בחזרה למבצע שהרעיד את מנהרות חיזבאללה

במשך ארבע שנים, תוכנן בקפידה אחד המבצעים המדויקים ביותר שידע צה"ל - "מגן צפוני". הוא ארך 41 ימים, בהם צה"ל סיכל את האיום התת-קרקעי שניסה להציב ארגון הטרור חיזבאללה. תחת תכנון מדויק, חשפו ונטרלו כוחותינו מנהרות טרור חוצות גדר שיכלו בעתיד לסכן את אזרחי המדינה. שמענו מאנשי המפתח שתכננו אותו לפרטים, וממי שעמד בראשו - אלוף רפי מילוא, איך נולד המבצע הנרחב מהרעיון הראשוני ועד לפיצוץ שפתח אותו

04.12.22
גל פלוק רוה, מערכת את"צ

41 ימים. זה הזמן שלקח לצה"ל לנטרל שש מנהרות תת-קרקעיות של ארגון הטרור חיזבאללה. 41 ימים של מבצע נרחב בגבולות המדינה הצפוניים, כוחות ופיתוחים טכנולוגיים רבים, ובעיקר - הרבה עבודה מקדימה.

 

 ריאיון ועריכה ראשית: ליאן הרשקוביץ, עריכת תוכן והפקה: שקד שדה, עדי קלר וליעם אדיב, עריכת סאונד ומוסיקה: שגיא יוסף

עד לרגע בו נשמע הפיצוץ שפתח את המבצע, עברו ארבע שנות עבודה בפיקוד הצפון, בהובלתו של מי שהיה אז מאו"ג 91, אלוף רפי מילוא, על הכנת הקרקע לרגע ההוא לפני 4 שנים.

"כשמוניתי להחליף את אלוף אמיר ברעם בתור מפקד אוגדה 91", פותח אלוף רמי מילוא, "נפגשתי איתו כדי ללמוד ממנו את התפקיד. באחת הפגישות הוא סיפר שקורה משהו גדול, שהוא לא יכול להרחיב, ושכמעט אף אחד באוגדה לא מודע אליו. ככה, בעצם, גיליתי לראשונה על פרויקט המנהור של חיזבאללה. עד אז לא ידעתי כלום", הוא משחזר.

"כדי להתכונן למבצע - היו מאמצים שונים שנדרשנו אליהם", מסביר אלוף מילוא ומפרט: "ראשית, המאמץ המודיעיני, שהתחיל שנים לפני המבצע. אחריו הגיע המאמץ לאתר את התוואים שהמודיעין מביא ולדייק אותם לכדי נ.צ. מדויק. המאמץ השלישי, היה מאמץ ההנדסה, כשיחידת יהל"ם פיתחו יכולת איתור מנהרות מהרגע שעוברים לשלב הגלוי". 

"המאמץ האחרון", הוא ממשיך, "זה מאמץ ההגנה, שהובל על ידי המח"טים ונבנה לאורך תקופת נוהל הקרב. כל אלה, לצד עוד אתגר משמעותי - איך עושים תהליך של פיתוח יכולות ובניית תרגולת ושיטה ותפיסה, עם קובץ קטן מאוד של אנשים, בצורה חשאית".

"איך בונים תוכנית, שבקצה שלה, יום לפני המבצע מורידים אותה ליחידה", מחדד אלוף מילוא, "אני חושב שעשו שם, בנוהל קרב, עבודה יוצאת דופן. השילוב של כל המאמצים האלה גם בנוהל הקרב וגם בשלב הגלוי במבצע עצמו, אני חושב שזה חלק  משמעותי ביכולת לעמוד במשימה ולהביא את ההישג".

כדי להבין את סיפור המנהרות לעומק, צריך לחזור קצת אחורה - למלחמת לבנון השנייה. באותה המלחמה, צה"ל נחשף לתשתית תת-קרקעית של ארגון הטרור חיזבאללה בגבול ישראל-לבנון. בתום המלחמה, החליט האו"ם להפוך את דרום לבנון לשטח מפורז בו אסורה פעילות צבאית. 

כמה שנים אחרי, בשנת 2014, במהלך מבצע צוק איתן - צה"ל חשף בעוטף עזה, הקצה השני של הארץ, יותר מ-30 מנהרות התקפיות של חמאס החודרות לשטח ישראל. החשיפה הזו מתאפשרת בזכות טכנולוגיה חדשה שפותחה במעבדה הטכנולוגית לגילוי ואיתור מנהרות באוגדת עזה, עליה פיקד רמ"ח תקיפה ואיסוף בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, אלוף משנה יניב אביטן.

