בחינה עתית של הרכב תא הכתבים הצבאיים והגשת בקשות להצטרפות

03.03.24
מערכת את"צ

בשנת 2019 מונתה ועדה בראשות גב' השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה לבחינת ממשק העבודה בין דובר צה"ל לבין הכתבים המסקרים ענייני צבא.

דובר צה"ל דאז מצא לאמץ את המלצותיה העיקריות של הוועדה. המרכזית שבהן הייתה ההכרה בצורך ובהצדקה לקיומה של קבוצה מיוחדת של כתבים המסקרים ענייני צבא, עמה מקיים מערך דובר צה"ל קשר מיוחד.

עוד התקבלה המלצתה המרכזית של הוועדה לפיה קבוצת הכתבים המסקרים ענייני צבא תכלול כ-25 עיתונאים שהם נציגים של אמצעי התקשורת המובילים בישראל. באופן זה, יישמרו מאפייניה של קבוצת הכתבים כקהילת ידע מקצועית ומעמיקה, שעוסקת בביטחון כעיסוק בלעדי או מרכזי. זאת, תוך שמירה על מערכת יחסי האמון שבין קהילת הכתבים המסקרים ענייני צבא למערך דובר צה"ל.

בשנת 2019, בתום הליך בחינה סדור ויסודי, מצא דובר צה"ל כי מתקיימים ב-23 עיתונאים התנאים האישיים והמוסדיים הנדרשים לשם השתייכותם לקבוצת הכתבים הצבאיים.

בסוף שנת 2021, בהתאם להמלצות ועדת פרוקצ'יה, ובעקבות שינויים שחלו בהרכב קבוצת הכתבים ובשוק התקשורת, דובר צה"ל בחן מחדש את הרכב הקבוצה המיוחדת. לאחר הליך בחינה סדור ויסודי, מצא דובר צה"ל כי מתקיימים ב-23 עיתונאים התנאים האישיים והמוסדיים הנדרשים לשם השתייכותם לקבוצת הכתבים הצבאיים. בנוסף החליט דובר צה"ל על צירוף כתב נוסף לתא הכתבים הצבאיים.

הודעה על החלטת דובר צה"ל נמסרה לכל אחד מאמצעי התקשורת באופן ישיר, כאשר ניתנה להם האפשרות לפנות לועדת ההשגה.

ועדת ההשגה דנה בבקשות אשר הגיעו אליה. בתום בחינה יסודית זו, החליטה ועדת ההשגה על צירוף כתב אחד נוסף לקבוצה המיוחדת.

לצד זאת, בחלוף כשנתיים מהבחינה הקודמת, החליט דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, לקיים בחינה נוספת של הרכב קבוצת הכתבים הצבאיים.

לאור האמור, אמצעי תקשורת הרואה עצמו כאמצעי תקשורת מוביל אשר מתקיימים בו התנאים המוסדיים שיפורטו להלן, מוזמן לפנות בכתב, על-גבי הטופס המצ"ב, בבקשה לצרף לקבוצת הכתבים הצבאיים נציג מטעמו, העונה על התנאים האישיים שיפורטו להלן.

בקשות ההצטרפות תוגשנה עד ליום 11 באפריל 2024, בכתובת Vaadatkatzim@gmail.com.

יובהר כי אין באמור לעיל ובאופן העמידה בתנאים המפורטים להלן משום התחייבות כלשהי לצירוף של כתבים נוספים לתא. על החלטות דובר צה"ל הקשורות לחברות בקבוצה, ניתן להשיג בפני ועדת השגה.

התנאים המוסדיים - בקבוצת הכתבים יכללו נציגים של אמצעי תקשורת העונים על כלל התנאים הבאים:
• עיתון מודפס, אמצעי תקשורת מקוון המפיץ מידע בכתב או באופן משודר ומוכר בידי לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית), שידורי טלוויזיה ושידורי רדיו;
• מפרסם ידיעות חדשותיות באופן יומי;
• עוסק בכתיבה צבאית;
• פונה לציבור במדינה כולה;
• פועלת בו מערכת חדשות ייעודית, קבועה ופעילה;
• מקום פעילותו בישראל.
מבין אמצעי התקשורת העונים על התנאים המוסדיים המפורטים לעיל, תיקבע רשימת "אמצעי התקשורת המובילים". רשימה זו תיקבע בהתאם לשקלול קריטריון אוחזי תעודת לע"מ, בשילוב עם קריטריונים נוספים: נתוני המדרוג (רייטינג) והחשיפה, מספר העוקבים ברשתות החברתיות ודירוג השפעה של חברת "יפעת".

התנאים האישיים - על הכתב מטעם אמצעי התקשורת לעמוד גם בתנאים המצטברים האמורים:
• עיסוק בעיתונות צבאית כעיסוק בלעדי, או לכל הפחות כעיסוק עיקרי;
• ותק מינימלי של שנתיים לפחות בעיתונאות, תוך מתן עדיפות לעיתונאות בתחום הביטחוני צבאי, או תחום משיק לו כגון תחום מדיני או משטרה;
• התחייבות מראש של הכתב הצבאי לשמירת סודיות המידע המועבר מדובר צה"ל, ככל שיידרשו סודיות ומגבלות פרסום מידע;
• החזקת תעודת עיתונאי מטעם לשכת העיתונות הממשלתית;
• התחייבות לכבד את תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות שהוציאה מועצת העיתונות בישראל;
• התחייבות להשתתף במרבית פעילויות הקבוצה המיוחדת, כדי שני שליש לפחות.
דובר צה"ל יהא רשאי, בהתקיים נסיבות המצדיקות זאת, לצרף לקבוצת הכתבים המקבלים שירות מיוחד ממערך דובר צה"ל, דרך קבע או לצורך מסוים, כתב או כתבים נוספים (גם אם מאותה המערכת), אף אם אינם עומדים במלוא התנאים הנדרשים.
יצוין, כי לדובר צה"ל תהא האפשרות להוציא חבר מהקבוצה אם יתברר שחדל להתקיים בעניינו תנאי מהתנאים האישיים או המוסדיים; אם לא עמד בהתחייבויות שקיבל על עצמו; אם המשך חברותו פוגעת במטרות שלשמן פועלת הקבוצה; או מנימוקים מיוחדים אחרים שירשמו.