לקראת יום הנכבה שחל היום, בו צפויים להתקהל מפגינים פלסטינים בסמוך לגדר המערכת, התכונן צה"ל במספר מישורים משמעותיים, בין היתר בתגבור כוחות ברצועה ובשימוש באמצעים טכנולוגיים ומשוכללים שיבטיחו כי גם בתום השעות המתוחות - ביטחון התושבים לא ייפגע.

מבחינת הצפי, כך מספר סגן מפקד החטיבה הצפונית של פיקוד הדרום, סא"ל מישל דהן, סימני השאלה על אודות רמת עצימות האירועים עוד מעורפלת, ולכן ההיערכות בשטח נעשתה בהתאמה.

"זה לא אירוע שחדש לנו", הוא מסביר, "כחלק מציון יום הנכבה, הכריזו ברצועה על שביתה במשק, וישנו ניסיון להביא כמה שיותר אנשים למרחב הגדר כדי להפגין ממש כפי שהם עושים מדי יום שישי. למרות שכמות האנשים צפויה לעמוד על מספר אלפים, בדומה לאירועי יום האדמה האחרון, הכוחות שלנו כבר מתורגלים לתפעל ולהשתלט על האירועים".

עוד בשבוע שעבר נפרסו מספר סוללות של כיפת ברזל ברחבי הארץ והחלו סגירות וחסימות של צירים מרכזיים. זאת כאשר ברקע, מלבד יום הנכבה, ההיערכות הבטחונית הוגברה בשל אירועי האירוויזיון.

 "המבחן הסופי לגבי התגלגלות האירועים הוא מה שיקרה בשטח", אומר בנחרצות הסמח"ט, "במידה ויופעלו כוחות ריסון, וההפגנה תיוותר בגדר אסיפה עממית - תגובתנו תהיה מתונה. אך אנחנו נערכים לכלל האפשרויות ונהיה מוכנים גם לעימות אלים יותר".

השיקולים הביטחוניים העיקריים שמים דגש על מתן מענה בהתאם לאופי ההפגנה. "הבאנו יחידות מיוחדות שיתגברו במידת הצורך", מדגיש סא"ל דהן, "הצלפים שלנו כבר פרוסים בשטח וברשותנו מגוון אמצעים מיוחדים שיוכלו לשמש אותנו כדי לתת מענה לכל התפתחות במוקדי ההפס"ד השונים".

 "המטרה היא לשמור על הפס"ד לא אלים ועם מינימום נפגעים", הוא מחדד, "אך אם נידרש אנחנו ערוכים להגיב בצורה חזקה גם אל מול כמויות מפגינים גדולות, ניסיונות חדירה או פריצה המונית.

"כלל הכוחות שנמצאים כרגע בקו עברו את כל מערך ההכנות בשביל להגיב בצורה הנכונה", מסכם הסמח"ט, "אני סמוך ובטוח שהם יפעלו במקצועיות כדי לשמר את השגרה של תושבי העוטף ואזרחי מדינת ישראל כפי שהם עושים מדי יום ביומו".