פרצנו לאימון של ה"קופים" שישמרו עליכם מטרור 24/7

במהלך אימון מיוחד השתלטו לוחמי לוט"ר אילת על אוטובוס, פרצו למתקנים אזרחיים ונחלצו לעזרת שבויים ב-5 מוקדים שונים ברחבי העיר, כשלנגד עיניהם מטרה ברורה: הגנה על הבית. קיבלנו הצצה לאימון שיא, של אחת מהיחידות המיוחדות, המובחרות והמסווגות בישראל

14.06.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

ערב יום שישי. מאות משפחות מבלות בעיר אילת - וארוחת השבת עומדת להתחיל. האוכל מוגש על השולחן, וכולם כבר ישובים ומוכנים - אך אז חודרת חוליית מחבלים לרב-קומות בעיר הדרומית.

בתוך דקות ספורות, עולים רחפנים בקרבת הבניין. הם מזהים ומנטרים כל פתח במבנה. במקביל, מתמקמים צלפים מסביב, ומכוונים את כלי הנשק פנימה בדיוק מירבי. ואז, אל הדלתות מזנקים צוותי חבלה מיוחדים, ומתחילים במלאכת הפריצה המורכבת. 

חלק מהחוליה סוכלה על ידי הצלפים והחבלנים - והשאר כבר מוקפים. מכל מרפסת וחלון קופצים לתוך חדרי הבניין "קופים" - מומחי סנפלינג שהשתלשלו כל הדרך מגג הבניין הגבוה - תלויים לגמרי בין שמיים לארץ.

תוך שניות מאותו הרגע, חוליית המחבלים כולה מנוטרלת. 

נשמע כמו סצנה מסרט פעולה מותח? החיים של לוחמי לוט"ר אילת - הם ממש כאלה. כמו "סופרמן", בשניות הם עוזבים הכול מאחור ומתייצבים בדקות ספורות בסיטואציה המבצעית על מדים ועם כדור מוכן בקנה. 

"אני יכול להיות עם מכופתרת וג'ינס, באמצע משמרת ביום שישי, כשהמסעדה עמוסה ורועשת, ופתאום - הקפצה. תוך עשרים דקות אני כבר על מדים, עם הציוד שלי עליי, במקום האירוע", מסביר רס"ב ר', סגן מפקד יחידת לוט"ר אילת.

הסיפור של לוט"ר אילת מתחיל עוד ב-1974. אז, בעקבות לקחים מאירועי טרור קודמים, הוקמה היחידה בצורה יוצאת דופן - על ידי לוחמיה - תושבי אילת, שראו לנגד עיניהם ערך אחד חשוב וברור: הגנה על הבית. 

במרוצת השנים, לאחר שהשתתפה באירועים ביטחוניים מרכזיים, אשר על חלקם לא נוכל אפילו לספר, "גויסה" באופן רשמי לצה"ל - והפכה ליחידה צבאית של ממש.

לוט"ר אילת היא יחידת השתלטות מיוחדת ללוחמה בטרור, שכחלק מפעילותה מתמחה בתגובה למצבי קיצון כמו פיגועי מיקוח וחילוץ בני ערובה. אנשיה תופסים כוננות 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. "לא משנה השעה, היום או אפילו החג - אנחנו שם", מדגיש רס"ב ר', "זו מחויבות עצומה לתפקיד". 

הם פזורים לאורך הערבה כולה ובעיר אילת בפרט, ומוכשרים בפריצה חמה למתחמים אזרחיים ונטרול מחבלים. בזכות הצוותים השונים שלהם - החל מצוות "הקופים" שמתמחה בחבלים, טיפוס וסנפלינג, דרך הצלפים המדויקים, ועד לחבלנים שעוסקים בפריצה, חבלה התקפית וסילוק פצצות. 

היחידה מורכבת מאנשי מילואים בלבד, יוצאי יחידות עילית וסיירות בצה"ל - ויש לכך שתי סיבות מרכזיות.

הראשונה והחשובה ביותר, היא שהלוחמים ביחידה גרים באילת וביישובים הסמוכים אליה. "לא רק שאנחנו יכולים להיות מוקפצים בשניות מכל מקום ולהתמודד עם השינוי מאפס למאה שמצריכה היחידה, אנחנו גם מגנים על הבית שלנו", מספר רס"ב ב'. "זה הדבר שנותן לנו מוטיבציה להיות הכי טובים שאפשר, וזו זכות עבורנו". 

ויותר מזה - האנשים הללו הם אלו שמכירים את אילת בצורה הטובה ביותר. כל מתקן אזרחי, מלון, כביש או קיצור דרך ידועים להם, וההיכרות העמוקה הזו עם השטח מהווה את המפתח להצלחה בעת ביצוע המשימה.

השנייה, היא שימור יכולות. "אנחנו אנשים בוגרים, ועברנו כבר דבר או שניים", מצהיר רס"ב ר', "הזמן שאנחנו ביחידה והניסיון שאנחנו צוברים במהלכו גורמת לצוותים המקצועיים להיות טובים יותר ויותר עם הזמן, ולשמר את היכולות שאנחנו רוכשים במהלך השנים". 

בשבוע האחרון, ערכה יחידת לוט"ר אילת אימון מיוחד, כחלק מסדרת אימונים שעוברים אנשי המילואים של היחידה מדי חודש. אך האימון הזה היה יוצא דופן בגודלו ובאינטנסיביות של התרחישים בו. הלוחמים שהיו עסוקים כל אחד בחייו האזרחיים הוקפצו לתרגיל, בלי שום התראה מוקדמת.

בין חילוץ מבית ספר תיכון ביוטבתה, אירוע מתפרץ של מחבל ביישוב אילות, והתבצרות מחבלים בבסיס צבאי - אנשי המילואים של הלוט"ר לא נחו לרגע. במהלך האימון, הם גם נחלצו לעזרתם של "שבויים" במתקנים אזרחיים, השתלטו על אוטובוס, ונתנו מענה לאירועים בחמישה מוקדים שונים. 

"אנחנו מתאמנים באזורים ומתקנים אזרחיים, מכיוון שאלו בדיוק המקומות שאנחנו עתידים לפעול בהם בזמן אמת", מדגיש רס"ב ר', "התושבים בעיר כבר רגילים לראות אותנו מסתובבים ומתאמנים".

רגע שיא בתרגיל האחרון, היה אימון הקופים. "הם קופצים מגגות, נכנסים מחלונות ומרפסות לחדרים בקומות גבוהות, ונלחמים", מתאר רס"ב ר', "הם אחד מהצוותים המקצועיים ביותר בצבא, ואתם רק יכולים לדמיין לעצמכם כמה יכולות נדרשות בשביל להשתלשל מגגות של בניינים במקרי חירום". 

אילת שוכנת במשולש גבולות, וכשהמוני התיירים יגיעו לחופי העיר הדרומית בחופשת הפסח הקרובה - הם יוכלו לראות ממנה גם את ירדן ומצרים. "זו מסה קריטית של כחצי מיליון אנשים שיהיו או יעברו דרך העיר בחג הקרב. ישנם המון איומים בכל זמן נתון, ואנחנו אמונים עליהם", מצהיר רס"ב ר', "מפקד אוגדה 80 יודע שיש לו אגרוף ברזל בכל זמן נתון, ובכל תחום שיידרש".