הדברים החדשים שנבנו השנה בצה"ל - והצצה למה שיקרה בקרוב

מחנות חדשים, מוצבים בכל רחבי הארץ ומרכזי למידה יצירתיים - לכבוד חג הסוכות ריכזנו את כל הפרויקטים הגדולים והמיוחדים שנבנו השנה בצה״ל, וקיבלנו הצצה לכמה מהתוכניות החדשות שתכירו ממש בקרוב

26.09.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

אנחנו בטוחים שהסוכה שבניתם השנה מרשימה גם היא, אבל לכבוד חג הסוכות התשפ"ב - אלה הפרויקטים הגדולים והמיוחדים שנבנו השנה ברחבי צה"ל, ועוד כמה שתכירו בקרוב:

בסיס יחידת יהל"ם:

"בסיס יהל"ם שנחנך במעמד מפקד זרוע היבשה, הוא בסיס מתקדם המשלב את כלל הפונקציות המבצעיות והמנהלתיות עבור היחידה. לבסיס יש יכולת ייצור אנרגיה מהשמש, וכן מערכות מתקדמות המייעלות את צריכת האנרגיה של הבסיס, מה שהופך אותו לירוק. הבסיס בנוי בתקן מתקדם ומספק עבור הלוחמים סביבה עוטפת, מחבקת, יצירתית ומדויקת - המחזקת באופן ברור את כשירות ומוכנות היחידה למשימותיה".

(ר' מינהלת אופק רחב, סא"ל פואד בכריה)

פרויקט מחנה עמוס:

"מחנה עמוס, הקרוי על שמו של סגן עמוס פיין ז"ל, הוא בסיס הובלה צפוני מתקדם וחדשני שנבנה מחדש. הבסיס מקדם את כשירות ומוכנות מערך ההיסעים וההובלה לחזית הצפון - יש בו את אחד ממרכזי הטיפולים למשאיות הגדולים ביותר בצה"ל, והוא בעל תקן סביבתי מחמיר: בנייה ירוקה, מערכות אנרגיה מתקדמות לוחות סולאריים, פיתוח סביבתי אקולוגי, מערכות ניטור כניסה לבסיס, ניטור אנרגטי וחיסכון באנרגיה, חומרים ממוחזרים ועוד".

(רע"ן בז"ק (בינוי זריז קדמי), סא"ל ארז פרץ)

fun fact:
המחנה נבנה מחדש מהיסוד, על חורבותיו של בסיס ה-Royal Air Force הבריטי מתקופת המנדט. בבסיס מונצחים 16 חללים ממלחמת ששת הימים, שנהרגו מהתרסקות מטוס עיראקי על הבסיס.

פרויקט 'קו המגע':

"פרויקט 'קו המגע', הוא פרויקט שיפוץ, שדרוג ושיקום המוצבים לכל אורכה של המדינה, בכל הפיקודים. הפרויקט מאפשר להשקיע בקצה המבצעי, לספק מעטפת מחבקת וסביבת פעולה משופרת ללוחמים, למפקדים ולתומכי הלחימה. 

בינתיים, שופצו כבר שני מוצבים בפיקוד הצפון והמרכז, עשרה מוצבים אחרים עדיין בשיפוץ ועוד נוספים נמצאים בשלבי תכנון. כל מוצב שאנחנו מסיימים לשפץ גורם לנו לסיפוק גדול וחיזוק תחושת השליחות".

(רע"ן בינוי ותשתיות, סא"ל מוטיע דגש)

מחנה יחידת רפאים:

״מחנה יחידת הרפאים הוא למעשה 'בסיס הלגו' הראשון של צה"ל, והוא מהווה בשורה בתחום המחזור, הקיימות והראייה האג'ילית. הבסיס הוא ביתה של היחידה הרב מימדית, אליו היא נכנסה ביוני האחרון. ההשראה לבנייתו לקוחה ישירות מייעוד היחידה - להיות סמן ימני ופורץ דרך בצה"ל".

(רע"ן מא"ה, סא"ל איתי דינור)

fun fact:

המחנה נבנה רובו ככולו ממכולות סוחר ישנות שמוחזרו.

מרכז אמי"ת (אנליזה מדיה ידע ותוכנה):

"מרכז אמי"ת - מרכז לניהול ידע, פיתוחו ושימורו בזרוע היבשה, נחנך באוגוסט האחרון במחנה רבין (בסיס הקריה) ומיועד לחטיבת התכנון של הזרוע, לטובת שיפור תהליכים. המרכז נבנה בגישה עיצובית חדשנית, ונועד לספק סביבה שוברת שגרה שמעודדת למידה, חשיבה ויצירתיות".

(מפקד מרחב הבינוי המטכ"לי, סא"ל וליד אסעיד) 

בסיס חטיבת ירושלים:

"בסיס האם של חטיבת המילואים 'ירושלים' שכן בעבר במחנה 'משמר הנגב', וביולי האחרון עבר באופן רשמי למחנה 'שדה תימן' החדש. מעבר החטיבה למשכנה החדש הכולל מגורים, משרדים, יחידת מחסני חירום, ומרכזי טיפול חדשניים ומתקדמים ותורם לכשירות החטיבה ומוכנותה לחירום".

