הסתיים כנס החורף של מכון "גזית"

05.12.22
מערכת את"צ

כנס החורף של מכון "גזית" המשותף לאגף המודיעין, רפאל ומפא"ת הסתיים היום (שני). במהלך הכנס נערכו סקירות שונות של הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה, ראש חטיבת המחקר, תא"ל עמית סער, ראש המטה לביטחון לאומי, ד"ר איל חולתא, מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל') יואב הר-אבן ובכירים נוספים.

מכון "גזית" הוא גוף ייחודי המשותף לארגונים שונים במערכת הביטחון אשר הוקם לפני כשנה. המכון שואף לקחת מודיעין איכותי לצד טכנולוגיות מתקדמות, ולהביאם לחוקרים מומחים מתחומים אקדמאיים שונים, במטרה לענות על שאלות מורכבות אשר נמצאות בליבת ביטחון מדינת ישראל, ונוגעות למגמות עולמיות.

במהלך השנה האחרונה ביצע המכון מספר מחקרים בתחומים שונים, שמסקנותיהם משמשות את מערכת הביטחון.

"המורכבות בעולם האסטרטגי היא גדולה מאוד", פתח הרמטכ"ל, רא"ל כוכבי, "הטכנולוגיה משתנה בקצב מהיר מאוד, והקשר בין מודיעין, אסטרטגיה וטכנולוגיה חיוני היום. אסטרטגיה היא קביעת האינטרסים של המדינה וקביעת האמצעים לממש אותה, אסטרטגיה היא היכולת להשתנות".

"בעולם המודרני", הוסיף הרמטכ"ל, "צריך להילחם אחרת ולהביא הישג מבצעי באופן שונה כדי לממש את האסטרטגיה וכדי להימנע ככל האפשר מנפגעים בשני הצדדים. בעולם שבו אנחנו נדרשים להביא הישג גבוה יותר במחיר נמוך יותר ובזמן קצר יותר - נכנס המשולש של מודיעין, טכנולוגיה ואסטרטגיה".

"במבצע 'עלות השחר'", ציין הרמטכ"ל, רא"ל כוכבי, "אחת הסיבות המרכזיות לזה שהגא"פ רצה לעצור אחרי 55 שעות היא בזכות המודיעין והטכנולוגיה. אם המצב ימשך עד חודש מאי כפי שהוא היום, אלו יהיו השנתיים השקטות ביותר בחמש עשרה שנה האחרונות ברצועת עזה".

"זו תוצאה של אסטרטגיה שהמרכיב המרכזי שלה הוא הפעלת כוח", המשיך הרמטכ"ל, "וכתוצאה מכך - לא רק שחמאס לא מגיב, הוא לא שוקל להגיב. דיברתי הרבה מאוד על אסטרטגיה וטכנולוגיה, אני אסכם ואגיד במילה אחת – אנשים. מי שעושה את המודיעין הם האנשים, ומי שעושה את הטכנולוגיה הם האנשים, ומי שנלחם עם רוח איתנה הם האנשים. יישר כוח על הכנס החשוב הזה".

"רמת הביטחון שיש כאן איננה מובנת מאליה", אמר ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, "רמת ההרתעה של מדינת ישראל וקהילת הביטחון שלה היא עצומה – הדבר לא מבטיח שלא נגיע להסלמה, אך מעיד כי מדינת ישראל היא מעצמה אזורית. יש סיכונים ויש לא מעט הזדמנויות וזה מחייב אותנו באחריות גדולה לשמר את זה. מדינת ישראל נתפסת כעוצמתית בהיבטים המודיעיניים, הצבאיים, הכלכליים והטכנולוגיים שלה".

"כאשר אנו נדרשים להתמודד עם המציאות המשתנה", הכריז מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל') יואב הר-אבן, "עלינו לעודד כאוס שמייצר גמישות ואת היציבות לייצר דרך תהליכים משמעותיים. תהליכים אלו צריכים להיות קצרים, אינטנסיביים וממוקדים, עם מדדי הצלחה ברורים, אותם מוציאים לפועל ברגישות ובנחישות. כשאני מקביל תכנון לעולמות הריצה, מובן שכשרצים ריצת ספירנט עם אסטרטגיה - התוצאות יהיו מיידיות, אבל בריצה למרחקים ארוכים חשוב לא פחות לשים דגש על האנשים ועל החיבור שלהם".

"אנחנו נדרשים כבר היום לעסוק בבעיות שעד לא מכבר נחשבו לבעיות של העתיד", הצהיר רח"ט המחקר, תא"ל עמית סער, "משבר אקלים, משבר בשרשראות האספקה, כל זאת כאשר הבעיות של האתמול עדיין מלוות אותנו ומושגים כמו 'הרתעה גרעינית' ומלחמה באירופה שבים לחיינו".

"איראן נכנסת ל-2023 בזווית שלילית של האתגר המרובע", המשיך רח"ט המחקר, תא"ל סער, "פנימי, בינ"ל, אזורי ומול ישראל. כמו כן, היא נמצאת במצב המתקדם ביותר מבחינת גרעין, והעשרה ל-90% היא עניין של החלטה של המשטר. המשטר האיראני איבד את הדור הרביעי של המהפכה, גם אם ישרוד את המחאות האלה יש לו בעיה עמוקה. בנוסף, איראן רואה את ישראל כאיום המרכזי על ביטחונה, ומנסה לפתח כלים על מנת לנהל מולנו מלחמה סימטרית".

"אנחנו מגדירים את יהודה ושומרון כ'קרנף אפור'", סיכם תא"ל סער, "הבעיה קיימת ואנחנו מכירים בה, אבל לא ניתן לדעת מתי היא תתפרץ ותפגוש אותנו. יש בשטחי יהודה ושומרון דור חדש של פלסטינים חסרי תקווה, שלא סומכים ברשות או בארגונים הפלסטינים הממוסדים, והם פונים למסגרות חדשות ולא ממוסדות - דוגמת 'גוב האריות'".

ההרצאות המלאות:

הרצאות מלאות - יום 2:

 

הרצאות מלאות - יום 1:

הרצאתו של אלוף (מיל') עמיקם נורקין, שיח בין מודיעין למדיניות - ד"ר אייל חולתא, מפקד המל"ל ותא"ל עמית סער, רח"ט מחקר באמ"ן, והענקת פרסים: 

דבריו של מפקד יחידה 9900 והרצאתו של אלוף (מיל') יואב הר אבן: 

דברי פתיחה, דבר הרמטכ"ל והרצאתו של ד"ר מיכה גודמן: