הפיתוח שבזכותו ממשיכים הרחפנים לחוג מעל ראשי המחבלים

את התרומה החשובה של הרחפנים בשדה הקרב המודרני כולנו כבר מכירים, אבל איך משאירים אותם באוויר כל כך הרבה זמן? בחטיבה הטכנולוגית ליבשה מצאו פתרונות יצירתיים, ומסבירים לנו על מאחורי הקלעים ושיתוף הפעולה עם הכוחות בשטח

28.01.24
הילה גד, מערכת את"צ

דמיינו שאתם יוצאים לקמפינג עם חברים. אתם תארזו שק שינה, בגדים, אוכל וכמובן - מטען נייד. הרי איך אפשר להסתדר בשטח כשנגמרת הסוללה לטלפון? 

עכשיו, תחשבו על אמצעי הלחימה המודרניים: מטוסים, כטמ"מים, רק"מים ואפילו רחפנים. אבל בניגוד למטוס או רק"ם שפועלים על דלק, לרחפן יש סוללה. ובדיוק כמו טלפון, גם אותו צריך להטעין. אז מה החיילים עושים כשהם נכנסים לעזה לזמן לא מוגבל, והנשק דורש טעינה?

את התשובה לכך מספקים במחלקת תקיפה ותמרון של החט"ל (חטיבה טכנולוגית ליבשה). "כל רחפן זקוק לאנרגיה כדי לפעול, וכשהיא נגמרת צריך להטעין אותו מחדש", פותח רס"ם ולדימיר (וובה) מולוקנדוב, מהנדס חשמל במחלקה, "הרחפנים האלה, בניגוד לאמצעים חשמליים אחרים, לא ניתנים להטענה ברק"ם בגלל הבדלים במקורות המתח החשמלי. אז הכוחות בשטח ביקשו מאיתנו לפתור את הבעיה".

הגנרטור הסטנדרטי שקיים בצה"ל שנים רבות מאפשר טעינה של רחפנים, אבל יש בו כמה בעיות: "זה אומנם תחליף מעולה לשקע קיר, ובדיוק מה שהרחפנים דורשים, אך הוא מאוד רועש, ולכן עלול לחשוף את הכוחות שלנו בשטח. בנוסף, הוא מאלץ את הלוחמים לצאת מהרכבים המשוריינים כדי להפעילו".

בחט"ל הצליחו למצוא פתרון מהיר לכך בדמות 'מטען נייד' לרחפנים, אותו החלו לפתח עוד לפני 7 באוקטובר, ומתחילת המלחמה האיצו משמעותית את הקצב. 

כך נולד 'מארז אנרגיה', שיכול להתחבר לרק"ם ולספק חשמל במתח המתאים לרחפן. "המארז שפיתחנו הוא תחליף שקט לגנרטור. הוא אומנם מוצר מדף שקיים בשוק האזרחי, אבל היינו צריכים לערוך התאמות כדי שיעמוד בתקן הצה"לי", מרחיב רס"ם ולדימיר, "נוסף על כך, כדי למנוע התחשמלות, הוספנו למארז קופסה חיצונית שתצמצם את הסכנה".

אבל למרות שזה נשמע כמו הפתרון המושלם, מארז האנרגיה החדש לא היה חף מבעיות. "קיבלנו פידבקים מהשטח, והם אמרו לנו שהוא מסורבל ומורכב לשימוש", ממשיך רס"ם ולדימיר, "אז החלטנו להפוך אותו לנייד. וכשהלוחמים בשטח מסרו לנו שהוא כבד לנשיאה - גם בזה טיפלנו, ויצרנו כרטיס מיוחד שמוריד בנפח ובמשקל של המארז".

גם עכשיו, כשהכוחות בשטח מרוצים מהתוצאה, בחטיבה הטכנולוגית ליבשה לא נחים לרגע וחושבים איך אפשר לייעל את המוצר אפילו יותר. "אנחנו עובדים על התאמה של מארזי האנרגיה למזג אוויר סוער", מספר רס"ם ולדימיר, "כמו גם על מטען רב-ערוצי, שיספק מקור טעינה למספר רב של סוללות בו זמנית, ויתן מענה לכמה סוגים של סוללות".

כשאני תוהה איך חושבים על הפתרונות הפשוטים ביותר לבעיות הכי מסובכות, רס"ם ולדימיר צוחק ומסביר: "לפעמים הפתרון לאתגר הגדול ביותר נמצא לנו ממש מול העיניים. אני מאוד מאמין במה שאנחנו עושים, וכשאני חושב על כל הלוחמים שהפתרונות שלנו עוזרים להם, יש לי חשמל בגוף".