4 עובדות על לוחמינו על 4 לכבוד יום הכלב הבינלאומי

יחידת עוקץ היא לא יחידה רגילה ויש לנו כמה דברים לחדש על הלוחמים הכי חמודים בצה"ל (מדובר על הכלבים, כן?). אספנו לכם 4 עובדות מפתיעות במיוחד על שירותם של הלוחמים על 4, עוד מלפני קום המדינה. כי אם כל כלב בא יומו, הגיע היום שלהם

26.08.21
גל רביבו וטליה פירון, מערכת אתר צה"ל

1. כדי להתקבל ליחידה, על הכלבים לעבור קריטריונים קצת שונים. אמנם הם לא צריכים שיהיה להם פרופיל קרבי או לעבור טירונות כמו כל שאר הלוחמים, אבל עליהם להיות מגזע רועה גרמני, רועה בלגי או רועה הולנדי.
אבל… אם תשימו לב, על אף תנאי הקבלה המחמירים, בין הכנפיים האדומות בסמל היחידה, מופיע בכלל כלב מגזע דוברמן. 

2. הפעולה הראשונה של יחידת "עוקץ", כפי שאתם מכירים אותה היום, הייתה כבר ב-1975, מספר חודשים לאחר הקמתה. הלוחמים והכלבים היו מעורבים בחילוץ בני הערובה בפיגוע הטרור במלון "סבוי" בתל אביב. 

למרות הפעילות החשובה שעשו אותו יום, וגם שנים לאחר מכם, שם היחידה לא פורסם לקהל הרחב עד אפריל 1980, בפיגוע בבית הילדים בקיבוץ משגב עם - בה נחשפה לראשונה כ"יחידה 7142", ורק בשנות ה-90 בשמה המוכר עד היום - עוקץ.

3. הכלבים שירתו בצבא הרבה לפניכם, והגנו על המדינה עוד לפני שהיא הוקמה. יחידת הכלבנים הראשונה, נפתחה כבר בשנת 1939 (9 שנים לפני שצה"ל הוקם!), והשתייכה לארגון המרכזי של היישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, הלא הוא "ההגנה".
היחידה נקראה "ארגון נוהגי כלבי כשירות", והכלבים בה לקחו חלק בשלל משימות מבצעיות כמו איתור מטענים, גישוש ואבטחה.

4. מאז הקמתה, היחידה ידעה מספר לא קטן של אבידות מצערות ולוחמיה נאלצו להיפרד מלא מעט חברים על ארבע. אבל אם חששתם - הם ממש לא שוכחים אותם, ואפילו יצרו מסורת מרגשת: מדי שנה, בסמוך ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, היחידה מקיימת טקס הנצחה משלה לכלבים שנפלו. הטקס נערך בבית קברות מיוחד לכלבי היחידה במרכז הארץ, וכל מהותו לזכור את כל הכלבים שצעדו לצד הלוחמים.