"שומר החומות" שלא הכרתם - מה קרה באיו"ש בזמן המבצע?

בשבועות האחרונים, העיניים היו נשואות בעיקר לגזרה הדרומית. אבל בזמן הזה - התמודדו בהצלחה גם הכוחות ביהודה ושומרון מול איומים. מזריקות אבנים ובקת"בים על צירים ויישובים, דרך הפס"דים והצתות ועד ניסיונות פיגוע - ביקשנו מקצין האג"ם של חטיבת יהודה לחשוף בפנינו איך נראו ימי המבצע בגזרתו

08.06.21
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

11 הימים של מבצע "שומר החומות", היו עצימים לא רק בגזרת עזה שבדרום. במסגרת ההתחממות הביטחונית ברחבי הארץ, הפכה גם גזרת יהודה ושומרון לנפיצה במיוחד. 

"קודם כל, חשוב לי לציין שבזמן שגרה אנחנו רגילים לעצימות נמוכה בהרבה של אירועים", פותח קצין האג"ם של חטיבת יהודה, רס"ן עידן עמרן, "לצורך העניין, אם לפני המבצע היו לנו 5 אירועים בשבוע, אז במהלכו חווינו כ-100 כאלה ביממה".

וכשרס"ן עמרן אומר אירועים, הוא מתכוון למגוון רחב של תרחישים. "טרור עממי כמו זריקות אבנים ובקבוקי תבערה על צירים ראשיים ועל יישובים יהודיים, הפרות סדר רחבות בכל הגזרה, ניסיונות לפגע ואפילו הצתות", הוא מפרט, "המטרה שלנו הייתה למנוע פגיעה בתושבים ובחיילים, לא להלהיט את הרוחות ולשמור על האמצעים החיוניים של צה"ל בגזרה". 

כמענה לריבוי אותם אירועים מדי יום, במשך כשבועיים, הגיעו כוחות רבים מחטיבות חי"ר שונות בכדי לתגבר ולעזור בגזרה. "גם זה היווה אתגר עבורנו", מגלה לנו רס"ן עמרן, "לא רק שהיו פלוגות שמתורגלות פחות בתפיסת קו באיו"ש, גם הגיעו חיילים ישר מההכשרה או מאימון. אותם היינו צריכים לחנוך תוך כדי הסלמה".

כך מצאו עצמם הכוחות בחטיבה רגע אחד מתפעלים אירוע, ומיד לאחר מכן יוצאים לסיור בשביל ללמוד את הגזרה על בוריה. "בנוסף, היה לנו חשוב לעצור כמה פעמים ביום ולקיים הערכת מצב, לנתח את הסיטואציה הגזרתית, להפיק לקחים ולהבין איך אנחנו יכולים לפעול יותר טוב, כדי לשמור על הכוחות שלנו, מתוך אפשרות שהמצב הזה יימשך לאורך זמן", הוא מסביר.

במהלך המבצע, לא רק הלוחמים עבדו קשה - גם הסמב"ציות בחמ"לים פעלו ללא הפסקה במטרה למנוע את אירוע הטרור הבא. אחת מהן היא סמל שגב מאושר, סמב"צית בחטיבת יהודה, שמתארת את האווירה בתקופה האחרונה: "שומר החומות היה התקופה הכי עמוסה שחוויתי בחמ״ל. בגלל שאנחנו סיבב קטן של 4 בנות ומספר הדיווחים שקיבלנו בשנייה היה מטורף, כל אחת נתנה את כל כולה, גם כשידענו שנישן פחות, ושלא יהיה זמן להתרענן". 

אם תשאלו את רס"ן עמרן, ההסלמה הזו הייתה יוצאת דופן, מכיוון שאופי נפיגועים היה שונה מהרגיל. אחד מאותם אירועים יוצאי דופן, היה הפיגוע בצומת אליאס בקריית ארבע. "מדובר בעמדת ההסעה של החיילים, שיש לה היסטוריה של ניסיונות פיגועי דריסה, ירי ודקירה", הוא מציין, "המג"ד קיבל החלטה שיהיו שני לוחמים - מפקד וחייל, ששומרים על הטרמפיאדה 7/24. באירוע הזה הגיעה אישה, ירדה מרכב כ-30 מטר מהצומת והתחילה לנוע לכיוונם. היא נכנסה למרחב המחשיד על פי הפקודה של הלוחמים, הוציאה נשק וניסתה לירות לעברם. הם הגיבו מיד וסיכלו את האירוע".

"בתום התקופה המאתגרת הזו, אני מרגיש שהצלחנו במשימה", אומר רס"ן עמרן, "לא היה שום אזרח או חייל שנפגע בגזרתנו, ואפשרנו את המשך שגרת החיים של האזרחים גם במהלך המבצע. גם היום, כמובן, אנחנו נשארים ערניים ומוכנים לכל מה שיבוא".