חיל החינוך משיק תפקיד חדש מתקופת הפלמ"ח

כשחושבים על אימונים ללחימה מדמיינים מטווחים, מנות קרב, וסטים כבדים ובעיקר הכנה לתרחישים עתידיים. בחיל החינוך הבינו שכדי להיות מוכנים לכל אירוע, חייבים לדעת גם מה היה קודם, והחזירו לשורות הצבא תפקיד מימי הפלמ"ח, במטרה להכין את חטיבות המילואים לקרב - מזווית לגמרי אחרת. ישבנו לשיחה עם המפקדים של מערך קציני המורשת החדש

03.05.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

כולנו מכירים את התמונות המצהיבות באלבומים המשפחתיים ואת הסיפורים, הירואים ויום-יומיים כאחד, על הימים ההם, הפעולות, החברים. 

משחר קיומו, מושתת הצבא על גאוות היחידה ותחושת השייכות של החיילים לחטיבות בהן הם משרתים. עד היום הדגלים, הסמלים והסיפורים הם מקור גאווה, סמל לזהות של הלוחמים. המורשת הזאת היא חלק בלתי נפרד מהמוטיבציה, ומתוקף כך גם מהמוכנות שלהם לקראת המערכה.

אבל מה קורה כשהלוחמים האלה, שגדלו על ברכי מסורת ומור"קים של היחידות בהן גדלו, נקראים לשוב למילואים ומגיעים אל חטיבות חדשות, עם מורשת שונה מזאת שהכירו? 

בחיל החינוך ראו את הפער בתחושת השייכות של המשרתים לחטיבות המילואים, והבינו שיש צורך אמיתי במציאת פתרון לחיזוק הזהות החטיבתית וגאוות היחידה, גם בקרב מי שפוגשים בה פעם בשנה. 

כדי לענות על הצורך הזה הקימו את מערך קציני המורשת, שפעל בשנות הפלמ"ח, נסגר, ונפתח השבוע מחדש. 

"כדי שיהיה עתיד משותף, צריך להכיר את העבר המשותף", חורץ רס"ב במיל' אבשלום שחר, מפקד המערך, "בגלל זה גייסנו את הקצינים והנגדים הכי טובים במערך המילואים, שצמחו בתוך החטיבות ומכירים אותן מבפנים. בנוסף לתפקיד הרגיל שלהם, הם יעסקו גם בהעברת שיעורים, סקירות, מור"קים ופעילויות חטיבתיות", הוא ממשיך בהתרגשות. "היום יש 37 קציני מורשת, כמעט בכל חטיבת מילואים בצה"ל. גם משמר הגבול וזרועות האוויר והים הצטרפו לפרויקט". 

תפקידם של קציני המורשת, למעשה, היה קיים עוד לפני קום המדינה - אחרי מלחמת העולם השנייה, היה צורך בגיוס כוח אדם לשורות הקבוצה, ותנועות נוער מכל רחבי הארץ הצטרפו למאבק. כל תנועה ביקשה לשמר את ההווי שלה ואת מאפייניה הייחודיים, תוך יצירת חזית אחידה ומגובשת לכלל חברי הפלמ״ח. כמענה, גויסו קציני המורשת הראשונים, שהיו אמונים בדיוק על הדברים האלו. 

במרוצת השנים עבר התפקיד גלגולים רבים, והפך למה שאנחנו מכירים כיום כקציני תרבות וחינוך. "אחרי 80 שנה אנחנו מחזירים עטרה ליושנה", מכריזה בחגיגיות רב סרן סיון לוי, רמ"ד מפקדים והפעלה בחיל החינוך. "אנחנו אומרים לקצינות החינוך 'אנחנו עובדים לצידכן, פה כדי לסייע להעביר את המורשת בצורה נכונה, ערכית ותואמת לרוח צה"ל'". 

אם משהו לא השתנה מאז הימים ההם, היא מדגישה, זאת הבערה והמחויבות שמגלים קציני המורשת למשימתם. "בסופו של דבר אנחנו מקימים מערך שהולך לחבר שני שליש מצה"ל לאתגרים שהולכים לבוא, דרך רוח הלחימה. זה ענק", מסביר רס"ב במיל' שחר, "אפשר לשאול איך זה קשור לאימונים לקרב, אבל ההיסטוריה מראה עד כמה המורל ורוח הלחימה הכרחיים להצלחה שלנו כצבא לוחם, וזאת בדיוק המטרה של התפקיד הזה". "אני רואה בכך מכפיל כח משמעותי לעוצמת רוחו של צה"ל וליכולת לבצע את אחת הפעולות החשובות ביותר לכל חברה ולכל צבא: לספר את הסיפור ולהעביר אותו הלאה", מצטרף לדבריו גם אל"ם סמואל בומנדיל, מפקד מערך החינוך.

כדי להתכונן לתפקיד, סיימו בשבוע שעבר הקצינים יומיים של הכשרה ייעודית, שהתחילו בחוות השומר, הסתיימו בבית הפלמ"ח, והיוו את יריית הפתיחה הרשמית של המיזם. "היום הראשון עסק ביכולת לתת תשתית ותפיסה על הגדרת התפקיד, ומהי מורשת בהקשר הלחימה", מסבירה רס"ן לוי. "ביום השני עסקנו בחיבור של תפיסות חיל החינוך וצה"ל, עברנו סיור במוזיאון וצפינו בהצגה על הצ'יזבטרון בהפקת חיל החינוך. סיימנו בטקס הענקת תעודות וכתבי מינוי. היה מרגש מאוד". 

בעתיד צפויות להתקיים עוד הכשרות כחלק מהתהליך שמתחיל עכשיו. "החלום שלי הוא לראות את צבא המילואים הענק מתחבר למורשת צה"ל", משתף רס"ב במיל' שחר, "אנחנו רוצים ליצור הזדהות, כי מתוכה יש שייכות, ומחויבות לאתגרים בשגרה ובחירום. זאת קפיצה משמעותית במוכנות לקראת כל מה שיגיע".