"מחר, בוחן מח"ט, 48 שעות". כך נראית התקלה באמצע התע"ם

תתארו לכם שאתם באמצע קו, ופתאום המפקד שלכם מקבל שיחת טלפון: "מחר המחלקה הולכת לעבור 48 שעות של בוחן מח"ט בבא"ח". אם אתם בחטיבה 7, זה יכול לקרות גם לכם - ועוד בעיניים עצומות

26.04.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

את התעסוקה המבצעית הזו, חטיבה 7 התחילה עוד בפברואר, כשכל גדוד נשלח לבט"ש בגזרה שונה. כמו כל גדוד אורגני בקו, הקשר היומיומי עבר מהמח"ט האורגני למרחבי - וכך נולד '7 בו"ם'. 

מח"ט 7, אל"ם יפתח נורקין, שרצה לשמור על לכידות הגדודים, החל בהקפצת המחלקות השונות: כל מ"מ מקבל שיחת טלפון באמצע הלילה, ובבוקר שלמחרת המחלקה נשלחת לבא"ח, ועוברת יומיים של בוחן המבטא את כל היסודות של שריונר. גדוד 77, שתופס קו עכשיו בגולן, היה הראשון לעבור את טבילת האש.

"זו הפעם הראשונה שעושים משהו כזה", הצהיר סגן אמתי ברנסקי, מפקד יחידת ההדרכה של חטיבה 7, שמתכללת את האירוע. "7 בו"ם זה בעצם ראשי תיבות של בוחן מחלקה - וזה פרויקט הדגל שלנו ושל המח"ט". 

הבוחן כולל לחימה בשטח בנוי עם דימוי אויב - בלש"בייה ובסימולטור מיוחד, לצד מבחני כושר, מודיעין ורפואה. החלק העיוני כלל שאלות גם על טנקאות וגם על לוחמה, כמו איך מתמודדים עם התקלת נ"ט (טיל נגד טנקים). השלב הפיזי שילב אימוני כושר קרבי שמותאמים לשריונרים - כמו טעינה של פגזים וריצת אלונקות. 

"אנחנו רוצים לעודד אותם למצוינות", הדגיש סגן ברנסקי, "הרעיון הוא ליצור תחרויות בין המ"מים, שכל אחד ירצה להביא את התוצאה הכי טובה". 

בחטיבה מסבירים שהבוחן מאוד כללי מכיוון שחלק מהמחלקות תופסות קווי חי"ר ואחרות קווי טנקים: "לא משנה מה הגזרה ואופי הקו, מצופה ממחלקת שריון לאותם דברים - בסוף אנחנו מכינים אותם ליום פקודה". 

מה שמפקד יחידת ההדרכה הגדיר כחלק הכי חשוב בבוחן - הוא מבחן התא העיוור. "שמים להם כיסויי עיניים ומכניסים אותם לטנק", תיאר, "נותנים להם משימות והם צריכים למלא אותן באופן עיוור כדי להראות שהשליטה שלהם בכלי מירבית". 

"הבוחן הזה מכין אותם היטב למלחמה", הדגיש סגן ברנסקי, "עכשיו זה הזמן של המח"ט לראות כל מחלקה בנפרד - ולדעת שאנחנו כחטיבה אחת מוכנים למה שיידרש מאיתנו".