הבחירות בצה"ל לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024

19.02.24

- הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות יתקיימו ביום שלישי, 27 בפברואר 2024, י"ח באדר התשפ"ד.

- ההצבעה בבחירות אלו היא לשניים/שלושה גופים (בהתאם לישוב בו המצביעים זכאים לבחור):

  • ראש הרשות / ראש המועצה האזורית
  • מועצת הרשות / מועצת המועצה האזורית
  • ועד מקומי

- המצביע זכאי לבחור רק לרשות בה הוא רשום בפנקס הבוחרים של אותה הרשות.

- ברשויות ובמועצות, בהן לא תושג הכרעה בבחירות לראש הרשות יתקיימו בחירות חוזרות לראש הרשות ביום ראשון ה-10 במרץ 2024, ל' באדר א' התשפ"ד.

- יום הבחירות לרשויות המקומיות והמועצות האזוריות הוא יום שבתון במשק, בצה"ל הפעילות ביום זה ממשיכה כשיגרה, בצל מלחמת חרבות ברזל.

- ביום הבחירות יופעלו בצה"ל קלפיות מיוחדות (להלן קלפיות צבאיות), על מנת לאפשר לכלל המשרתים, בשירות סדיר ובשירות מילואים פעיל לממש את זכות ההצבעה.

- חלק מהקלפיות הצבאיות הן קלפיות ניידות העוברות במספר יחידות, בהן מתוכננת הצבעה, לפי לוח זמנים קבוע מראש. בשל המציאות המבצעית, בחלק מיחידות צה"ל תחל ההצבעה שבוע ימים לפני יום הבחירות, כתלות בצרכים המבצעיים.

- ההצבעה בקלפיות הצבאיות נעשית באמצעות פתקי הצבעה ריקים, עליהם רושם המצביע את בחירתו. רשימות המועמדים מוצגים בפורטל הבחירות של משרד הפנים "הרשות שלי". ניתן להגיע לרשימות ע"י איתור הפורטל בגוגל או סריקת QR CODE בטלפון הנייד, כמו כן, יועמדו לרשות המצביעים חוברות מועמדים, הכוללות את שמות ורשימות המתמודדים.

- ההצבעה בקלפיות הצבאיות נעשית במעטפות כפולות; מעטפות הצבעה הכוללות את פתקי ההצבעה מוכנסות למעטפה חיצונית עליה מצוינים פרטי הבוחר. הפרדת המעטפה החיצונית ממעטפות ההצבעה מתבצעת כשלב נפרד בתהליך ותוך שמירה על חשאיות ההצבעה.

שאלות ותשובות - כללי

הבחירות יתקיימו ביום שלישי, יח' באדר א' התשפ"ד 27 בפברואר 2024 בחירות חוזרות יתקיימו ביום ראשון, ל' באדר א' התשפ"ד, 10.3.24 ברשויות בהן אין הכרעה לראש רשות.

ברשויות ובמועצות אזוריות שהתושבים שלהם פונו - לא מתקיימות בחירות במועד זה. הבחירות בישובים אלא יתקיימו בתאריך ה-19 בנובמבר 2024, י"ח בחשוון, ה'תשפ"ה.

משרד הפנים מפעיל מודיעין בחירות אינטרנטי (פורטל הבחירות לרשויות המקומיות) באמצעותו תוכל לדעת לאיזה רשות הינך רשאי להצביע ומקום הקלפי האזרחית בו הינך רשום.

  • בחירות חוזרות (סיבוב שני) יתקיימו ברשויות בהן לא תושג הכרעה לבחירת ראש הרשות. משמע, אף מועמד לא השיג 40 אחוז לפחות מהקולות. 
  • הבחירות החוזרות תיערכנה ביום ראשון, ל' באדר א' התשפ"ד, 10.3.24 ובבחירות אלו יתמודדו שני המועמדים אשר קיבלו את כמות הקולות הכשרים הגבוהה ביותר.
  • גם במועד זה ייפתחו קלפיות ביחידות צה"ל על פי תכנית שתפורסם ביחידות בהמשך.

שאלות ותשובות - מקום ההצבעה

כן, חיילים הנמצאים באזור מגוריהם ביום הבחירות יוכלו להצביע בקלפי בה הם רשומים או בכל קלפי צבאית ובתנאי שהצביעו פעם אחת בלבד, חייל המצביע יותר מפעם אחת פוגע בעקרון השוויון, עובר על החוק ועלול לעמוד לדין פלילי.

הקלפיות הצבאיות יפעלו ביום הבחירות,ככלל, בין השעות 08:00-21:00. יש להתעדכן מראש במיקום הקלפיות ביחידה ובשעות הפעילות שלהן.

