כשכל קציני הקומנדו מתאחדים - התוצאה בשמיים

במשך שלושה ימים התאמנו מפקדי עוצבת הקומנדו ללא הפסקה. ממעבר מהיר מהחזית לעומק, דרך טיסה מבצעית, ועד לחימה בשטח בנוי ופירוק סדר נוהל הקרב. קיבלנו הצצה מיוחדת לאימון, ולמדנו איך מפצחים את האגוז, כיצד פורסים כנפיים כמו מגלן ומה צריך לעשות כדי להגיע לדובדבן שבקצפת. כך זה נראה

22.11.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

כמה קילומטרים ממתחם המאל"א (מתחם האימונים ללוחמה אורבנית) נחתו לפני מספר שבועות שלושה מסוקי 'יסעור'. ממפקדי הצוותים ועד המח"ט - בכל אחד מכלי הטיס ניצבו דרוכים ומוכנים קציני עוצבת הקומנדו. 

העוצבה מונה שלוש יחידות - אגוז, דובדבן ומגלן, ולכל אחת מהן ייעוד שונה ואמצעים אחרים העומדים לרשותם. הפעם, במשך שלושה ימי אימון, תרגלו כלל מפקדי העוצבה את שלבי המעבר מלחימה בחזית ללחימה בעומק - כשכולם ביצעו את אותם תרחישים, מזוויות שונות. 

"הלחימה בקומנדו בנויה על אותו בסיס, כל יחידה רוצה וצריכה לעמוד במשימה", סיפר רס"ן ג׳, קצין לומד, ומי שעיצב את האימון.

את היום הראשון הם התחילו בבסיס בית ליד - ביום העמקה אופרטיבי. לקראת החלק המעשי, הם עברו לבסיס חיל האוויר. המטרה: לתרגל את המעבר לזירה בעומק - מהטיסה לנקודה, דרך הנחיתה ואבטחת המסק"ר, ועד הכוונתו בשדה קרב. 

לשם כך, בסיום תרגול עלייה וירידה מהמסוקים - הם המריאו לשמיים בטיסה מבצעית - ונחתו ליד בסיס צאלים. "כשאני נוחת אני חייב לדעת שלושה דברים - איפה אני נוחת, מה הגזרה ואיך אני חובר לשאר היחידה",  ציין גורם בכיר בעוצבה. 

משם הם יצאו לצעידה רגלית של כמה קילומטרים אל היעד - אותו כבשו ביום שלמחרת. כשהגיעו לפאתי המאל"א, החלו מפקדי הקומנדו בפשיטה על המתחם. כל יחידה קיבלה 'כפר' מדומה. 

את כל אחד משטחים הם סיווגו על פי קרבתו לנקודת המפגש, ונלחמו בהתאם לאויב שפגשו, ולתרחישים השונים שתורגלו. תוך כדי תנועה, הם נדרשו לנטרל עשרות מטרות ולשתף פעולה עם עוקץ, גורמי אוויר וגורמי אש. 

"המאל"א הוא המקום הטוב ביותר לאימון מהסוג הזה", הוסיף רס"ן ג׳, "יש בו הכול - מהרב-מימדיות של המתחם, דרך הלחימה בבניינים גבוהים ועד הצפיפות שקיימת במקומות כמו מחנות פליטים. בחרנו בכוונה לשים דגש על יכולות הירי, ולתרגל את הפעולות תוך כדי תנועה". 

כחלק מייעודה, עוצבת הקומנדו מתמרנת בעומק, והלחימה שם שונה מלחימה בחזית. "דימינו מתאר עומק בשטח בנוי, אשר כלל ביצוע של כל סדר נוהל הקרב המלא, והוצאתו לפועל עם כוחות השת"פ השונים", סיפר רס"ן ג', "המטרה הייתה יישור קו מקצועי של כל קציני העוצבה.".

"לכל מתאר יש מאפיינים שונים, וזה בעיקר מה שמאתגר אותנו בלחימה", הוא נימק, "בחזית יש טנק וכוחות צק"ג, אבל כאן אין את זה, ולכן צריך לפעול ביעילות עם האמל"ח איתו אתה בא. את זה בדיוק תרגלנו כאן". 

"היה אימון מצוין", מסכם רס"ן ג', "הדגש היה ליצור שפה אחידה גם עם גורמי השת"פ וגם בין היחידות, ובאופן כללי לעשות יישור קו בטכניקות ובתרגולות, ועשינו את זה בצורה טובה מאוד".