הסתיים המבצוע הראשוני של ספינות "סער 6" החדשות

לאחר תהליך אינטנסיבי שכלל ניסויים, תרגילים ושילוב מערכות לחימה שרובן מפיתוח כחול לבן - הוכרז על סיום המבצוע הראשוני בכלל ספינות "סער 6" החדשות בזרוע הים. הספינות, שכוללות אמצעי לחימה מתקדמים במיוחד, צפויות להשתלב בקרוב במשימות ההגנה השוטפות על המים הכלכליים של ישראל

23.04.23
ליעם אדיב, מערכת את"צ

שנתיים בלבד לאחר שהגיעו לישראל, הסתיים לאחרונה תהליך המבצוע הראשוני של 4 הספינות החדשות של זרוע הים מסוג "סער 6", לטובת השתלבותן במשימות ההגנה על המים הכלכליים של מדינת ישראל.

בשנים האחרונות, הפך המרחב הימי לעורק מרכזי בתפקודה הרציף של מדינת ישראל בשגרה ובחירום. למעשה, כ-99% מהסחורות המיובאות לארץ, מובלות אליה בנתיבי השיט - החל באספקת אמל"ח ועד קווי תקשורת תת-ימיים. נתון זה הופך את הים לזירה בעלת משקל רב בכל הנוגע לכלכלה הישראלית.

מתוך ההחלטה כי זרוע הים אמונה על משימת הגנת המים הכלכליים והנכסים האסטרטגיים בים, הותנע פרויקט "מגן". במסגרת המיזם, בוצעו תכנון והצטיידות בארבע ספינות "סער 6", פותחו מערכות לחימה ייעודיות וכן גובשה תפיסה כוללת להגנת המרחבים הימיים.

הספינות סופקו למדינת ישראל במהלך השנים 2021-2020, ומייד עם הגעתן החל תהליך המבצוע שלהן. לצורך זה, תוכננו 20 מערכות לחימה ייעודיות לספינות, מתוכן 18 מפיתוח כחול לבן, ששולבו יחד במאמץ הנדסי מורכב במטרה ליצור ספינת מלחמה מהמתקדמות בעולם.

התהליך האינטנסיבי כלל התקנות, אינטגרציה ובדיקות בחופים ובים. בוצעו ניסויים במערכות המתקדמות ובטילים החדשניים ובנוסף, השתתפה אחת מארבע הספינות, אח"י עוז, בתרגיל הבין-לאומי "נובל דינה". לאחר שנתיים, הגיעו ספינות ה"סער 6" ליכולות מבצעיות ראשוניות. בהשוואה לתהליכי מבצוע בארץ ובעולם - מדובר בזמן יוצא דופן.

הספינות החדשניות כוללות יכולות מבצעיות ברמה גבוהה במיוחד וכן אמצעי הגנה ולחימה מהמתקדמים בעולם - בהם טיל 'גבריאל 5', שיכול להגיע לטווח של מאות קילומטרים ותותח 76 מ"מ שמאפשר תקיפת מטרות ימיות ויבשתיות בקצב של 120 פגזים בדקה.

בזרוע הים כבר עמלים על המבצוע הסופי של הספינות, על מנת שיצטרפו למאמצי ההגנה על מרחב המים הכלכליים של המדינה תוך זמן קצר.