האחים שכבשו את הים

הם גדלו באותו הבית, הלכו לתיכונים שונים, ובסוף מצאו את עצמם חולקים את אותו הים. הכירו את שני האחים שבחרו בדרך לא שגרתית, ושינו את המשמעות של “משפחה לוחמת”

11.09.25
אורי רודניק, מערכת אתר זרוע הים

שני אחים, שני מסלולים שונים – אבל ים אחד שמחבר ביניהם. הבכור כבר עוטה את סיכת הצוללן בגאווה, והצעיר יגיע מחר (ד') לקו הסיום של קורס החובלים. “לא גדלנו על סיפורים של ים או של זרוע הים”, משתף סמ”ר א’, האח הבכור, צוללן. “רוב המשפחה שלנו שירתה בחי”ר ובשריון. דווקא במקרה יצא שגיוסי נדחה, ובסוף נכנסנו לאותה טירונות ביחד. זה היה רגע שלא אשכח בחיים – להתחיל את הצבא יחד עם אחי”.

מעל ומתחת למים

כאמור - האחד חובל ובקרוב עתיד להיות סגן צ'יף במחלקת מכונה של אח"י קשת, ספינת טילים מדגם סער 4.5. אחיו לעומת זאת כבר למעלה משנה משרת כלוחם בשייטת הצוללות ומשתתף במשימות ופעילויות מבצעיות שהשתיקה יפה להן. 

תפקיד הצוללן נחשב לאחד המיוחדים והמורכבים בצה”ל. הצוללות פועלות מתחת לפני הים, הרחק מהעין הציבורית, ומבצעות משימות מסווגות וחשאיות – הגנה על חופי המדינה, איסוף מודיעין, ולעיתים גם פעולות התקפיות. “זה עולם אחר”, מסביר סמ”ר א’. “אתה חי בצפיפות, מנותק מהמשפחה, אבל כל אחד יודע שיש לו משימה אחת – לשמור על המדינה. זה יוצר תחושת שליחות שאין לה תחליף”.

החובלים הם קציני הים של זרוע הים, המפקדים על ספינות הטילים, הצוללות וספינות הבט”ש. הם אחראים להובלת לוחמים ולוחמות לקרב, קבלת החלטות בלב ים תחת לחץ, ותפעול מערכות נשק מהמתקדמות בעולם. “זה שילוב בין מקצועיות למנהיגות”, מספר סגן נ'. “אתה לומד לקחת אחריות על חיי אדם, ומבין שהים הוא גם שדה הקרב שלך וגם הבית שלך”.

משפחה אחת, שפה אחת, מחלקה אחת

השניים מספרים שהשירות המשותף והנסיעות לבסיס חיפה, בסיס האם של שני האחים, חיזקו את הקשר ביניהם: “תמיד יש תחרות בין אחים, זה חלק מהכיף”, צוחק סמ"ר א' ומוסיף: "אנחנו מבינים אחד את השני בשפה שרק מי שמכיר את הים יכול להבין – גם כי שנינו במגמת מכונה, וגם כי אבא שלנו חשמלאי, אז יש לנו חיבור נוסף בבית”.

השניים כפי שסיפרו, משרתים במחלקת מכונה, כל אחד על הכלי שלו. מחלקת המכונה היא הלב הפועם של הכלים - הלוחמים במחלקות הללו אחראים על כל הפן התפעולי של הספינה, בלעדיהם - שום דבר לא יוכל לקרות.

 

תמיד יחד 

 

"מחלקת מכונה אחראית על כשירות הכלי בנמל ובים", מסביר סגן נ'. "אחריות הלוחמים היא החל מלדאוג ליכולת של הכלי להגיע למהירות הנדרשת בשביל להיות מוכן מבצעית לכל תרחיש ועד הבורג הכי קטן במערכת הכיבוי אש של הספינה והשאקל שמחזיק את המיטה למעלה בשביל שיהיה נוח למחיה בתוך הספינה".

"מעבר למערכות שתחת אחריות המחלקה ולכשירות הכלי המחלקה אחראית על תחום הבקנ"ז (בקרת נזקים), מתפעול אירועים של שריפות והצפות בספינה ועד הכשרת הלוחמים בספינה להיות כבאים ימיים וללמד אותם לחלץ פצועים ממדור שעולה באש ולכבות את השריפה", מסביר.

סגירת מעגל משפחתית

ואם כבר משפחה – מסתבר שגם כאן יש סיפור מצחיק לספר. “בקורס החובלים יש נסיעה של שמונה שעות מחיפה לאילת, שאסור להירדם בה”, נזכר החובל. “מי שנרדם, היה צריך לעמוד במשך כל הדרך. תמיד תהיתי מי המפקד האכזרי שהמציא את זה – עד שגיליתי שזה היה בן דוד שלנו, כשהיה מפקד בקורס. סגירת מעגל מצחיקה ומרגשת”.

“השירות בים דורש הרבה בחירות קטנות – כמה להשקיע, כמה לתת מעצמך”, משתף סגן נ'. “אבל למדתי דבר אחד – ככל שאתה נותן יותר, ככה אתה מקבל בחזרה. וזה נכון גם בצבא וגם בחיים”.