"נפעל בעוצמה ובאחריות. כוחותינו נחושים לשמר את הביטחון ואת תחושת הביטחון"

יותר מ-40 יעדי טרור הותקפו ביממה האחרונה ברצועת עזה, בתגובה לירי פצצות המרגמה והרקטות מהרצועה. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, שוחח עם כתבנו על משמעות התקיפה הנרחבת, על השיפור במוכנות צה"ל מאז "צוק איתן", ועל המסר שארגון הטרור חמאס צריך להפנים: "לא לנסות אותנו"

14.07.18
אלון תשובה, מערכת אתר צה"ל

רגע ממש לפני סיום הריאיון, מעדכן אותנו דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, על יעד נוסף שהותקף: מבנה רב קומות במחנה פליטים ברצועה, ששימש את ארגון הטרור חמאס לתרגול לוחמה בשטח בנוי, ותחתיו נחפרה עוד אחת מרשת מנהרות הלחימה של חמאס.

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס

המטרה הזו מצטרפת ליותר מ-40 יעדי טרור שספגו פגיעות משמעותיות ביותר ביממה האחרונה. "השמדנו יכולות משמעותיות של ארגון הטרור חמאס", מבהיר תא"ל מנליס, ומונה בין היתר שתי מנהרות התקפיות ואת מפקדת גדוד בית לאהיא: "כל הרכיבים של מפקדת הגדוד הושמדו, כך שאם פעיל יגיע למתחם הוא פשוט יראה שטח ריק ללא שום דבר".

"ברמה הפרקטית", הוא מדגיש, "פגענו לחלוטין ביכולות הגדוד להתנהל. כל התשתיות העיליות והתת-קרקעיות נפגעו, כך שיכולות הפיקוד והשליטה, הלוגיסטיקה וההתנהלות של הגדוד לא מתאפשרות עוד. מה שמשמעותי יותר הוא המסר שעמד מאחורי התקיפה - השילוב בין המודיעין ליכולות המבצעיות בשטח, הוא דבר שיכול לקרות ולהתממש בעוד מקומות ברחבי הרצועה, אם נידרש לכך בעתיד".

"מה שראינו היום זה רק חלק קטן מהיכולות שלנו", מחדד תא"ל מנליס. "הפעלנו יכולות הגנתיות, התקפיות, מודיעיניות ומבצעיות שונות. הכלים האלו ילכו ויתעצמו ככל שנידרש. אם חמאס לא יפסיק את הטרור מכל סוג שהוא - האמצעים שלנו יהיו רחבים ועוצמתיים יותר".

ארבע שנים חלפו מאז מבצע צוק איתן, ולפי תא"ל מנליס, בתקופה הזו שיפר צה"ל משמעותית את המוכנות למגוון רחב של תרחישים ואת יכולות התמרון, זאת, בין השאר, הודות לתוכנית הרב-שנתית גדעון, ששמה דגש על אימוני הכוחות: "תמונת המטרות שלנו, המודיעין, היכולות המבצעיות, התמרון והאש התפתחו מאוד. אנחנו עומדים ערב לפני תרגיל גדול, שתוכנן מראש, של אחת מאוגדות החוד שלנו, לביצוע תמרון התקפי במתווה דרומי. היכולות שצה"ל פועל בהן הן גבוהות מאוד, ואני מציע לחמאס לא לנסות אותנו".

לתושבי עוטף עזה מבקש דובר צה"ל להעביר מסר: "המשיכו להישמע להוראות פיקוד העורף, ודעו שהחוסן שאתם מפגינים לאורך השנים הוא מה שמאפשר לצה"ל לפעול. אנחנו נחושים להמשיך כך, ולשמר את הביטחון בעוטף ובכלל הגזרות".

ומנגד, הוא מפציר בתושבי רצועת עזה להבין ולהפנים שחמאס הוא שאחראי להסלמה באזור ולהידרדרות במצבם: "חמאס מנצל אתכם ולמעשה מחמיר את מצבכם. הוא מנסה להטות את תשומת לבכם מהכישלון ומאופן הפעולה שלו לעימות מול ישראל, ואתם צריכים להבין שככל שהטרור יימשך, ככה הרצועה לא תצליח לפרוח ולהתקדם".

"צה"ל בוחר מתי לפעול ואיך לפעול, ואין מה להשוות בין הנזק שחטף חמאס לירי ששיגר לעוטף", מסכם תא"ל מנליס. "ההישגים שלנו מאוד טובים, התקיפה של המטרות הייתה מדויקת והאופן שבו פעלנו יצר נזק משמעותי לצד השני, בניגוד לירי שלהם שהיה מאוד לא אפקטיבי. נמשיך לפעול באיתנות ובאחריות".