ככלל, בכל יחידה ימונה קצין בחירות יחידתי אשר מתפקידו לפרסם את מיקום הקלפי ביחידה ושעות פעילותה. במידה וביחידה לא נפתחת קלפי - יפרסם היכן הקלפיות הסמוכות. ביחידות יפורסם מידע בדבר מיקומי הקלפיות ושעות פעילותן, מספר ימים לפני מועד הבחירות. 

כן. חייל רשאי להצביע בכל קלפי צבאית, בכל יחידה בצה"ל, ובלבד שיצביע פעם אחת בלבד! חייל המצביע יותר מפעם אחת פוגע בעקרון השוויון, עובר על החוק ועלול לעמוד לדין פלילי.

ביום הבחירות נפתחות קלפיות להצבעת חיילים במרבית היחידות והבסיסים בצה"ל. כמו כן יופעלו קלפיות ניידות שיעברו בין הכוחות עפ"י מסלול ומועד שנקבע מראש, ובין היתר גם בין הישובים בהם מבצעים חיילי צה"ל משימת הגנת ישובים. עליך להתעדכן מראש מול מפקדך הישיר או הקצין הממונה על המשימה ביום ובשעת הגעת הקלפי הניידת לישוב בו תבצע את המשימה.

  • משרתים שנמצאים בתוך רצועת עזה יוכלו להצביע בקלפיות צבאיות שיוצבו במקומות שייקבעו על פי תוכנית מבצעית. 
  • על מנת לאפשר מימוש זכות ההצבעה לכלל המשרתים אישרה הכנסת אפשרות הצבעה מוקדמת שתיערך במשך שבוע שלנו לפני יום הבחירות עצמו, עדכון על מקום הקלפיות ומועד ההצבעה של מי שמשרת בעזה יימסר לחיילים ע"י מפקדי היחידות בסמוך למועד ההצבעה.

  • חיילים המאושפזים בבתי החולים יצביעו בקלפיות אזרחיות שיפתחו בבתי החולים בדומה ליתר המאושפזים. הודעה בדבר המיקום המתוכנן של הקלפי האזרחית בבית החולים ושעות הפעלתה תימסר לכל המאושפזים ע"י סגל ר"מ 2 ובפרסומים בבית החולים.
  • ההזדהות בקלפי זו באמצעות תעודה צבאית אישית הנושאת תמונת החייל (חוגר/קצין/נגד) או באמצעות תעודה אזרחית אישית נושאת תמונת החייל (תעודת זהות או רישיון נהיגה או דרכון ישראלי בתוקף) בצירוף "טופס אישור הצבעה"

בצה"ל פועלות קלפיות להצבעה מוקדמת גם לפני ה- 27.2.24 מסיבות מבצעיות ולטובת צרכים מיוחדים. אתה וחבריך ליחידה תוכלו לממש זכותכם ולהצביע בהצבעה מוקדמת טרם יציאתכם לפעילות מבצעית. מומלץ כי תפנו למפקדכם על מנת לבדוק את מיקום הקלפי ושעות פעילותה.

בבחירות לרשויות ולמועצות האזוריות לא מתקיימת הצבעה בנציגות ישראל בחו"ל ולכן אין אפשרות להצביע בחו"ל גם למי ששוהה בחו"ל בתפקיד או שליחות מטעם המדינה.

