היהדות

בכל מתקן צבאי בו יש מניין חובה לקבוע בית כנסת, שמנוהל ע"י סגל הדת ביחידה ותישמר בו הפרדה בין גברים לנשים וכן על הרבנות לספק תשמישי קדושה (הן ליהודים והן לדתות אחרות). עוד, נקבע כי יש לשחרר את החיילים מפעילות כשעה לפני השבתות, החגים, המועדים והצומות, אותם מפרסם הרב הצבאי היחידתי. בחגים יהודיים אחראית הרבנות שיתאפשר לכל אדם לנהוג לפי מנהג החג – לאכול בסוכה, לסעוד ארוחה מפסקת, לקרוא מגילה, לערוך סדר וכדומה. חיילים מטעם הרבנות הצבאית מפקחים על שמירת הכשרות בכל המטבחים הצבאיים, לרבות שימוש במוצרים כשרים בלבד וקיום הפרדה בין כלים בשריים וחלביים.

חרדים

הצבא ערך התאמות עבור קליטת האוכלוסייה החרדית בכל המסלולים הללו: 

  • בהליך החיול ביום גיוסם הם פוגשים רק חיילים גברים וכן מפקדיהם הישירים הם גברים בלבד. 
  • החיילים מקבלים שיעור יומי תורני בן שעה
  • מוענק להם אוכל כשר למהדרין משישה סוגי כשרות שונים
  • ניתנים להם תשלומי משפחה מוגברים. 
  • בנוסף, בפרויקט שח"ר ניתנים חמישה ימי עיון שנתיים בנושאים תורניים, וימי ישיבה חודשיים. 

פרק ההכנה לאזרחות הקיים בשני המסלולים כולל קורסי הכשרה תעסוקתית בחסות משרד הכלכלה וסיוע בהשמה בעבודה בחסות ארגון הג'וינט. כך לדוגמא, חייל שח"ר יכול להשתחרר מהצבא עם הסמכה לניהול רשתות מחשב, טכנאות אלקטרוניקה, מכונאות רכב, בדיקת תוכנה, חשמלאות ועוד. 80% ממשרתי שח"ר נשואים ובעלי ילדים וזכאים להטבות מהצבא. 

לאור זאת, הצבא רואה עצמו מחויב כלפיהם בנושאים הבאים: שחרור לביתם בכל ערב, תוספת משכורת בסך שכר מינימום חודשי, פטור מנוכחות בבסיסים בשבתות וחגים ועוד.

עדת השומרונים

מבוססת על האמונה כי השומרונים הם ה"שומרים", כלומר שומרי התורה המקורית, לפי נוסח ייחודי של התורה המצוי בידם. נוסח זה, הכתוב בכתב שומרוני הדומה במידה רבה לכתב העברי הקדום, כולל כמה הבדלים עלילתיים. שפתם של השומרונים דומה לעברית עתיקה, והם מחזיקים בגרסה משלהם לחגים המקובלים גם ביהדות וגם מנהגיהם שונים מאלה הנהוגים בעם היהודי.

עדת הקראים

היהדות הקראית מקבלת רק את אלוהים כאל, רק את נביאי התנ"ך כשליחיו ורק את דבריהם כדבר אלוהים. היא מתנגדת לתורה שבעל-פה ולכל תוספת מאוחרת לתנ"ך, ומוכנה לקבל רק את התורה והנביאים כמקור אלוהי ישיר או מתועד ורק את הכתובים כחוכמת חיים המבוססת על התורה.

משרתים שאינם יהודים

ההתחשבות בצרכים הדתיים- תרבותיים של חיילי צה"ל שאינם יהודים מרוכזת על- ידי "ענף מנהל האוכלוסין", המעניק שירותי ייעוץ וסיוע בתנאי שירות לדרוזים, לצ'רקסים, לבדואים, לנוצרים ולמוסלמים. 

פקודות מטכ"ל קובעות כי באחריות כל מפקד לאפשר לפקודיו להתפלל ולצום בהתאם לדתו וכן לשחררו לחופשה בביתו במידת האפשר. בנוסף קובעות הפקודות כי חיילים דרוזים, נוצרים, מוסלמים, צ'רקסים ובדואים זכאים לחופשות אבלות גם במקרים של פטירת בן משפחה שאינו קרוב מדרגה ראשונה.

הרב הצבאי היחידתי מחויב לפרסם מידע בדבר ימי צום וימי מנוחה של לא-יהודים. בנוסף, בחגיהם של החיילים הנוצרים (על הזרמים השונים הקיימים בישראל - קתולים, פרוטסטנטים, אורתודוקסים וארמנים), הדרוזים, המוסלמים, הקראים והשומרונים, הם משוחררים מפעילות ובד"כ אינם מזומנים למילואים בהם; 

כן מתבקשים מפקדים להכיר ולכבד מועדים חשובים של פקודיהם, שאינם מהווים חג בציבור הרחב בישראל, למשל אירועי נובי גוד (חג השנה החדשה) ליוצאי ברית המועצות, ואירועי חג הסיגד ליוצאי אתיופיה. 