(ר' מנהלת המרה"ס, סא"ל שרון מסיקה) 

ולקראת השנה הקרובה, קבלו הצצה למבנים הבאים שהולכים להשתנות ולהשתדרג:

פרויקט 'הקוביה':

"פרויקט הקוביה מובל על ידי אכ"א כחלק מתפיסת 'האדם יקר, זמנו יקר'. הפרויקט מייצר רשת של מתחמי עבודה משותפים ברחבי המדינה אליהם יוכלו להגיע משרתי צה"ל, לזכות בסביבת עבודה ולמידה מתקדמת, מעוצבת, יצירתית ונגישה המתאפשרת על ידי בנייה ברמת גימור גבוהה תוך שילוב אלמנטים חדשניים.

פריסת הרשת החלה והיא תלך ותתפתח במהלך שנת התשפ"ב. בינתיים, המתחם הראשון בשרון נמצא בתהליכי בניה מתקדמים, ובדרך יש עוד שני מתחמים מתוכננים באזור המרכז".

(מפקד מרחב הבינוי המטכ"לי, סא"ל וליד אסעיד)

פרויקט מחנה שורה:

"המחנה החדש שהוקם במרכז הארץ, יהיה ביתם של אגד הטנ"א הארצי, הרבנות הצבאית, מרחב הבינוי המטכ"לי, ויחידות סמך של משהב"ט - שיאכלסו את הבסיס כבר בדצמבר הקרוב. בבסיס הוקם מתקן הזו"ק (מתקן בתקן בינלאומי לזיהוי וקבורת חללים) יחיד מסוגו. בניית המחנה מזרזת את פינוי היחידות ממחנות צריפין ותל השומר, ומאפשרת לצה"ל מעבר מבורך מתשתיות רעועות לבסיס הבנוי בתקן מודרני ואיכותי".

(רע"ן בז"ק, סא"ל ארז פרץ)

fun fact: 

בזמן הקמת הבסיס, נתגלה בונקר בריטי שכלל תחמושת נאצית שנלקחה כשלל מהצבא הגרמני במהלך הלחימה באפריקה.

מבנה האימונים של חטיבת הבקעה והעמקים:

בניית הפרויקט המיוחד של חטיבת הבקעה והעמקים תתחיל כבר בדצמבר הקרוב, בתוך מחנה החטיבה - מחנה אריה, לרווחתם וכשירותם של חיילי פלוגות ההכשרה, ועבור 6 מחלקות לאימון תוך כדי תעסוקה מבצעית. המבנה החדש יכלול מגורים לשתי פלוגות הכשרה ולעוד 6 מחלקות לאימון תוך כדי תעסוקה מבצעית, מועדון לחיילים, חדר כוח, חדר הליכונים, חצר כושר, רחבת דגל לשתי פלוגות, מתקן אימון לוחמה בשטח בנוי, מתקן לבוחן מסלול ו-6 מטווחים סמוכים.

 

פרויקט מחנה בן עמי:

"מחנה בן עמי, שייחנך ממש בקרוב, נבנה מחדש ועתיד לאפשר את תחילת בנייתו של המרכז הלוגיסטי המרכזי במסגרת פרויקט המרה"ס (מרכז ההספקה המטכ"לי). המחנה יעניק סביבת פעולה ומחייה מתקדמות וחדשניות עבור משרתיו, ומהווה קפיצת מדרגה במוכנות לחירום ובכשירותו של מרכז ההובלה".

(ר' מנהלת המרה"ס, סא"ל שרון מסיקה)

אך למחלקת שוה"ם ותשתיות יש עוד הפתעות רבות ונוספות בדרך, ביניהן: המשך פרויקט 'קו המגע' לשיפוץ המוצבים בגזרות הלחימה, המשך מגמת הרחבת תחום ההתייעלות האנרגטית, הרחבת אפליקציית בסיס חכם לניהול הבסיס, פריסת רשת בז"ק (בינוי זריז קדמי), שיפוץ נרחב של המרפאות בצה"ל, מיקוד ביחידות בתנופ"ה הנדרשות בשדרוג, המשך מיזם 'עין צופיה' לחיזוק מרכיבי מיגון ואבטחה ביחידות צה"ל, הקמת תשתיות הדרכה ואימונים נוספות, מיזמים בתחום המחזור, סימביוזה תעשייתית, טיפול מתקדם בתחום האשפה, ופרויקטים רבים נוספים.

"הקמתה של המחלקה בשנת 2018 נועדה לחולל שינוי יסודי ועמוק בתשתיות צה"ל ובתשתיות היבשה בפרט", מספר לנו אל"ם מיקי בן-חמו, רמ"ח שוהם ותשתיות, "לאחר ארבע שנים של עבודה מאומצת, אנחנו מלאים בתחושת הצלחה: הובלנו פרויקטים רבים ורחבי היקף, להניע עבודות מטה, לשדרג ולשפץ מוצבים ובסיסים ולחולל מפנה בלא מעט תחומים". 

"בסוף היום, בחשבון הנפש שלנו, אנו מרגישים שאכן אנו עושים לא מעט, ועוד הרבה לפנינו", הוא מסכם, "אני גאה באנשיי שמובילים את העשייה מתוך תחושת שליחות - תוך מיקוד בקצה המבצעי לצרכי החיילים והחיילות, שהם היעד והתכלית המרכזיים לכל פועלנו".

***כל הפרויקטים לרווחת חיילי צה"ל מובלים על ידי מחלקת שוה"ם ותשתיות באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, יחד עם מחלקת תשתיות ופריסה באגף התכנון, אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, אגף אמו"ן (אגף מבצעים לוגיסטיים ונכסים) במשרד הביטחון ויחידת חושן באגף התקשוב.