4 הפרויקטים המנצחים האלה חסכו לצה"ל כבר יותר מחצי מיליארד שקל

מכל הזרועות והאגפים, תחת כל הפיקודים - הכירו את הזוכים בפרס היועכ"ל להתייעלות כלכלית לשנת 2020 - הישר מהטקס השנתי

25.04.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

אין כמעט מישהו שלא רוצה לחסוך זמן או כסף - גם ובמיוחד צבא ההגנה לישראל. בדיוק בשביל המטרה הזו הוקמה יחידת ההתייעלות של היועכ"ל (היועץ הכספי לרמטכ"ל), המקדמת התייעלות כלכלית ותקציבית בצבא. 

כדי לתמרץ גופים להשקיע במהלכים פורצי דרך כאלה ולעודד יוזמות חדשות בכל היחידות, נערכת תחרות שנתית - פרס היועכ"ל.

"התחרות מרכזת ובוחנת לעומק פרויקטים מובילים שהגישו כל הגופים בצבא, והוכיחו התייעלות וחיסכון כלכלי באותה השנה", מספרת רס"ן רוני אשרוף-ניר, רמ"ד התייעלות ביועכ"ל. 

העבודות שעומדות בקריטריונים עוברות לבחינת ועדת הפרס, בראשות תא"ל במיל' ראם עמינח, יועכ"ל לשעבר, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המל"ל, אגף התכנון ומנה"ר (מנהל הרכישה והייצור). שם בודקים ומדרגים את העבודות השונות.

"מה הכי מעניין? הכי יצירתי? מה החיסכון הכלכלי? אילו תהליכים נוספים הפרויקט חוסך ומקצר ליחידה? האם אפשר לשכפל את המהלך במקומות אחרים בצה"ל?", מפרטת רמ"ד התייעלות חלק מהשאלות שעלו בוועדה.

אחרי דיונים רבים שהחלו עוד בינואר, התקיים ברביעי האחרון טקס מיוחד במעמד היועכ"ל ור' את"ק, תא"ל אריאלה קנול לזרוביץ. הזוכים הוכרזו לפני מספר שבועות, והבחירה לא הייתה פשוטה: "יש מגוון ענק של עבודות מדהימות, אנשים חשבו מחוץ לקופסה ועשו תוצרים מעניינים וחשובים. לא צריך להמציא את הגלגל, אלא להסתכל מסביב ולראות מה חסר, גם אם זה כבר קיים במקום אחר".

"נושא ההתייעלות מורכב ומשתנה כל הזמן. אם נייעל משהו היום, זה לא אומר שהוא ימשיך לחסוך עבורנו בהמשך - לכן דרושה התחדשות ודינמיות תמידית", מבהיר תא"ל במיל' ראם עמינח, היועכ"ל לשעבר, "היום הזה שאנחנו מקדישים עבור הנושא חשוב מאין כמותו".

ואלה הזוכים בפרס ההתייעלות הכלכלית לשנת 2020:

במקום הראשון: רכש חדש של מחשבים טקטיים בזרוע היבשה

פרויקט של סא"ל גיא שטרייט, רס"ב גיא דדוש, רס"ן ודים קוטין, אל"ם עידן בצלאל ומר שלמה ישראל ממנה"ר (מנהל ההרכשה והייצור)

מכירים את המחשבים הטקטיים המיוחדים, שנמצאים בתוך כלי רכב משוריינים? הם לא זולים כלל, מכיוון שהם צריכים להתאים למערכת "צי"ד", והם "מוקשחים" כדי שלא שלא ייגרם להם נזק בתוך הנגמ"שים. השנה, הצוות האחראי על אספקת המחשבים החליף את ספק רכש המחשבים, והצטייד במוצר מדף אחר.

