בתרגיל הזה הוכיחו לוחמי הספקטרום שלא לראות - זה להאמין

בשטח אש בלב המדבר התאספו לוחמות ולוחמי ספקטרום לשבוע שסיכם 8 חודשים ארוכים. הצטרפנו לתרגיל סוף ההכשרה המיוחדת שלהם, ושמענו מ-3 זוויות על האימון ועל התפקיד שמשלב את הלוחמה ואת מקצוע הל"א

14.03.23
נטע רוף וליעם אדיב, מערכת את"צ

אם נסעתם בשבוע שעבר בכבישי המדבר, והפניתם מבט לשטחים הפתוחים בצד הדרך, ייתכן שבלי שידעתם - הייתם עדים לאחד מהשלבים הקריטיים בהכשרת לוחמי הספקטרום הבאים בצה"ל.

הצצה ראשונה אל שטח האש לא מגלה הרבה תשובות - מספר אוהלים, שמחלקם בולטות אנטנות, וסטיקלייטים שמאירים את הדרך מאוהל אחד לאחר. מתחת ליריעות הבד הגדולות, הסתוו כלי רכב עצומים שנראים לקוחים מסרט מדע בדיוני, מאובזרים במכשירים, אמצעים טכנולוגיים ואנטנות. סביבם מפטרלים לוחמות ולוחמים, שמפעילים את הכלים ובשקט בשקט - מנטרלים באמצעותם יכולות תקשורת של האויב.

בתרגיל הזה, האורך כשבוע, הם הגיעו לרגע השיא של ההכשרה - שיסכם את כל מה שלמדו במשך שמונה חודשים. "הם עברו דרך ארוכה, מלאה בשיעורי לוחמה ותכנים מקצועיים", מתאר מ"מ ההכשרה, סגן א', "התרגיל למעשה משלב בין השניים, ומתאר סיטואציה בה הלוחמים והלוחמות חווים מעבר משגרה לחירום ונדרשים להתייצב לכל משימה שיידרשו לה".

בהרבה מובנים, אנשי הלוחמה האלקטרונית (ל"א) פועלים מתחת לרדאר. לאחר הכשרתם כלוחמים לכל דבר ועניין, הם מתמקצעים בתחילת שירותם בלחימת אותות ותדרים - אמצעים בלתי נראים. כשחלק נכבד משדה הקרב כיום מבוסס על אמצעים כאלה, כוחות לוחמה שמיומנים בשיבוש מכשירים ובהפעלת אמל"ח כזה הם בגדר דרישה - ולא המלצה.

לוחמות ולוחמי ספקטרום, כך מסביר לנו אחד מהמפקדים שמלווים את התרגיל, נמצאים בכוננות תמידית וצריכים להיות מוכנים לקפוץ בכל רגע נתון - בין אם הם סוגרים בבסיס או נמצאים בבית.

לא מורידים רגל מהגז, גם באמצע הלילה

כשאנחנו הולכים בעקבות המפקד לתוך האוהל - אנחנו נכנסים ללב הפעילות, כשסביב הרכב העצום מתרוצצים הלוחמים והלוחמות - ומכניסים אותו לפעולה. "לכל אורך התרגיל, הם חווים התרחשויות שמדמות אירועים מבצעיים בכלל הגזרות, ועליהם להיות מיומנים ובעלי תושייה רבה כדי להצליח במשימה", מסביר לנו סגן א', "אבל הם נבחנים גם על התנהלות בשטח כחלק מצוות. כל לוחמת ולוחם מתרגלים תפקיד שונה בקבוצה, כשכולם בסופו של דבר אחראים על חלק במכלול הצוותי".

"אנחנו כמעט ולא מרגישים את המפקדים", משתפת טוראי ט', לוחמת בצוות, "פשוט כי נותנים לנו להתמודד כמעט עם הכול בעצמנו. בסופו של דבר, כשנסיים את ההכשרה ונצא לשטח, המ"כים שלנו לא יהיו שם כדי להגיד לנו מה אנחנו עושים לא נכון ואיך לפתור את הבעיות". לכן, הם נזרקים בתרגיל למים העמוקים - ופוגשים מגוון תרחישים ותקלות מורכבות.

אבל מה יעשו בפועל?

שיבוש מערכות אויב, הפלת רחפנים ונטרול אמל"ח - כל אלה רק קצה הקרחון בעשייה במרחב הבלתי-נראה. "יש אנשים שלא מבינים את התפקיד שלנו ומה אנחנו מייצגים, כשזה די פשוט", מציינת טוראי ט', "לא מדובר בטכנאות. זה לצאת לפעילויות בשטח ולחסום יכולות של האויב במימד הספקטראלי".

כבר שבוע שהם מתרגלים לבד במדבר, מוקפצים ומגינים על הכלים 24/7 - עובדה שסותרת את הנינוחות היחסית שהם משדרים. כשאנחנו שואלים אותם על התחושות לקראת סיום השבוע האינטנסיבי, טוראי א' ממהר לענות: "רציתי מאוד להגיע לפה, לחוות את האתגר במקצוע המיוחד הזה ולצלוח את תרגיל הסיום - וזה כל כך שווה את זה".