המסלול ששם את מערך הלוגיסטיקה בזרוע הים - על הגל

הלוגיסטיקה הימית באה לשנות את כללי המשחק ובמרכזה: שדרוג השותפות בין הזרוע לאט"ל, חיזוק דמות קצין הלוגיסטיקה, וחיבור אנושי עמוק ומשמעותי

21.09.25
אביב פנחס, מערכת אתר זרוע הים

המלחמה הנוכחית היוותה נקודת מפנה משמעותית, בעולם הלוגיסטי ככלל ובזרוע הים בפרט.  כתוצאה מכך הגיעה ההבנה, שצריך לחשב מסלול מדוייק יותר, פורץ דרך, ועם שיטות חדשות.  "לאורך הלחימה הבנו שיש שינויים והתאמות שאנחנו נדרשים לבצע עקב המצב", משתף רס"ן א׳, ראש מדור כוח-אדם בענף לוגיסטיקה. "החלטנו לנתח את מסלול הקצונה שלנו, לאתר פערים, לשמר הצלחות ולחזק יכולות".

ומה כולל השינוי אתם שואלים? רס"ן א' מסביר: "מדובר בשיתופי פעולה בין יחידות שונות, גם מחוץ לזרוע הים, תוך התאמת שיטות עבודה חדשות, גיבוש מונחים מקצועיים ועדכניים והטמעת נהלי חירום חדשניים. לשם כך נדרשו בענף הלוגיסטיקה  להרחיב מסגרות ולספק יכולות מיוחדות לכוחות הים והיבשה, לשהייה ארוכה במשימות מורכבות".

צעד אחר צעד: איך הופכים לקל"ג בזרוע הים?

ההכשרה מתחלקת לארבעה שלבים עיקריים, מטרתם - לבנות מסלול שיכשיר את הדור הבא של הקל"גים באופן המיטבי. השלב הראשון הוא קורס פיקוד לוגיסטי (קפ"ל). "שלב זה מתקיים טרם היציאה לבה"ד 1, ונמשך כחמישה שבועות", מסביר רס״ן א׳. "במהלכו הצוערים נחשפים לשפה הצה"לית הלוגיסטית ומתנסים בסימולציות פיקוד תוך שילוב אימונים גופניים, סיורים,  וימי עיון".

מי שיעבור את השלב הזה, יגיע לבה"ד 1 למגמת "נחשון", שם יעבור את קורס הקצינים הצה"לי. אורך הקורס הינו כעשרה שבועות, במהלכם לומדים הצוערים את עולם הפיקוד והמנהיגות ועובדים על יכולות ההובלה שלהם, תפקוד בתנאי לחץ ורתימת שותפי העבודה.

בסיום בה"ד 1, מגיעים הצוערים לשלב האחרון בהכשרה - השלמת הקצונה. הצוערים במסלול הלוגיסטי-ימי, מגיעים לעיר הבה"דים, לבה"ד 6 שם ילמדו על הרשת הלוגיסטית, יבצעו ביקורים בגדודים וצק"חים, יתנסו בהעמקות מקצועיות ובמעבר משגרה לחירום.

לאחר מכן ימשיכו לחלק האחרון בהכשרה - השלמה ייעודית אך ורק לקציני הלוגיסטיקה  הימית. הכשרה זו מתבצעת בבה"ד זרוע הים שנמצא בחיפה ואורכת כשלושה שבועות הכוללים התמחות ייחודית במקצועות הלוגיסטיקה הימית: כשירות כלים, טיפול בכלי שיט מושבתים, נהלים מקצועיים ופגישות עם השטח.

חוסן, שותפות ומקצועיות

 הצוערים במסלול עובדים על החוסן האישי שלהם לצורך הכנה מיטבית, הקורסים שעוברים מעניקים להם בסיס יציב, ידע וניסיון שמכין אותם לפיקוד אינטנסיבי ומשמעותי. היתרון המשמעותי אליו זוכים הצוערים הוא שותפות הדרך - הם עוברים את כל המסלול יחד,  מהקפ"ל ועד קבלת הדרגות – כחבורה מגובשת ותומכת.


ההכשרה משולבת עם חיל הלוגיסטיקה, אגף הבינוי ואמ"ן, אשר מקנה ראייה רחבה ומערכתית. לאורך כל המסלול, מלווה את הצוערים ענף הלוגיסטיקה, הן ברמת ההכשרה, והן בליווי אישי - מה שמבליט את החוזקה האנושית של המסלול בפרט, ושל אנשי הענף ככלל.


סג"ם ש' סיימה את המסלול במחזור הראשון ושובצה כקצינת לוגיסטיקה בבסיס ציוד ותובלה שבחיפה. "בפן האישי אני יכולה להעיד שהמסלול נתן לי פרספקטיבה רחבה על צה"ל, וסייע לי להבין בפרט את תפקיד הלוגיסטיקה בזרוע הים - איך לנתח אירועים, לחלק משימות ולהבין את הצרכים בשינוע לוגיסטי מהיבשה לים - ולהפך".

"התפקיד שלנו דורש המון, בסופו של דבר - כל כלי שיוצא לים תלוי בנו, אנחנו מספקים לחיילים בקצה את כל הציוד על הספינה - החל מהמערכות, דרך המיטות עליהם ישנים ועד האוכל אותו אוכלים. מערך הלוגיסטיקה פועל 24/7 וכדי להגיע מוכנים לתפקיד הקל"ג, צריך לעבור הכשרה מקיפה - והמסלול החדש מדמה את המציאות בזמן הלחימה - אינטנסיבי, לא צפוי ועמוס".

אתגרים, פתרונות והצלחות

״אנחנו מחפשים אנשים שלא מפחדים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות, שרוצים להוביל שינוי משמעותי, עם יכולת עמידה באתגרים, וחשיבה מחוץ לקופסה״, משתף רס"ן א', " התפקיד כולל התמודדות עם אתגרים וצליחתם, שמסייעת לבניית החוסן האישי, והמקצוע הלוגיסיטי עצמו, דבר שפותח דלת ישירה גם לחיים האזרחיים - לדעת לארגן, לפרק כל משימה לגורמים ולתכנן קדימה כל אירוע״.

הקצינים במסלול הלוגיסטי של הזרוע זוכים למסלול פיתוח חדשני ומותאם לרצונות הקצין הכולל תכניות שירות הכוללות מענקים, תכניות לימוד, הכשרות מקצועיות ועוד.

"אנחנו משלבים אתגר מקצועי, פיקוד ומשמעות - עם תרומה משמעותית לביטחון המדינה", קובע רס"ן א', "בסופו של דבר - זהו סוד הקסם של העשייה".