המאמצים שעשה אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה במלחמה נגד נגיף הקורונה

נגיף הקורונה רתם את עולם הרפואה למציאת תרופה וחיסון, אולם עד שיגיע הפתרון המיוחל, הצלחתה של כל מדינה בהתמודדות עם המציאות החדשה טמון דווקא בהיערכות הלוגיסטית. בימים אלה, ולאור השלכות הווירוס על השגרה שהכרנו, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה השיק מגוון יוזמות שייתנו מענה רחב למשרתים, כמו גם לסיוע במשק האזרחי

05.05.20
מערכת אתר צה"ל

החטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) וחיל הרפואה הובילו מיזם ענק ליצירת מוצרים לבתי החולים, בהשתתפות גורמים אזרחיים כמו אסותא אשדוד, אמזון ישראל ורפא"ל לצד מאות מהנדסים, מנהלי מוצר, חוקרים ואנשי רפואה מכל רחבי הארץ. המטרה הייתה יצירת מוצרים נגישים וזולים, לעזרה לאומית וללא כל רווח (open-source).

לטובת המיזם הוקם מערך לניהול צוותים במימדי ענק, הפועל בסביבה וירטואלית, הכוללת אתר הרשמה וחדרים וירטואליים לצוותים. האתגרים הוגדרו בתחומים הבאים: מענה לא אנושי (רובוט) למתן טיפול רפואי לחולים בבידוד, הנשמה, מיגון לצוות הרפואי, אבחון חולים (דיאגנוסטיקה) ללא מגע יד אדם, טיפול נמרץ Online, פיצול מכונות הנשמה, מניעת הידבקות של צוות רפואי ועוד. צוותים רבים כבר ביצעו ניסויים והגישו בקשה להלסינקי תוך שבוע.

נותנים פתרון לתחבורה

שתי יוזמות משלימות שהושקו בהובלת החט"לוג באט"ל ובפרט רמ"ח מבצעים ולוגיסטיקה, אל"ם פיני בן מויאל: 

שאט"ל - יישומון ייעודי לחיילי צה"ל המהווה מקבילה של אפליקציית "מוביט" האזרחית. היישומון מאפשר לחיילים לקבל מידע בזמן אמת - פירוט הקווים, התחנות והשעות של היסעי צה"ל הייעודיים לחיילים.

באסטה - יישומון משלים לשאט"ל, שפותח על מנת לתת למפקדים שליטה ובקרה על המשתמשים בשאטלים ליחידות השונות. היישומון מאפשר למפקדים לסרוק את תעודת החוגר של כל חייל וחיילת בזמן העלייה לאוטובוס/להסעה, לאתר כל חייל וחיילת, לדעת באיזו הסעה השתמשו, באילו שעות, עם מי היו במגע בזמן הנסיעות ועוד.

מעבדה לזיהוי נגיף הקורונה

מעבדת הדנ"א לזיהוי חללים הוסבה למעבדה לזיהוי נגיף הקורונה אצל חיילים ומשרתי קבע בצה"ל. "לפני כשבועיים זוהה הפוטנציאל הקיים בהסבת המעבדה", מסביר הרב אייל קרים, "למעבדה יכולת לבדוק מאות דגימות קורונה ביום שיאספו על ידי צוותי ניוד ייעודיים המורכבים מאנשי המשטרה הצבאית, חיל-הלוגיסטיקה וחיל-הרפואה. נמשיך לסייע ככל האפשר".

סביבה וירטואלית ודיגיטלית

מחלקת מערכות מידע בחט"ל ומקל"ר בשיתוף פיקוד העורף, פיתחו את מערכת "שוע"ל רשויות" - מערכת לשליטה ובקרה במשימות הייעודיות של צה"ל במסגרת המאמצים להתמודדות עם נגיף הקורונה. המערכת נועדה למפקדי המשימות ודורשת רישום והזדהות.

בנוסף, בוצעו התאמות רבות במערכות מידע דיגיטליות שונות, וכך פותחה מערכת "קורונה שו"ב" (שליטה ובקרה), שמסייעת לצה"ל בניהול ובטיפול בחולי קורונה. המערכת מספקת מעקב מלא אחר החולה ומצבו כבר מהשלב שבו נבדק לראשונה ועד ליום שחרורו. רע"ן מערכות רפואה ודיגיטל בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, סא"ל רותם תורג'מן, מספר כי "המערכת מסוגלת לעקוב אחר אלפי חולים, וניתן לרתום את היכולות הללו גם לרמה הלאומית ולא רק בתוך הצבא, מה שכבר קורה".  

חלוקת מזון ותרופות

הגדודים של האגד עברו הסבה לגדודי סיוע אזרחי, תהליך שכלל הדרכות ייעודיות ועיבוי משאבים. משימות המבצע כוללות הסעת אוכלוסיות מועטות יכולת לבדיקות רפואיות, הובלת מזון ותרופות לבתיהם של נזקקים, וסיוע למשרד הבריאות ומד"א ככל שיידרשו בהתאם לצרכים הרפואיים.

פיתוחים טכנולוגים

מש"א תל השומר נרתם להתמודדות עם נגיף הקורונה והציג השבוע פיתוחים כגון: מד-חום, מצלמה טרמית ומערכת טיהור רובוטית. במפעל הוקם פס ייצור של משקפי מגן, המיוצרים ע"י אזרחים עובדי צה"ל, ומועברים למקרפ"ר במטרה לסייע לצוותי הרפואה בהתמודדות עם הנגיף. 

גם קציני מנת"ק ורפ"ט, בשיתוף מפא"ת, סייעו לצוותי הרפואה על ידי הקמת מערך מצלמות והנגשת הנתונים הרפואיים הקריטיים של חולים מורדמים ומונשמים במחלקות הקורונה בבתי החולים האזרחיים, על ידי יכולות עיבוד תמונה ושידורה לאחור. בנוסף, הם סייעו לתעשייה האזרחית בבחינת יכולת ייצור מכונות הנשמה לצוותי הרפואה בפערים שנוצרו במיגון נשימתי על ידי פיתוחים כמו:

  • מאי״ר - מסכה אקטיבית ייעודית רפואית, כתחליף למסכת N95 לצוותי רפואה ושיטור - שמכסה חצי פנים. המסכה מספקת רמת מיגון גבוהה ומונעת הופעת אדים והצטברות CO2. הפתרון הוגש לאישור משרד הבריאות וכרגע נמצא בשלב היערכות לייצור רחב.
  • מערכת eyeDoc לניטור ושליטה מרכזית על חולים מונשמים במחלקות קורונה עמוסות, שפותחה במלואה ביחידה. על ידי מצלמות פשוטות המצלמות מוניטורים ומתגי תקשורת, ומערכת בינה מלאכותית המחלצת את ממדי החולה מהווידאו. המידע מועבר למערכת שליטה ייעודית הנמצאת באזור סטרילי ומציגה את החולים לפי סדר חומרת מצבם הרפואי. המערכת בשלבי פיילוט בבית החולים לניאדו.
  • פיתוח מכונת הנשמה פשוטה, פרי רעיון של רופא פגים מבית החולים שערי צדק, המבוססת על חומרים מאוד פשוטים שקיימים בכל בית חולים, ועובדת על עקרון של bubble cpap - הזרמת אוויר קבועה ושינוי לחצים לפי גובה מים.