מכון "גזית" החדשני נחנך בחטיבת המחקר

19.12.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

מתקן על שם אלוף במיל' שלמה גזית ז"ל נחנך בשלישי הקודם, בראשות ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף אהרון חליוה, מנכ"ל רפאל, יואב הר אבן, ראש חטיבת המחקר, תא"ל עמית סער, קצין מודיעין ראשי, תא"ל אבי קינן וקצינים נוספים.

המכון יביא לפתרון סוגיות מודיעיניות מורכבות בעזרת שילוב של חוקרים מתחומים שונים ותוך התבססות על אלגוריתמיקה מתקדמת ומחקר עתיר במידע.

חטיבת המחקר באמ"ן עוברת בשנים האחרונות מהפכה טכנולוגית - הפיכת המחקר למבוסס טכנולוגיה מתקדמת, יצירת תפקידים חדשים, שימוש ביכולות כמותיות, פיתוח אפליקציות מתקדמות למחקר ועוד. המטרה כעת היא לקחת את התהליך שלב אחד קדימה - בניית ארגון ראשון מסוגו שמאפשר ממשק של מומחים מהעולם המקצועי עם יכולות מודיעיניות מתקדמות של חטיבת המחקר.

החטיבה מביאה לדרג מקבלי החלטות מידע מודיעיני מדויק על מגוון רחב של שאלות מסוגים שונים מהטקטי לאסטרטגי, מהבנת תהליכים מורכבים, קבלת החלטות של מנהיגים ועד דפוסי התנהגות של אוכלוסיות. לשם כך, החטיבה מבינה שיש צורך בהקמת זרוע מחקר, שבה יבוצעו מחקרי עומק בשותפות עם חזית הידע הטכנולוגי בתעשייה ובאקדמיה.

את מכון המחקר החדש, שהוקם בשותפות אסטרטגית עם "רפאל", יאיישו חוקרים מנוסים ממגוון רחב מאוד של תחומים, כדוגמת חברה וכלכלה, יחסים בינלאומיים, פסיכולוגיה ואקלים. זאת כדי לאפשר לחבר ידע ורעיונות שמתפתחים באזרחות לעבודת המודיעין ולסוגיות ביטחון.

ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, סיפר במהלך הטקס: "כששלמה גזית ז"ל קיבל את הפיקוד על אגף המודיעין אחרי יום כיפור, הוא היה צריך להיות איש מעשה. האזור בו אנו חיים לא נותן זמן ולא סולח אם קיבלת את ההחלטות הלא הנכונות. אנחנו מצפים ממכון גזית, שייקח בעיות מורכבות שמשפיעות עלינו, ויביא בקצה פתרון פרקטי. בעיניי זה החיבור הכי טוב לאלוף שלמה גזית".

"מכון גזית נועד להרחיב את גבולות הידע של המודיעין, להרחיב את היכולת ליצור כלים ורעיונות אחרים", אמר ראש חטיבת המחקר, תא"ל עמית סער, "לשלב תחומי ידע, להתמודד עם שאלות מחקר מורכבות שנמצאות בלב העשייה - שיש בהן ממד משמעותי של התמודדות עם מידע עתק. כרח"ט מחקר, מכון גזית הוא לא מאמץ או משימה, אלא הוא חלק בלתי נפרד מייעוד החטיבה - ליצור ידע, בהקשר לתכלית. במכון הזה ישנו חיבור בין תפיסות שונות ומטרה משותפת: לשפר את הביטחון הלאומי של מדינת ישראל".