תרגיל "שערי הפלדה" לדימוי לחימה בעזה מגיע לשיאו. הצטרפנו ללוחמים

בצל האירועים המבצעיים בסוף השבוע האחרון, החל בראשון בלילה תרגיל אוגדתי של עוצבת הפלדה, במרחב העיר באר שבע. קצין האג"ם של האוגדה, סא"ל יהונתן שטיינברג, מספר בריאיון מיוחד על תוואי התרגיל המשולב והמורכב, המהפך בחשיבה הטקטית של הכוחות, ומגלה מהן נקודות המפתח המרכזיות להכרעת המערכה הבאה

17.07.18
אלון תשובה, מערכת אתר צה"ל

רגע לפני חצות ניתן האות. מפקדי הפלוגות של עוצבת "הפלדה", המורכבת מכוחות חטיבת השריון 401, גבעתי, הנח"ל ואגד ארטילרי 215, יצאו לדרך והחלו בתרגיל "שערי פלדה", המדמה לחימה במתאר הדרומי. לאורך השבוע ייתקלו כל המפקדים, מרמת המ"פ, במגוון תרחישים, חלקם אף בשיתוף כוחות בימוי אויב, שיאתגרו את יכולות החשיבה הטקטית שלהם ואת כושר ההתמודדות בשטח עוין.

"זהו השבוע השני לתרגיל", מסביר קצין האג"ם האוגדתי, סא"ל יהונתן שטיינברג. "בשבוע הראשון התעסקנו בעיקר בהתנהלות המפקדות, ועכשיו אנחנו מתרגלים את החיכוך של הכוחות בשטח מאוכלס. המפקדים יתמודדו בסיטואציות שידמו את שדה הקרב ברצועת עזה, והמפקדות ינתחו במקביל את תמונות המצב האוויריות והתת-קרקעיות.

מדובר בנקודת ציון של ממש עבור עוצבת "הפלדה". אחרי שנתיים שבמהלכן התגבשה תפיסת לחימה חדשה המכונה "אבני הפלדה", ומטרתה להכריע את היחידה הטקטית של ארגון הטרור חמאס. "האוגדה עברה תהליך מאוד עמוק עד שהתפיסה נבנתה והתפתחה", מספר סא"ל שטיינברג. "היא בעצם נועדה 'לסדר' את מה שאנחנו מצפים מהיחידות שלנו לעשות בשטח".

לדבריו, הגישה החדשה מכווינה כבר בימים אלו את כלל תהליכי "בניין הכוח" באוגדה: מפיתוח אמצעי לחימה, דרך אימונים והכשרות ועד לתכנון האופרטיבי לקראת המערכה הבאה בגזרה. "זאת הפעם הראשונה שאנחנו בוחנים אותה בצורה כל כך נרחבת ומשמעותית", מתגאה סא"ל שטיינברג. "לכל חטיבה בתרגיל יש את היחידה המסוימת של האויב, שהיא אמונה על ההכרעה שלה. כולם יודעים מה הם צריכים לעשות ברגע האמת".

התרגול עצמו, הוא מתאר, מתבצע בכמה מעגלים במקביל: "יש את המפקדים בשטח מרמת מפקדי הפלוגות, שמותקלים על ידי מערך של בימוי אויב בכל מיני מצבים מבצעיים, ונדרשים לדעת לתת מענה טקטי ולהתמודד עם האירועים השונים".

מעגל נוסף, מוסיף סא"ל שטיינברג, מתנהל דרך "הזרמות" של ידיעות מודיעיניות, אשר עיקרן מגיע למפקדות מהשטח: "אל מול האירועים האלה, האוגדה ומפקדות החטיבות צריכות לחשוב ולהחליט על תהליכים מבצעיים, ולבסוף לקבל החלטות על אופן הביצוע והיעדים שאליהם הכוחות צריכים להתכוונן".

מה שמיוחד בתרגיל האוגדתי הנוכחי ושונה מקודמיו, הוא תחום המודיעין מהשטח: "עד היום היינו רגילים שהמודיעין מגיע מ'למעלה למטה'", הוא מציין. "כלומר מהמפקדות אל הלוחמים בשטח - כך שבהתאם לידיעות היינו מחליטים מה לעשות".

"לעומת זאת, בתרגיל הזה, הדגש הוא דווקא על המודיעין שיבוא 'מלמטה למעלה' - כלומר מהמסקנות של מפקדי הפלוגות והגדודים שנמצאים בשטח, אל המפקדות". הכוחות, לדבריו, יצטרכו לעבד את המידע שיאתרו, לגבש תמונת מצב, להסתכל על משמעויות האירועים ולקבל החלטות.

"המציאות שאותה נפגוש ברצועת עזה לא נשענת ולא יכולה להישען על 'ידיעות זהב'", קובע סא"ל שטיינברג. "הרבה מאוד אירועים התפתחו בעבר כתוצאה מחיכוך מול האויב ותוך כדי הלחימה. אני יודע היום להגיד איך ייראו 72 השעות הראשונות של הלחימה, אבל אחר כך כבר אי אפשר לדעת, כי זה תלוי באירועים בשטח".

הציפייה מהתרגיל, כאמור, היא שהמפקדים בשטח יידעו לייצר מידע מודיעיני מהסיטואציות השונות בשדה הקרב, והמפקדות יעבדו אותו ויסיקו מסקנות. "מה שזה ייצור בקצה", הוא מסביר, "אלו תוכניות מבצעיות שמותאמות לשטח בקצב מאוד מהיר".

"האוגדה עברה תהליך משמעותי בשנתיים האחרונות, ובעיקר בשנה האחרונה", מסכם סא"ל שטיינברג. "בסופו של דבר, זה קידם את הצבא בכלל ואת פיקוד הדרום בפרט, ואנחנו מוכנים יותר מתמיד לעימות הבא".