"באותה תקופה", פותח אל"ם אביטן, "אנחנו וארגונים אחרים במערכת הביטחון קיימנו מאמצים למצוא פתרון לבעיית המנהרות חוצות הגבול מעזה לישראל. לאורך השנים היו ניסיונות לפתח בצורה מסורתית אמל"ח שיאפשר התמודדות מבצעית עם האיום הזה. כמה חודשים לפני צוק איתן, הבנו שאנחנו צריכים לעבור שינוי בהתייחסות לאיום הזה - אנחנו מפתחים את מה שצריך לפתח, חוקרים את מה שצריך לחקור ואז שולחים את זה לשטח, לשימוש הלוחמים".

"הבנו שהאיום הזה", ממשיך אל"ם אביטן, "דורש מאיתנו חשיבה אחרת בתפיסת הטכנולוגיה בשדה הקרב, במובן של איפה אנחנו מייצרים את האופרציה הטכנולוגית. הבנו שזה לא איום שנתקל בו רק במלחמה הבאה, אלא איום של כאן ועכשיו. ידענו שהחמאס וארגוני הטרור חופרים מנהרות לכיוון מדינת ישראל, והרבה לפני צוק איתן האיום לבש צורה וכבר ראינו אותו". 

"בנוסף, לא הייתה פריצת דרך טכנולוגית בתחום המנהרות לא רק בצה"ל, אלא בעוד מדינות. אף מדינה או צבא בעולם לא הצליח לגלות מנהרה באמצעים טכנולוגיים. הבנו שכמו באיומים אחרים, זה חלק מתחרות הלמידה שלנו מול האויב. הוא עושה דברים כדי לקזז את היתרונות שלנו בתחומים שונים. לכן הוא מתבצר בתת-הקרקע, או מטמיע את עצמו באוכלוסייה אזרחית, ומשנה את ההתנהגות שלו בצורה שוטפת".

בתום מבצע צוק איתן, התגבשה ההבנה שיש אפשרות לאיום תת-קרקעי גם בצפון. על רקע החשדות, הועבר הצוות מדרום לצפון, והוקמה מעבדה עם צוות טכנולוגי-מודיעיני שהתמקד באיום התת-קרקעי של חיזבאללה, בראשותו של אל"ם אביטן. המעבדה הובילה את העיסוק המבצעי בסוגיית המנהור בזירה הצפונית, והביאה לפיתוח ידע ויכולת נרחבים על פרויקט המנהרות של ארגון הטרור. 

לאחר תקופה ממושכת של למידת תוואי השטח, איתור המנהרות והכנת התוכניות למבצע, הגיע רגע האמת. ב-4 בדצמבר 2018, לאחר שנאספו המידע המודיעיני, המשאבים והטכנולוגיות, הידע על הקרקע, והכוחות אומנו - הגיעה שעת השין - שתיים עשרה בלילה, תחילת מבצע חשיפת ונטרול מנהרות הטרור של חיזבאללה. 

כבר ביום הראשון למבצע, בקידוח ההתחלתי - כוחות צה"ל חושפים מנהרה מאזור כפר כילא, בדרום לבנון, שהגיעה כ-40 מטרים לתוך שטח ישראל. 

"בקידוח הראשון, המקדח הראשון במטעים של מטולה, אנחנו פוגעים באחת המנהרות שחשפנו בעומק 40 מטרים. מבחינתנו זו הייתה פתיחה פנומנלית למבצע, היינו בטירוף הרגשה של הצלחה ושל סיפוק מאוד מאוד גדול והבנו שאנחנו פותחים את המבצע ברגל ימין", מסביר אלוף מילוא. 

ב-12 בינואר 2019, נחשפה המנהרה העמוקה ביותר והשישית בסדרת המנהרות שעברו את הגבול לישראל. כך הושלם חלק איתור המנהרות במבצע "מגן צפוני". 

ב-30 במאי באותה שנה, המנהרה נוטרלה. ההיערכויות, החשאיות ושיתוף הפעולה של כלל הכוחות תחת פיקוד אוגדה 91 השתלמו. צה"ל איתר וניטרל את כל שש המנהרות שחיזבאללה חפר, והצליח להרוס את הפרויקט שהארגון עמל עליו שנים רבות והיווה חלק מהתוכנית ההתקפית שלו. חיזבאללה הבין שצה"ל יודע, רואה שומע, ופועל נגד מי שמנסה לפגוע במדינת ישראל ואזרחיה.