סוד היחידה המודיעינית שמפצחת גם את הפוריו

במשך עשרות שנים היא לא פספסה אף ידיעה בתקשורת בכל רחבי המזרח התיכון. כעת, בשיאו של עידן הרשתות החברתיות, "חצב" המיתולוגית לוקחת צעד גדול לעבר העתיד - ומתפרקת לגורמים. שמענו על יתרונות המבנה החדש, בדקנו איך מתמודדת היחידה המודיעינית עם השינויים הדיגיטליים וגילינו כמה אפשר ללמוד מהפוריו 

10.01.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

פיצוץ גדול מפר את השקט ברצועת עזה, מכונית שנוסעת באחד מהכבישים הראשיים של העיר המרכזית מתחילה לבעור. יחד עם המוני האנשים שנוהרים למקום, זורמות גם ידיעות ראשונות על כך שמדובר בניסיון חיסול של בכיר בארגון טרור - ולא סתם אחד, אחמד ג'עברי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס. 

המבזקים המיוחדים קוטעים את מהלך השידורים ושאלה אחת עומדת על הפרק: האם צה"ל השלים את משימתו וג'עברי אכן חוסל? באחד החמ"לים של אגף המודיעין נכנסים לפעולה ייחודית, ומצליחים תוך זמן קצר להניח את ידיהם על תמונה שעלתה בפייסבוק ומאשרת את תוצאות המבצע שכולם חיכו להן - מותו של הבכיר. 

הרגעים המתוחים של חוסר הידיעה על הצלחת הסיכול, שלימים יהפכו לפתיחת מבצע "עמוד ענן", התפוגגו בזכות היחידה שהוקמה "כדי למצוא את כל מה שסמוי בגלוי", כך על פי מילותיו של רס"ן ל', מפקדה האחרון של יחידת "חצב".

בתפקידם המקורי, משנות החמישים, חיילי היחידה עקבו אחרי כל גופי התקשורת במזרח התיכון ומעבר: רדיו בשפות שונות, עיתונים מבתי דפוס מסביב לעולם ושידורי טלוויזיה מהם יוכלו ב"חצב" לדלות מידע מודיעיני בשיטות מיוחדות. או בשפה מקצועית יותר: חיילי "חצב" הם למעשי מומחי ה"אוסינט" (open source intelligence) הצבאיים. 

עם השנים, הבינה היחידה שהמידע כבר לא טמון בגופי התקשורת בלבד - והחלה להתאים את המבנה למציאות החדשה, והדיגיטלית הרבה יותר. "אנחנו חוקרים בכל רשת חברתית, בכל אתר ובלוג שמתפרסם באינטרנט - כל דבר שאתה רוצה ולא רוצה קיים. רק צריך לדעת איך לחפש", הסביר רס"ן ל', "אתה לא תאמין כמה שאלות מודיעיניות אפשר לפתור בחיפוש בגוגל או בטלגרם".

כך למשל, תוך כדי השיחה עם מפקד היחידה, הוא פותח סרטון מתוך המחשבים האמ"ניים, ובו מוצג רחוב במזרח התיכון. "אחת היחידות ביקשה להבין איך נראית נקודה ספציפית, אז הצלחנו להגיע אליה דרך הפייסבוק, מבלי להשתמש בשום אמצעי מיוחד. משהו שכמעט כל אחד יכול היום".

היתרון הגדול ב"חצב" הוא הפריסה הגדולה ברשתות. אלו יכולות לספק תמונת מצב חברתית של קהילות מסוימות, להבין את התמיכה במנהיגים שונים ואף להעריך בהצלחה מהלכים ארוכי טווח במדינות מגוונות, גם בשגרה וגם בעיצומו של מבצע - וביניהם גם "בשומר החומות". "ניסינו להעריך את הלך-הרוח בצד השני וכמה מוטיבציה יש לו להמשיך בלחימה", סיפר סמ"ר ב', ראש מכלול פלסטינים בחצב.

הצרכנים אגב, הם כלל מערכת הביטחון. בראשם - חטיבת המחקר ("המעריך הלאומי"), אבל גם המוסד, השב"כ והקבינט המדיני-ביטחוני מקבלים באופן שוטף את המידע שהיחידה מפיקה. "זה לא נחשב פחות משאר סוגי המודיעין שמוציאים ביחידה, וזה מצליח לגעת במה שחשוב באמת בשביל מקבלי ההחלטות", הדגיש רס"ן ל'. 

האנדרדוג הנצחי סביב השולחן העגול

בשנים האחרונות, המבנה של אגף המודיעין עובר תהליך משמעותי וגדול. מיחידות אורגניות שפזורות ברחבי המדינה ומתקשרות מרחוק - לישיבות משותפות שנקראות 'מולקולות', בהן מתכנסים נציגים מכלל היחידות: 9900 עם 8200, חטיבת המחקר עם 504 ואחרים - סביב שולחן עגול אחד.  

