כך הקימו לתחייה טנקים - ובנו יחידה מאפס תוך חודש

בתוך חודש בלבד, הצליח קצין אחד במילואים להקים יחידה חדשה בצה"ל. 'עוף החול' מורכבת ממילואימניקים שגויסו במיוחד למשימה, ומטנקי מרכבה סימן 3, ש'הוחייאו' מחדש לאחר שיצאו משימוש. שמענו ממפקד היחידה על התהליך, המשימות, וגם על עתידה ביום שאחרי

30.01.24
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

כשסא"ל (במיל') ארז, פגש את קשנ"ר היוצא באחד מימי הלחימה הראשונים - עלה לו רעיון. הוא הבין שחיל השריון זקוק לטנקים נוספים ללחימה, והכריז: "אני יודע מאיפה להביא עוד כלים". 

"חשבתי להחיות מחדש את מרכבה סימן 3, ולהביא אנשי מילואים שיתפעלו את הכלים העצומים האלו כשנחזיר אותם לשימוש", הוא מתאר. בהתחלה התוכנית שלו נשמעה בלתי אפשרית, אפילו קצת דמיונית. אבל מהר מאוד סא"ל (במיל') ארז, שמאז כבר זכה לתואר מפקד יחידת הטנקים החדשה 'עוף החול' - הוכיח אחרת. 

הקמת היחידה ארכה כחודש, כשהשלב הראשון בתהליך היה לבחור את הכלים שניתן לעשות בהם שימוש. לטובת כך הורכב צוות מקצועי שירד איתו לבסיס צאלים, כדי לבחון טנקים שיצאו משימוש בחטיבה 769. "בשלושת הימים הבאים ראינו כל טנק וטנק בעיניים שלנו. בחנו אותם ומיפינו את הכשירות שלהם", הוא מסביר, "קשנ"ר אישר 'להחיות' 22 טנקים מתוכם, וזה מה שהתחלנו לעשות".

כעת, הגיע הזמן לתהליך ה'החייאה' עליו דיבר. למשימה הזו גויס גדוד החימוש 703, שהכשיר מחדש את הטנקים, החליף את החלקים התקולים, תיקן את המערכות - ווידא שהם מוכנים ללחימה ברגע האמת.

"למרכבה סימן 3 יש יכולת אש טובה, מיגון, ורמות דיוק גבוהות - והוא ללא ספק מתאים ללחימה", מדגיש סא"ל (במיל') ארז, כשהוא נשאל על התהיות באשר להתיישנות הכלים, "לכן, לא היה לנו ספק שהטנקים מתאימים ללחימה. אומנם חששנו קצת מהחזרה לכשירות, אבל מהר מאוד הוכחנו שאפשר להחזיר אותם לתפקוד מעולה". 

אך במקביל להחזרת הטנקים לפעילות - היה גם הצורך באנשים. "בהתחלה, תהליך הגיוס ליחידה התבסס על 'חבר מביא חבר'", הוא מסביר, "הוצאנו הודעות והפצנו את היחידה ברשתות, כאשר אנחנו בונים במקביל את 'עץ היחידה', ומחפשים תפקידי שטח ומטה". 

"לאחר שצברנו את הסד"כ הנדרש, נערכה למילואימניקים הכשרה מקצועית על ידי מדריכות שריון במחנה ירדן ובצאלים", מתאר סא"ל (במיל') ארז, "וכך יצרנו ארבע פלוגות - שלוש מהן הצטרפו ישר לכוחות בשטח, והאחרונה עשתה זאת ממש בשבוע האחרון".

המשימה של הפלוגות האלו ברורה - השתלבות בהגנה של חטמ"ר צפונית באוגדת עזה. המילואימניקים של 'עוף החול' לא חוצים קווי אויב, אך יש להם ייעוד חשוב לא פחות: הם מבצעים הגנה על גבולות המדינה מתוכה, חישוף מרחבים, הגנה קדמית, ירי לזיהוי והשמדה, והשתלבות ב'הגנה משולבת' של חי"ר וכוחות על רק"ם. כך למעשה, הכוחות הסדירים שהתעסקו בהגנה עד כה - יכולים לעבור ללחימה בתוך רצועת עזה. 

"כרגע, עד שהגדודים הקבועים ייכנסו לשגרת תעסוקה מבצעית בגזרה, אנחנו יודעים שזקוקים לנו בהגנה", הוא מספר על המשך דרכה שלך היחידה, "לאחר שיחליפו אותנו, 'עוף החול' תתפרק, הטנקים יחזרו לחטיבה 14 ויגדילו את הסד"כ שלה, והמילואימניקים ישובו ליחידות המקור". 

"ביחידה הזאת החזרנו שני מרכיבים לשיאם - הטנקים, אבל גם האנשים", מסכם סא"ל (במיל') ארז, "כמו הטנקים, ככה האנשים, והשילוב של שניהם הוא עוף החול שקם לתחייה. והסיומת, גם היא צפויה - נגיע לשיא, ואחרי שנבצע את כל המשימות שאליהן נדרש בצורה המיטבית - היחידה תתפזר ואנשיה ימשיכו לסייע איפה שצריך".