבר דקל כהן, ליה קנטרוביץ' ואורי דיכטר,  עריכת וידאו: טל חיימוביץ' ורומן לירנר,  צילום: עמית דוידוב, עידו אלמלם ואופק אלמוג

בחדר עבודה קטן בדירתו בראש העין, יושב סא"ל בדימוס שלמה מאור. מדי יום הוא מבלה שם על הכיסא שלו מספר שעות וחורט על זכוכיות יצירות אומנות קטנות. מסביבו, על קירות החדר, מסודרים בשורות עשרות בקבוקים, צנצנות ומסגרות - ועל כולם חרוטה עבודה עדינה שנעשתה מכול הלב. 

אך אומנות לא תמיד הייתה חלק מסיפור חייו, בטח שלא החריטה. "כמה שנים אחרי השחרור שלי עברתי לחו"ל בשביל עבודה", מספר שלמה, "בזמן השהות שלי שם, לא הרגשתי טוב, עד מצב שהיו חייבים לפנות אותי חזרה ארצה. עברתי שני אירועים מוחיים אחד אחרי השני - ובזמן האשפוז גם הלב שלי קרס".

כחלק מהשיקום של שלמה, המליצו לו הרופאים לעשות הליכות בחוף הים. הוא התאהב ברעיון, והחל לבצע זאת באופן קבוע.

במהלך אחת מהליכותיו עלה בראשו הרעיון לאסוף צדפים: "בהתחלה לא היה לי ברור מה אני הולך לעשות איתן, אבל עם הזמן התחלתי להכין מהם תכשיטים וחפצי נוי - בלי שאף אחד לימד אותי". וכך, ברגע אחד, התעוררה בו אהבה חדשה - האהבה לאומנות. 

אחרי שהכין אינספור תליונים, החליט שלמה להתנסות בדבר חדש. "דרך האינטרנט נחשפתי לאומנים בחו"ל שחורטים על זכוכית. אף אחד לא הסכים ללמד אותי, אז לימדתי את עצמי", הוא אומר, ומוסיף, "בתור איש צבא למדתי שכשאין דרך - מוצאים אותה".

שלמה רצה שהפרויקט הבא שיעשה יהיה קשור לאחד הדברים הקרובים ביותר לליבו - צה"ל, והוא לא תיאר לעצמו ששיטוט סתמי בפייסבוק יביא לו את הרעיון למיזם חייו ויאחד בין שני העולמות שהוא כל כך אוהב. 

"נתקלתי בדף של צה"ל, והתמונות של החיילים תפסו לי את העיניים", הוא נזכר, "העלתי פוסט וביקשתי לחרוט על בקבוק חייל שראיתי באחת התמונות, וככה הפרויקט התחיל לרוץ". 

מאז הכין שלמה עשרות בקבוקים וצנצנות שכל כולם צה"ל. הוא נפגש עם חיילים מכלל הזרועות והקדיש להם את האומנות שלו.

לפני שלושה חודשים, בעוד אחד מאותם שיטוטים בפייסבוק, נתקל בתמונה של לוחם מגדוד דוכיפת שבחטיבת כפיר, והחליט לפרסם פוסט בו ביקש עזרה במציאת החייל. "התמונה שלו בלטה, גם באיכות שלה, וגם ברצינות", הוא מספר, "כל האבזור שהיה עליו תפס לי את העין, וידעתי שזאת תהיה עבודה יפהפייה". 

בשבוע שעבר הצליח שלמה במשימתו והעניק את העבודה באופן אישי לחייל המסתורי - סמ"ר עומר פרץ, שהגיע במיוחד לביתו כדי לפגוש אותו ולשמוע את הסיפור שלו. "זה מחמם את הלב", שיתף במפגש סמ"ר פרץ, "מרגש אותי לראות את ההערכה. כיף שיש אנשים כמו שלמה".

"אומנם הייתי סא"ל בצה"ל, אבל היום כאזרח חשוב לי להוקיר תודה לחיילים ששומרים עליי", סיכם בחיוך שלמה, "אם אני יכול לעשות את זה דרך האומנות שלי - עשיתי את שלי. לשמח מפקדים וחיילים עושה אותי מאושר - זה נותן לי סיבה לקום בבוקר".