מה קרה כשהחזרנו את נועה קירל לפלמ"ח? צפו

הלוחמים של פעם הם הגיבורים של היום, והסיפורים שגדלנו עליהם הפכו מורשת: לכבוד 80 שנה לפלמ"ח, החליטו בחיל החינוך והנוער להקים את סיפורי העבר לתחייה. איך מצליחים להביא את ההוויי של אז לימינו? הפרטים בפנים

25.03.21
גל פלוק רווה, מערכת אתר צה"ל

היו זמנים בהם היישוב העברי בארץ היה בסכנה, וגורלו היה מונח על כתפיהם של חבורת נערים ונערות במדי חאקי, חמושים בכלי נשק ובתחושת שליחות. "הצעירים" האלה כבר הפכו לסבים ולסבתות שלנו - ו-80 שנה אחרי שהקימו את הפלמ"ח, הם חוזרים למרכז הבמה בגרסה חדשה לשיר "היו זמנים", בכיכובה של רב"ט נועה קירל ובהפקת חיל החינוך והנוער.

 

 

הקליפ הזה, לשיר שכתב חיים חפר ללהקת הצ'יזבטרון ב-1948, מפיח חיים מחדש בתקופה של לפני קום המדינה - מסביב למדורה, בחולות וברחובות הקטנים. שיר שהוא כל-כולו אהבה וגעגוע לתקופה ההיא. 

הפלמ"ח הוא, במידה רבה, ראשית הצירים של צה"ל - ולכן נקודת המבט שנבחרה, "מסביב למדורה", היא כמעט מתבקשת. הניסיון להביא את הימים ההם למרכז הבמה ב-2021 העלה כמה תוצרים מפתיעים, ביניהם אתר עם סרטוני דיגיטל בסגנון "דוקותיים" ומערכי שיעור חוויתיים, תוכן המתמקד בנושא בדף האינסטגרם של חיל החינוך והנוער, ושיתוף פעולה אסטרטגי עם בית הפלמ"ח.

גולת הכותרת של החיבור הזה הוא שתי הצגות - אחת עלילתית ואחת מוזיקלית - שעולות בימים אלו בבית הפלמ"ח שברמת אביב. העלילתית, "ראשונים תמיד אנחנו", עוסקת בנושאים כמו רוח לחימה, יחסי מפקד-פקוד, היישוב היהודי בתקופת השואה והתמודדות עם שכול. כל אלה, לאור סיפורי האהבה והחיים עצמם, בליווי פסקול מוזיקלי. היא עלתה בשבוע האחרון, ומדי ראשון ושני מוצעת ליחידות צה"ל השונות.  

ההצגה השנייה, "הצ'יזBEATרון", משלבת קצב ומוזיקה עם הסיפורים והניחוחות של אז, ומביאה את התרבות וההווי של התקופה. החל מסוף פסח, היא עתידה לעלות בכל יום רביעי וחמישי, ומהווה מאורע חסר תקדים בחיל החינוך והנוער.

"כמעט בכל יום עולה הצגה בקשר לפלמ"ח", מספרת סא"ל ליאת לוסקי, רע"ן תרבות וכלים חינוכיים בחיל החינוך והנוער, "מי שמגיע להצגות מקבל יום מלא, שכולל גם סיור במוזיאון הפלמ"ח, ולפעמים אפילו מפגש עם לוחם עבר. המהלך הזה מביא את העיסוק בנושא לכלל צה"ל בעוצמה משמעותית יותר מאי-פעם". 

ביוני צפוי להתקיים "חודש מסביב למדורה" - בו מציעים לחיילי צה"ל חבילות של סיורים ברחבי הארץ, בהדרכת יחידות ההסברה השונות, וכן ערב מסביב למדורה עם הרכב מוזיקלי ולוחם פלמ"ח. 

"המטרה שלנו היא לייצר נוכחות ומודעות ל-80 שנה לפלמ"ח בצה"ל ומחוצה לו - כי בעידן הדיגיטלי, זה מתאפשר. לצד המהלך החינוכי השלם בצה"ל, חשוב לנו לייצר מרחבי השפעה נוספים - ומכאן חידוש שירי הפלמ"ח, הפקות הקליפים והפצתם במדיות השונות", מסבירה סא"ל לוסקי.

"התרבות בצה"ל היא תרבות בהקשר, בשירות המשימה, ובעיניי היא אמצעי ראשון במעלה לחיבור לשורשים ולזהות שלנו. אנחנו צבא ייחודי ביותר, ובעיניי מה שמבדיל אותנו  יותר מכל דבר אחר הוא עוצמת הרוח, שמתחזקת באמצעות שיח על משמעות, שליחות וערכים נוספים", היא מסכמת, "התפקיד שלנו הוא לפתח ולהפיק כלים ומופעי תוכן שמסייעים למפקדים ומהווים עבורם פלטפורמה לשיח משמעותי".