כך לדוגמה, זה עובד בבסיס בדרום הארץ, שמוקדש כולו להתמודדות מודיעינית מול ארגוני הטרור ברצועת עזה. כל מקצועות האיסוף והמחקר יושבים באותו החלל, וגם "ציידי הפוסטים" הצטרפו לאחרונה למהלך - ותפסו כיסא ב"בריכת המידע האמ"נית".  

במסגרת השינוי, עברו לאחרונה מומחי ה"אוסינט" הייחודיים לשבת בבסיסים חדשים ברחבי הארץ - יחד עם כלל היחידות באמ"ן. והיחידה, שעד היום חייליה עבדו זה לצד זה בבסיס היחידה המיתולוגי, מתפרקת. 

"במקום לחכות שהמידע יזרום בין הבסיסים - אנחנו מביאים אותו במקום", הסביר מפקד היחידה האחרון, "אם בעבר היה לוקח זמן רב להבין את הצורך ולתת את המענה הנכון, היום הכול קורה באופן סימולטני במפגש פנים אל פנים". 

גם התשובות לשאלות המודיעיניות נפתרות בקצב הרבה יותר מהיר, לדברי מפקדת מכלול צפוני בחצב, סג"ם ש': "הפערים בהתחלה היו משמעותיים. לתחומי המחקר שפה ייחודית משלהם, ששונה משיטת העבודה שלנו. היום הם יודעים להסביר לי בדיוק מה הם צריכים ואני יודעת להוציא תוצרים רלוונטיים במהירות שיא". 

יתרון נוסף הוא היכולת לתקוף שאלה מודיעינית מכיוונים רבים, בעת ובעונה אחת. "כל יחידה מביאה את גוון החשיבה והמידע הייחודי לה, יחד אנחנו יוצרים משהו שלם ומפורט יותר", היא מסבירה. 

התפקיד הספציפי של חיילי "חצב" שונה מאוד מהנעשה בשאר יחידות האיסוף. האמת, שהם נחשבים "האנדרדוג הנצחי" בכל מה שקשור לכריית מידע מודיעיני, שכן כולו נמצא גלוי לכולם. אבל דווקא בשיח המשותף, כך מעידים המפקדים הצעירים שזה עתה נקלטים בבסיסים החדשים - מדובר בשינוי גדול: "המידע שלנו חשוף יותר, בהתחלה פקפקו אבל אנחנו מוכיחים את עצמנו, ויודעים להביא את הזווית שכולם מחפשים".

על מודיעין איכותי מהטיקטוק: "אם זה המידע שישלים את התמונה המודיעינית? אז הוא קביל, ולפעמים הוא בדיוק מה שיחפשו" 

בבסיס במרכז הארץ ששירת את היחידה מאז הקמתה ב-49', עבודת "חצב" התבססה על יצירת תמונת מצב מהתקשורת המסורתית - שהכתיבה במשך שנים רבות את הלך הרוח של הציבור הערבי. אך כבר קרוב לעשור, המשוואה שונה לגמרי. סערת 'האביב הערבי' הובילה את כלל הציבור במזרח התיכון אל הרשתות החברתיות, לטוויטר ולפייסבוק - ובשנתיים האחרונות גם לטיקטוק, שהפכה ללהיט בקרב הקהל הצעיר. ולשם, גם "חצב" מיהרה להיכנס. 

"אנחנו מבינים היום שהדור הצעיר נמצא בטיקטוק וצריך לעבוד גם בפלטפורמה הזו", שיתפה סג"ם ש', "במקום להישאר בעבר, אנחנו דווקא מפנים את האמצעים והאנשים לנקודה הבאה שממנה יגיעו תמונות המצב החדשות".

למרות הרמת הגבה ההכרחית, סג"ם ש' דוגלת בהתאמת חימוש למטרה ולא נרתעת מלהביא מודיעין איכותי - גם מהפוריו: "אם זה המידע שישלים את התמונה המודיעינית? אז הוא קביל, ולפעמים הוא בדיוק מה שיחפשו". 

אחד המבחנים הבולטים של השגת המידע מ"המקורות" החדשים היה ב"שומר החומות", כך על פי סמ"ר ב': "הבנו שהשיח אולי הכי משמעותי נמצא שם - היה עיסוק ענק בטיקטוק וזה דרש מאיתנו השתנות מהירה". 

לפני סיום, אני מבקש מצמד הקצינים לשתף בסוד מקצועי לעולם ה'סטוקינג': "יש המון שיטות לחפש אבל הכי חשוב זה לא להתייאש. אם לא מצאת תוך שעה - תמצא תוך חמש, כי כל מה שתרצה כבר נמצא שם".