המעבר הוביל לירידה של 80% במחיר המחשבים, וחסך עשרות מיליוני שקלים. לרכש קדם תהליך שהובילו בחט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה) - במסגרתו בוצעו בדיקות וניסויים מקיפים על מנת לאתר את החומרות המתאימות, ולהוכיח שהחומרה שנבחרה גם זולה, טובה, עמידה, חזקה, איכותית ועונה על הצורך ביחידות.

במקום השני: סימולטורים במרכז המלא"ם בזרוע האוויר

פרויקט של: רס״ן ד׳, סרן יבגני גולברייך, סא״ל ניב לזר ורס״ן שי כהן

טיסה במטוס קרב זה עסק לא זול בכלל - אם זה הדלק הסילוני בעת השימוש בו, או התחזוקה השוטפת שלו. לשם כך הוקמו הסימולטורים המשוכללים שבמרכז המלא״ם (המרכז לאימון משימתי), שמהווים תחליף מצוין לאימוני מטוס קרב.

המרכז פעיל כבר כמה שנים, אבל לקח קצת זמן (ובדיקות רבות) כדי שיסמכו מספיק על הסימולטורים במקום - וכיום, שעת טיסה בסימולטור היא ממש כמו שעה במטוס אמיתי. בשנת 2019 הגיעו למיצוי מלא של הסימולטור, שהפחית את שעות הטיסה הכוללות ב-14%, שהצטברו בשנים האחרונות למאות מיליוני שקלים. 

מלבד החיסכון הכלכלי, לסימולטורים יתרונות מבצעיים רבים נוספים, כמו תמרונים מסובכים שלא מתאפשרים באוויר, או אימון מקביל של מספר טייסים.

במקום השלישי: ייעול בתהליך המכרזים והרכש באמ"ן

פרויקט של: סא"ל ע', רס"ן נ', רס"ן א', סא"ל ר', סגן ע', רס"ן א', חברי המנה"ר (מינהל ההרכשה והייצור) ומש"ן 6.

אמ"ן הינו גוף עתיר טכנולוגיה המחזיק במירב המידע של צה"ל.

בשנתיים האחרונות פעל צוות ששילב גורמי טכנולוגיה, כלכלנים ומפקדים בכירים אשר הביאו לייעול בתהליך המכרזים והרכש אשר הביא לחסכון של עשרות מליוני שקלים בשנה תוך שמירה על הרציפות התפקודית.

תעודת הערכה: "זמן למגן" - רכש מסכות פנים לתקופת הקורונה של המרה"ס (מרכז ההספקה האחוד המטכ"לי) 

פרויקט של: סא"ל אהרון בורוכוב, ע"צ דניאל מצגר, קמ"א עידן יהודס ורס"ן ג'ואד סלאמה

בתקופה בה נגיף הקורונה עוד לא נכנס לגבולות הארץ, כמה אנשים הבינו שקורה כאן משהו רציני, ושגם אם הם מקדימים את זמנם - אסור שהצוותים בצבא לא יהיו מצוידים למקרה של מגפה.

הם ביצעו רכש ענק של מאות אלפי מסכות פנים חד-פעמיות מעודפים של צבא ארצות הברית. בזמנו אף אחד לא דמיין שהקורונה תשתלט לנו על החיים ונצטרך להסתובב עם איתן 7/24, לכן הרכש נעשה במחיר מגוחך של כמה אלפי שקלים.  

בזכות יוזמה וחשיבה לטווח ארוך של אותם האנשים, הצוותים הרפואיים בצה"ל זכו למרווח נשימה קל, בזמן שבכל מקום אחר היה כאוס, ומסכות החלו להיעלם במהירות מהמדפים.

גם לכם יש יוזמה משלכם? היום יש דרך קלה ופשוטה יותר להניע אותה! תוכלו להשאיר פנייה ליחידת ההתייעלות דרך האזור האישי באתר צה"ל. ניתן לפנות בקשר לכל יוזמת התייעלות שיש לכם או ליחידה שלכם, ואולי בשנה הבאה גם אתם תזכו בפרס.