הרעיון שהתחיל בארוחת שישי - הפך לפרויקט של אלפי טייסים

כבר 18 קורסים, כ-220 צוותי אוויר, הצטרפו למיזם שהתחיל בקורס 177 - ובין הלו"ז הצפוף כצוותי אוויר גם תורמים לקהילה. מהקמת חדרי כושר בפנימיות לנוער בסיכון ועד סנפלינג אתגרי, הם מוכיחים שבמעשים טובים - השמיים עבורם הם לא הגבול

25.04.22
ניצן בהר, מערכת את"צ

חודש לפני שסיים את קורס הטיס, עלה לסרן א' רעיון חדש באמצע ארוחת השישי. חבריו לקורס 177 רצו לשמור על קשר עם שאר החניכים, אבל גם ליישם את הערכים שלימדו אותם במשך שלוש שנים - וכך נולד לו "אור איתן".

"מיד ידענו שזה יושב עלינו בול", נזכר סרן א', כיום מדריך בביה"ס לטיסה, באותו רגע לפני ארבע שנים. "בקורס טיס מעודדים המון לעשייה חברתית ולהתנדבות, אבל הדבר היחיד שלא מכינים אותך אליו הוא ליום בו החברים הכי טובים שלך ייפרדו ממך - כשנלך כל אחד למקום אחר. 'אור איתן' עונה לנו בדיוק על זה - זו המסגרת ששומרת על הקבוצה שלנו, ומנצלת אותה כדי לעשות טוב בחוץ". 

מאז שקיבלו את הכנפיים, אוספים יחד חברי המיזם סכום מכובד שנתרם בכל שנה לעמותה או למטרה חברתית, בנוסף להתנדבות משותפת ואירוע גיבוש. "המטרה היא שיהיה כמה שיותר פשוט לקחת חלק, בין הלו"זים העמוסים שלנו כצוותי אוויר".

בתחילת השנה, למשל, התנדב הקורס של סרן א' בפנימייה בצפון. "המנהל אמר לי שהם כבר שנים חולמים על חדר כושר, אבל הכסף הולך ישר ל'כיבוי שריפות'. הצלחנו לגייס עבורם מספיק כסף כדי להקים שני חדרי כושר של ממש עבור הנערים והנערות.

יחד עם החניכים בפנימייה הם קדחו קירות, הרכיבו את המתקנים ושיפצו את המתחם: "אתה מגיע בבוקר למרתף מעופש שהיה המחסן של הפנימייה כבר שנים, ויוצא אחרי 5 שעות כשיש חדר כושר מדוגם לחבר'ה - זה מרגש לראות בעיניים למה אתה תורם".

שנה קודם לכן ההתנדבות הייתה שונה לחלוטין, כשהגיעו לעמותת "אתגרים", שמשקמת ילדים עם מוגבלויות באמצעות ספורט ונכנסה לקשיים הקורונה: "תרמנו סכום שאיפשר ל-15 חבר'ה, שהחוג הזה הוא הכול בשבילם, עוד שנה שם - ואפילו יצא לנו לעשות איתם סנפלינג בכרמל". 

כבר 18 קורסים, כ-220 צוותי אוויר, אימצו את המיזם - ועושים זאת יחד עם בוגרי המחזור שלהם. "אין פה רעיון גאוני, אין פה סטארטאפ - פשוט הצלחנו לגרום לזה לקרות".

ממש עכשיו יצאו הוגי "אור איתן" בפיילוט כדי לגייס עוד 10 מחזורים שסיימו קורס טיס לפני שנים. "זו ממש שמועה שמתפשטת", הוא צוחק, "לאחרונה אפילו פנה אליי מדריך אחר בבית הספר, מילואימניק בן 40, שביקש להכניס את המיזם גם בקורס שלו". 

הקסם הוא שממש כל קבוצה יכולה גם היא לאמץ את הרעיון - בינתיים מתחיל פיילוט נוסף ב'תלפיות' ובסיירת מטכ"ל, "אני אפילו עושה את זה גם עם החברים שלי מהתיכון", משתף הטייס.

"רציתי למצוא מסגרת שתשתלב בשגרה שלי - והצלחתי", מסכם סרן א', "זה לא משהו ענק, אני לא משנה את העולם, אבל זה משהו קטן שאני והחבר'ה שלי עושים. עצם העובדה שזה בכלל פועל מרגשת ממש, ובטח בסדר הגודל של היום". 

לבסוף אני שואלת אותו מאיפה השם "אור איתן", והוא עונה לי בפשטות: "ממש כמו השיר בחנוכה - כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן. כל אחד יכול להתנדב עצמאית, אבל העוצמה שבעשייה הזו מתאפשרת רק בגלל ההירתמות של כל האנשים יחד".