ירדנו לקבל הצצה מ"חדר הסודות" של חטיבת התקיפה

כדי לחקור את העולם החשאי של חטיבת התקיפה, בו מתגבש עתיד אסטרטגיית הלחימה - תצטרכו לרדת כמה קומות מתחת לאדמה. שם, תוכלו לפגוש חיילים מקצועיים העוסקים מדי שעה בתכנון וביצוע פעולות מדויקות, תוך גישור על הפער בין הלוחמים בחזית לדרגים הגבוהים ביותר. נכנסנו מעבר לדלת - וקיבלנו הצצה למקום בו שיתוף פעולה עמוק, תרתי משמע, מוביל לבשורה מבצעית של ממש

11.06.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

כשנכנסתי למעלית, רגע לפני שהיא ירדה ארבע קומות מתחת לפני האדמה, לא ציפיתי לראות את החדרים מהם בונים את המבצע הבא, מסמנים מטרות ומבינים את כיוון הכוחות. אלו הם מכלולי התקיפה המטכ"לי של מרכז המבצעים, או כמו שהם מכונים מתחת לאדמה - חדרי הסודות של חטיבת התקיפה.

החטיבה, שהוקמה לפני שנתיים בלבד, עונה כיום על כמה צרכים עיקריים שבלעדיהם אפקטיביות ודיוק הלחימה בצה"ל היו פחותים משמעותית. למעשה, משרתי החטיבה הם המוחות שמתמקצעים בקישור הקריטי בין השטח למטה.

את "מכלול התקיפה" מכירים החיילים כמו את כף ידם: החל בסוג המידע שמוצג על כל מחשב - ועד לצ'אט הספציפי ממנו יקבלו את האינפורמציה הרלוונטית ביותר. הנוכחים בחדר הם אנשי ונשות מקצוע שעברו הכשרה ייעודית תחת בית הספר של חטיבת התקיפה, אחרי שכבר ביצעו תפקיד אחר במקומות כמו חיל התותחנים, זרוע האוויר או אגף המודיעין.

"מכלול התקיפה מחולק ל-2: תא התכנון ותא שליטה מערכתית", פותח סא"ל גנאדי פייגין, קצין האג"ם של החטיבה, "תא התכנון בונה את תוכנית התקיפה, לומד מה חסר בשטח בשביל ביצוע מיטבי, ומעביר בערב את המקל והתוכנית לתא שליטה מערכתית, שם יוודאו שהכול מתבצע כמו שצריך, אבל יהיו ערוכים גם לשינויים של הרגע האחרון".

ואם זה לא מספיק, אסביר לעומק. כשביקרתי במקום, כחלק מתרגיל "אגרוף המחץ" שהסתיים זה עתה, התחלתי לחקור את תא התכנון - והבנתי שהכוונה מבחינתם היא מיקוד תשומת הלב לתוכניות ארוכות טווח, במקביל לאלה קצרות הטווח.

במילים פשוטות יותר - כאן רואים בצורה המקיפה ביותר את דירקטיבת הלחימה, בונים את תוכנית התקיפה בהתייחסות לבקשות ומשימות מהרמטכ"ל, תוך כדי הבנה מעמיקה של הכוחות בשטח והפיקוד המתמרן. מסימון מטרה ועד הסיכול.

 

בהמשך, יעבירו בתאי התכנון הערכת מצב, בה יציגו את התוכנית המלאה ליום שאחרי: זה הרגע שיכריע לאן ה"רוח נושבת" - לאן ימשיך המבצע, והתוכנית תעבור לתא המקביל - תא שליטה מערכתית.

"כשאני מקבל את התוכנית, אני מבין שעליי להיות הגורם המחבר בין המטה לשטח, לוודא שהפיקוד הלוחם יודע את המטרות, שיש לו את האמצעים לבצע את המשימות על הצד הטוב ביותר, ובמקביל להעביר הערכות של הפיקוד לדרג הגבוה של המטכ"ל, שמסתכל אולי בצורה שונה על האירוע", מפרט סא"ל פייגין.

במכלול שותפים קצינים וחיילים מחטיבת התקיפה לצד אנשי מודיעין, חה"י ואמ"ץ, מה שמעניק יתרון מהותי להבנת תמונת המצב המלחמתית. רובם פיקדו בעבר על מרכזי אש בשטח, ולכן מבינים היטב את צרכי המפקדים בפיקוד, ויש להם הסתכלות רחבה וגבוהה יותר בזכות תפקידם החדש.

"בשנתיים האחרונות, מאז הקמת החטיבה", מסכם סא"ל פייגין, "העמיקו שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים וההבנה של הלחימה הרוחבית - זו הבשורה הגדולה ביותר".