טקס השבועה הוא אחד הסממנים המובהקים להתחשבות בחיילים שאינם יהודיים: בטקס מחלקת הרבנות הראשית כשי לחייל הצעיר ספר קדוש - תנ"ך, הברית החדשה בערבית, הברית החדשה באנגלית או קוראן.

נוסח השבועה בטקס אינו כולל סממנים דתיים כלשהם זולת השבועה עצמה (חיילים רבים מצהירים במקום באורח פרדוקסלי, פקודות הוראות ונהלים אלה הם להישבע), זאת בניגוד לשבועות אמונים במדינות אחרות. מהביטויים הרב- תרבותיים המובהקים ביותר בישראל. אף שקיימות בעיות כגון היעדר מינוי כהני- דת לא יהודים כפי שהסברנו לעיל, המגמה הכללית חיובית ביותר, ויש לברך על כך.

העדה הדרוזית

הדרוזים בישראל הם קבוצה אתנית דוברת-ערבית בישראל, ולהם דת עצמאית, שעיקריה נשמרים בסוד ומקורה בהתפלגות מן האסלאם השיעי-איסמאעילי לפני כאלף שנים במצרים.

הנצרות

על זרמיה השונים היא כיום הדת הנפוצה והגדולה ביותר בעולם. יש לציין שחשיבותה של
הנצרות חורגת מגדר של אמונה שתחומיה רק בשטח התיאולוגיה, המוסר והפולחן.  

אורתודוקסים 

בנצרות האורתודוקסית מושם דגש רב יותר על הפן המיסטי והטקסי של הפולחן הנוצרי. השם "אורתודוקסי" פירושו "ישר האמונה", והוא מכוון לטענת הכנסייה האורתודוקסית לכך, שהיא הקהילה הקרובה ביותר למסורות הנוצריות המקוריות של ישו והשליחים. הן רואות עצמן כנצרות הלגיטימית ביותר, והשם איננו אלא כינוי אחד שהתקבע עבורן.

קתולים

הכנסייה הקתולית מאמינה בשילוש הקדוש, דהיינו שהאל הוא אחד בשלוש פנים. האל האב הנצחי הוא המקור של האלוהות, וממנו נובעים הבן (ישו) ורוח הקודש, שגם הם נצחיים כמו האב. השילוש הוא שלוש צורות אלוהיות נפרדות שאינן מתערבבות ואינן חופפות, שכולן הן מאותה מהות. כמו כן, האל, בדומה לאל בשאר הדתות המונותאיסטיות, הוא כל-יכול, כל-יודע ונמצא בכל מקום בו-בזמן.

פרוטסטנטים

המשותף לכל הפרוטסטנטים הוא ביסוס הנוהג הדתי על כתבי הקודש לבדם ולא על מסורת הכנסייה, הקביעה כי המקרא ניתן לפרשנות עצמאית, שלילת האפשרות לגאולה באמצעות מעשים טובים, הדגשת האמונה כאמצעי היחיד לקבל את חסד האל, וסירוב להכיר בייחוד של מעמד הכמורה על פני יתר המאמינים.

 

האיסלאם

דת מונותאיסטית המבוססת על ספר הקוראן, אשר לפי מאמיניה ניתן על ידי אַלְלַּה (שמו בערבית של האל לפי האמונה המוסלמית), באמצעות המלאך ג'יבריל, פסוקים פסוקים, אל נביא האסלאם מוחמד בן עבדאללה, אשר העביר אותם מפיו, למאמיניו. הדת החלה להתפתח במאה השביעית בחצי האי ערב תחת הנהגתו של מוחמד. בדת האסלאם שלוש חטיבות זרמים עיקריות: הסונים, השיעים, והח'ואריג'.

צ'רקסים

הצ'רקסים הם מוסלמים סונים, אך אינם ערבים בלאומיותם. מוצאם מן הקווקז, שם השתרעה מולדתם בעבר משני עבריו של נהר קובאן.

בדואים 

הבדואים בישראל הם אחת מהקבוצות האתניות הערביות בחברה הישראלית שמאמינות בדת האסלאם. הבדואים הם שבטים שמיים אשר מקורם בחצי האי ערב, ממנו החלו להתפשט צפונה כדי למצוא שטחי מרעה ואזורי מחיה.

*מועדי החגים עבור הדת המוסלמית נקבעים על פי הירח לכן המועד עשוי להשתנות בסמוך למועד החג. לאור האמור לעיל מועד החג ישתנה ברשומה הצה''לית ואופן קיזוז ימי החופשה במהלך החג יתעדכנו בחוקת החופשות, בסמוך למועד החג במסגרת חוזר אכ''א בעת הצורך.