איך מכשירים את לוחמי הספקטרום הבאים של צה"ל?

את הפעילויות שלהם עוד לא ניתן לחשוף, ועל מה שהם עושים בצבא הם לא יכולים לדבר בארוחות שישי. לרגל פתיחת מחזור חדש של לוחמי ולוחמות הספקטרום, שמענו על ההכשרה האינטנסיבית, הפעילויות שעוברות מתחת לרדאר, ומה בכלל דרוש כדי להיות חלק מאחת היחידות המסווגות בצה"ל

04.12.22
רוני מינצנט, מערכת את"צ

"בעבר כשהייתי מגיע הביתה, לא יכולתי לספר מה אני עושה בשירותי הצבאי. היום כבר ניתן לומר קצת יותר, אבל רק קצת", כך אומר בחיוך מפקד מרכז לוחמת הספקטרום (לו"ס), אל"ם י', ומדגיש שמעטה החשאיות עדיין אופף לחלוטין את היחידה. ובצדק.

מרכז לוחמת הספקטרום, שיושב תחת אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, הוא אחד המקומות המסווגים ביותר בצה"ל: "את המבצעים שלנו ניתן לחשוף רק לאחר מספר שנים, אם בכלל, בהתאם למה שמגבלת הסודיות מאפשרת לפרסום".

אחת הפעולות הזכורות שביצע המרכז היא ב"עמוד ענן", בה השתלטו על תחנת שידור הרדיו של חמאס והג׳יהאד האיסלמי ושידרו לתושבי הרצועה כתוביות בערבית - 'חמאס משחק באש ומהמר על גורלכם. צבא ההגנה לישראל מתקדם לעבר השלב השני של המבצע. למען ביטחונכם, התרחקו מתשתיות חמאס ומאנשיו'.

לקראת הגיוס הקרוב, סגן נ', מ"פ ההכשרות, מספר לנו קצת על המסלול: "בסופו של דבר, המשרתים ביחידה צוברים ידע טכנולוגי מקצועי ברמה גבוהה, הם לוחמים ולוחמות לכל דבר - הם עונדים סיכת לוחם חוד, נמצאים כל הזמן בשטח ומצטרפים לשאר לוחמי צה"ל. הם מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים, ומגיעים לקצה גבול היכולת שלהם. הם נחשפים להרבה פעילויות מסווגות, ועליהם להגיע בראש פתוח ולא לוותר לעצמם גם ברגעים הקשים".

"הגאווה הכי גדולה שלנו היא ההון האנושי והליווי שאנחנו מספקים להם", מפרט מ"פ ההכשרות, "מנער או נערה טובים שמתגייסים לצה"ל ולא יודעים לשרוך את נעלי החי"ר, עד הרגע שהם לוחמי לו"ס בעלי הבנה מקצועית מעמיקה".

כיצד מגיעים לתפקידים השונים במרכז?

כל התפקידים בגדוד מיועדים לשני המינים כאחד. למעשה, מדובר במחזור שלישי ברצף שהרוב המוחלט הוא של בנות. מלש"ביות המעוניינות לשרת ביחידה, נדרשות להגיע לגיבוש לוחמות המתקיים בתל השומר, לדוכן הלו"ס, ולתעדף את השיבוץ במקום הראשון על מנת לקבל זימון למיונים. מלש"בים המעוניינים לשרת ביחידה נדרשים לסמן בשאלון ההעדפות את התפקיד על מנת לקבל זימון למיונים.

אין צורך בידע מוקדם בטכנולוגיה ובמחשבים על מנת להתקבל ליחידה. לאחר הגיוס, אלה שאותרו ליחידה עוברים טירונות רובאי 03. בסיומה, הם ממשיכים להכשרת יסוד, שאורכת כחמישה חודשים ומתבצעת ע"י מגמת ההכשרות של הגדוד. ההכשרה כוללת למידה עיונית אינטנסיבית בנושא הספקטרום, שבועות שטח ותרגילים רבים.

"לכל הצוותים שלוקחים חלק בפעילויות הגדוד קיימת משימה ייחודית", מסביר המפקד, "וביחד הם מרכיבים את המענה הספקטרלי השלם לצה"ל. לקראת כל יציאה לשטח, הלוחמים והלוחמות מכינים את הפלטפורמות והכלים הרלוונטים למשימה ולעיתים גם מוקפצים לפעילויות מבצעיות שונות ברחבי הארץ. כחלק ממתווה המשימה, הם יוצאים לשטח במטרה לתקוף, לשבש ולשלוט במרחב הספקטרלי אל מול האויב".

"אנחנו מתפקדים בכל זמן ועובדים מול כלל הזרועות", מסכם אל"ם י', "כדי לעצור את פעילות האויב, לפגוע ברציפות התפקוד שלו ולשבש את יכולותיו. זה תפקיד משמעותי שמשפיע באופן נרחב וכלל החיילים והחיילות כאן מרגישים זאת היטב".