שאלות ותשובות - סדרי הצבעה

  • סמוך למועד הבחירות ייתלו ביחידות כרזות ובהן הסבר אודות תהליך ההצבעה. 
  • ההצבעה בקלפי צבאית מתבצעת באמצעות פתקי הצבעה ריקים, עליהם רושם המצביע את בחירותו באמצעות מעטפות כפולות.
  • לאחר שחברי ועדת הקלפי יזהו אותך, תקבל שתי מעטפות הצבעה האחת בצבע לבן והשנייה בצבע צהוב (מצביעים המתגוררים בישובים בהם מתקיימים גם בחירות לוועד מקומי, יקבלו מעטפה נוספת בצבע כחול). בתא ההצבעה עליך לרשום על פתקי ההצבעה את בחירתך: על פתק ההצבעה הצהוב עליך לרשום בעט בצבע כחול את בחירתך לראש הרשות (שם פרטי ושם משפחה), על הפתק הלבן עליך לרשום בעט בצבע כחול את בחירתך למועצת המועצה (אות/אותיות הרשימה או אות ואותיות הרשימה עם כינוי), ועל הפתק הכחול (במידה ואתה רשאי להצביע לוועד מקומי) את בחירתך לנציגות הוועד (אות/אותיות הרשימה לוועד המקומי או אות ואותיות הרשימה עם כינוי)
  • ניתן למצוא את רשימות המועמדים בפורטל האינטרנטי של משרד הפנים "הרשות שלי" בגוגל או באמצעות סריקת QR CODE המוצג בקלפי, כמו כן , יועמדו לרשות המצביעים בקלפי הצבאית, חוברות מועמדים, הכוללות את שמות ורשימות המועמדים לפי ישובים. 
  • שים לב - על פתקי ההצבעה יש לרשום את בחירתכם בדיוק כפי שרשום ברשימות המועמדים. אי התאמה בין הכתוב בפתקי ההצבעה לבין רשימות המועמדים שפורסמה וכן פתקים הכוללים כיתובים או איורים מלבד בחירתך עלולים להוביל לפסילתם.
  • בסיום עליך להכניס את פתקי ההצבעה למעטפות ההצבעה בהתאמה: פתק צהוב למעטפה צהובה, פתק לבן למעטפה לבנה וכו'.
  • בצאתך מתא ההצבעה תקבל מעטפה חיצונית עם פרטייך האישים. עליך להכניס את מעטפות ההצבעה למעטפה החיצונית ולהטיל המעטפה לתיבת הקלפי.

בהיעדר תעודה צבאית אישית (חוגר/תעודת קצין/ תעודת נגד) תוכל להזדהות באמצעות תעודת אזרחית אישית הנושאת את תמונתך (תעודת זהות או רישיון נהיגה תקף או דרכון ישראלי תקף) בצירוף אישור על היותך בשרות צבאי (אישור זה יתקבל ממשרד המשא"ן היחידתי).

במקומות בהם חל איסור לשאת תעודות זיהוי, תוקננו תקנות מיוחדות לפיהן ניתן יהיה להזדהות באותן קלפיות באמצעות דיסקית הצוואר של החייל וזיהוי ע"י חייל אחר או על ידי הצגת צילום תעודה מזוהה (מסמך או בטלפון הנייד).

  • הצבעת חיילים בקלפי צבאית מתבצעת באמצעות מעטפות כפולות -אליהן יוכנסו פתקי ההצבעה. מעטפות ההצבעה יוכנסו לתוך מעטפה חיצונית, לבנה, עליה ירשמו פרטיך האישיים. 
  • בעת ספירת הקולות ברשות, נערכת בדיקה לפי הרישומים על גבי המעטפה החיצונית, על מנת לוודא שמי ששמו רשום על גבי המעטפה הינו בעל זכות בחירה ולא הצביע יותר מפעם אחת. המעטפה הפנימית (שאינה מכילה את פרטיך האישיים) מועברת לספירה עם כלל המעטפות הכפולות בעוד שהמעטפה החיצונית מושמדת.

הנך רשאי להביא פתקי הצבעה לראש הרשות ולרשימה עבורה הינך מעוניין להצביע, שים לב את פתקי ההצבעה תצטרך להכניס למעטפות ההצבעה שתקבל מועדת הקלפי בהתאמה.

שאלות ותשובות - שונות

לא, ביום הבחירות הפעילות בצה"ל ממשיכה להתנהל כבשגרה.

  • מותר לך לעבוד כמזכיר ועדת קלפי או כסדרן, ובלבד שברשותך היתר עבודה פרטית. (מדובר ב"תפקידים ניטרליים"). 
  • חל איסור לעבוד כחבר ועדת קלפי או כמשקיף (תפקידים אלה הם מטעם מפלגות ובעלי זיקה ושיוך פוליטי מובהק).

כן. חייל רשאי להיות נוכח בחוג בית של מתמודדים בבחירות ובלבד שלא יהיה לבוש מדים ולא יזדהה כחייל. כמו כן, אסור להשתתף בכנס באופן פעיל, למלא בו תפקיד או לשאת דברים.

על פי פקודות הצבא, חייל לא יתבטא במרחב הרשתי, בעל פה או בכתב, בכל עניין מפלגתי ולא יתבטא בנושאים מדיניים או צבאיים. על חיילים חל איסור להביע במרחב הרשתי תמיכה בדמויות פוליטיות או במפלגות, או להביע הסתייגות מהן (לרבות באמצעות סימן "אהבתי" או " "LIKE או סימנים אחרים שנועדו להביע תמיכה או הסתייגות). בנוסף, אסור לשתף או להפיץ דפים של מועמדים או מפלגות. ואולם, חייל רשאי לעקוב אחר דף המשתמש של דמות פוליטית או של מפלגה, גם אם עצם המעקב הוא פומבי, וזאת לצורך מעקב אחר פרסומים בלבד.