אמל"ח חדשני וצוות "בלונאיות" - גדוד האיסוף שמשנה את פניו

פורצות דרך מבלי לחצות את הגבול - בין מצרים לירדן, התצפיתניות והלוחמות של גדוד האיסוף הקרבי "איתם" פועלות מסביב לשעון כדי להבטיח ששום דבר לא יחמוק מתחת לרדאר. לאחר מארבים, סיכולי הברחות וחדירות לשטח הארץ, הלוחמות של גדוד "איתם" חוגגות 7 שנות פעילות ועוצרות כדי לספר לנו על תהליך המעבר לגדוד של נשים בלבד, על תפקיד ה"בלונאיות" החדש ועל השינויים הגדולים הנוספים שנמצאים ממש מעבר לפינה

19.05.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

אולי מדובר בכישורי ההסוואה המצוינים שסיגלו לעצמן, או בידע הרב שכל אחת מהן מסוגלת לספק על המקום בו היא נמצאת, אבל באזור הגבול עם מצרים וירדן, הלוחמות מגדוד האיסוף הקרבי "איתם" הן חלק בלתי נפרד מהסביבה. במשך שבע השנים האחרונות הן מהוות כוח לוחם ומקצועי בגזרה המבצעית הגדולה ביותר בארץ.

"רק לפני זמן קצר סיכלנו ניסיון הברחת סמים לשטחנו", מספרת מפקדת הגדוד, סא"ל ענבל מן, בתשובה לשאלה על האתגרים הקיימים בשטח העצום שעולה על 400 קילומטרים, "המבריחים הגיעו לגדר וכמעט הצליחו לבצע את העסקה. אך התצפיתניות זיהו את האירוע בזמן ומיד דיווחו ללוחמות בשטח. תוך דקות המעגל נסגר, הם ברחו והסמים נשארו על הקרקע".

אותה תקרית אינה מהווה אירוע חריג ונכללת בשרשרת ארוכה של מקרים פליליים וביטחוניים אשר רק בעזרת איסוף מודיעיני מדויק, נחישות ולמידת השטח, מצליח הגדוד לעצור ובכך למנוע התדרדרות והסלמה באזור שגובל, בין היתר, עם מחוז סיני של ארגון הטרור דאע"ש.

עד היום שלושת התפקידים המרכזיים בגדוד כללו - פלוגה לוחמת רכובה אשר נעזרת ברכב ה"רקון" הצבאי כדי לנוע בגזרה ולהגן על נכסים חיוניים, פלוגת לוחמות המתמחה באיסוף מודיעין חיוני והסוואה, ופלוגת תצפיות ומחלקת "בלון" שמטרתן לסרוק את השטח ולגבש תמונת מצב איכותית עבור הכוחות.

כעת, רכש הגדוד אמל"ח מתקדם, הכשיר את כוחותיו לקחת חלק בסיכולים מורכבים והכניס אמל"ח טקטי חדשני. השינוי לא עוצר כאן, וכבר בחודשים הקרובים גם תצורת הכוחות עומדת להשתנות מהקצה אל הקצה.

"שתי הפלוגות שלנו, שהיה להן תפקיד אופרטיבי שונה, עומדות להפוך לזהות בתכליתן", מסבירה המג"דית, "אם עד כה כל צוות הכיר נקודה ספציפית אחת בגזרה ופעל בה, אז מעכשיו נכשיר את שתי הפלוגות לפעול בתוואי שטח רחב יותר ולהיות מסוגלות לבצע איסוף מידע חשאי מכל נקודה".

מלבד השינוי בפריסת הסד"כ, גם התמהיל שלו צפוי לעבור שינוי דרסטי. "מיום היווסדו של הגדוד שמנו דגש על שילוב לוחמות בכלל התפקידים בגדוד", היא ממשיכה, "ועכשיו אנו יוצאים בפיילוט שיסב את צוות הבלונאים שלנו לצוות המורכב מחיילות בלבד. הצעד עתיד להפוך אותנו באופן רשמי לגדוד הנשים הלוחם הראשון בצה"ל וההכשרות, שצפויות להתחיל כבר באוגוסט הקרוב, יפתחו את מחזור הבלונאיות הראשונות במערך האיסוף הקרבי".

 

החשיפה הרשמית של כלל השינויים נערכה בטקס מרגש לציון 7 שנות פעילות לגדוד שנערך בשבוע שעבר בנוכחות המשפחות. "רצינו לתת להן טעימה קטנה ממה שהלוחמות, התצפיתניות ואנשי האחזקה והמפקדה עושים כאן כל יום", אומרת סא"ל מן בהתרגשות, "הן פועלות 24 שעות ביממה ונמצאות בתפיסת קו תמידית באזור מאתגר. ערב המורשת הזה, לצד תצוגות האמצעים המיוחדות, הצליח לשקף את זה החוצה ולשלב קצת בין שני העולמות של כל אחת מהלוחמות".


כאשר נשאלה על שבע השנים הבאות הצפויות לגדוד, חייכה סא"ל מן חיוך רחב ואמרה בביטחון - "אין לי ספק שעוד נתעצם, נחזק את מערך הלוחמות אף יותר ובעיקר לא נפסיק להסתכל קדימה. אני רואה כמה הספקנו לעשות כגדוד צעיר רק בן שבע שנים, ואני מתמלאת גאווה וסיפוק. בכל שנה שעוברת גברנו על כל קושי והוכחנו שלא משנה מאיפה באת ולא משנה אם אתה גבר או אישה - עם מאמץ, אמונה וניסיון, אפשר לבצע כל משימה".