פלוגת המנהור החדשה בצפון

לפני כשנה יצא צה״ל למבצע ״מגן צפוני״ בו נחשפו ונוטרלו שש מנהרות שחפר ארגון הטרור ״חיזבאללה״ משטח לבנון לשטח ישראל. באוגדה 91 הוקמה לאחרונה פלוגת המנהור הראשונה בצפון אשר מטרתה לחקור וללמוד את אתגר המנהרות ולמנוע את הפעם הבאה. כל הפרטים

17.10.19
עמית מלמד , מערכת אתר צה"ל

בעקבות מבצע "מגן צפוני", בו התגלו שש מנהרות החוצות את הגבול מלבנון לשטח ישראל, הוחלט על הקמת פלוגת המנהור הראשונה בצפון - פלוגה ייחודית שתדע לאתר את תוואי המנהרות בצפון, לחקור אותן ולבסוף להשמידן.

"הקרקע הצפונית וסוג המנהרות שונה לחלוטין מזה שבעזה", מסביר סרן משה אסרף, מפקד הפלוגה, "לכן הבנו שיש צורך בהקמת פלוגה שתתמחה בטיפול במנהרות הצפון. כרגע אין מנהרות שחוצות את הגבול, אבל אנחנו נמצאים כדי להקדים תרופה למכה ולהיות מוכנים במקרה שיהיה צורך".

הפלוגה החדשה מורכבת בעיקר מלוחמי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) שעברו הכשרה נוספת של שלושה שבועות על הכלים הספציפיים של הפלוגה, מעבר להכשרת לוחמי ההנדסה הרגילה, והתקבלו לאחר ראיון אצל מפקד הפלוגה במהלך קורס הצמ"ה. הכלים עליהם הוכשרו, כוללים בין היתר כלים כמו דחפורים שופלים ובאגרים, כלי קידוח כמו מחפרון ובוב קאט, ואמצעים טכנולוגיים למיפוי תוואי מנהרה.

תפקיד הפלוגה מורכב משלושה אלמנטים מרכזיים - איתור המנהרות, חקירתן ולמידתן, ולבסוף - השמדתן: "בעזרת חקר המנהרות אנחנו מבינים מה קורה בתוך המנהרה, איך חיזבאללה עובד, איך ניתן להשמיד אותה ומה יצפה לנו במלחמה הבאה בלבנון".

מעבר לכך, פלוגת המנהור משמשת גם כפלוגת הצמ"ה האורגנית הראשונה של אוגדה 91, תופסת קו בגזרה ומסייעת במשימות כמו בניית המכשול או עיצוב הקרקע, שמטרתם להקשות על חיזבאללה ולאפשר לכוחותינו הגעה מהירה ונסתרת לקו המגע. "הפלוגה מתמחה בגזרה - לומדת להכיר את האויב והקרקע, ומוכנה למשימה", מסכם סרן אסרף.