האקדמיה למג"דים פתחה לראשונה את הדלת

הקורס הישן יוצא לפנסיה, ואת מקומו תופסת האקדמיה החדשה למג"דים במילואים. שמענו ממפקד התוכנית החדשה וממצטיין המחזור על השנה וחצי האחרונות, בהן המילואימניקים עברו הכשרה עדכנית ועשירה - מפריסת זמן גמישה יותר, דרך סיורים בחו"ל ועד להתאמת התכנים. כל זה ע"י סגל המורכב מאנשי מילואים - מה שרק משפר את הלימוד

01.03.23
נטע רוף, מערכת את"צ

אם הייתם מתבקשים באמצע החיים לשים הכול על פאוזה לשלושה חודשים - העבודה, המשפחה, המסגרות והשגרה בכלל - לטובת קורס מג"דים במילואים, לא בהכרח הייתם באים בריצה.

ההיסוס מובן לגמרי. הרי אנשים בונים לעצמם חיים מחוץ לצבא ובמקרים רבים, היעדרות לתקופת זמן ארוכה כזו מתנגשת עם התחייבויות קודמות. לכן, על מנת לאפשר גמישות רבה יותר, יצאה לדרך "האקדמיה למג"דים במילואים", שלפני מספר שבועות סיימה את המחזור הראשון שלה עם 37 בוגרים. 

"האקדמיה, שלמעשה החליפה את ההכשרה שהייתה בקורס, נולדה מכמה מניעים עיקריים", מספר מפקד האקדמיה, אל"ם (מיל') אילן עזרן, "לא לכל אנשי המילואים יש את היכולת להתנתק לשלושה-ארבעה חודשים מהכול. לכן לא מעט מג"דים פוטנציאליים טובים - לא יצאו".

את הסיבה השנייה משייך אל"ם עזרן לצורך בהרחבת ההכשרה: "אנחנו צומחים מול האויב ולא משאירים מקום לפער. נדרשנו להעמיק ולהרחיב את תכני ההכשרה בהתנסויות ובתרגילים ואפילו להוסיף חדשים - בדגש על בניין כוח ומנהיגות".

"עבורי, לצאת לקורס של שלושה חודשים ברצף היה על סף הבלתי אפשרי", מצטרף לשיחה סא"ל (מיל') צח, מצטיין המחזור ומפקד גדוד 697 בעוצבת חצי האש, "המודל החדש אפשר לי לעשות את ההכשרה בלי לפגוע במחויבויות האחרות שיש לי בחיים".

את שלושת החודשים הרצופים של הקורס, פרסה האקדמיה על פני שנה וחצי לכל אורך התקופה. "הלמידה תיערך בצורה פרוסה יותר ומדורגת יותר", מסביר אל"ם עזרן, "במהלך השנה הראשונה, בכל חודש יידרשו החניכים לבוא ליומיים-שלושה למרכז להכשרת פיקוד קרבי בפיקוד ההכשרות והאימונים, עליו מפקד תא"ל אודי צור. בין מפגש למפגש, הם ילמדו קורסים מקוונים בנושאים לא מסווגים".

"אחרי שנה", ממשיך אל"ם עזרן, "יש פרק של התנסות בו הם נדרשים להגיע לארבעה ימים בחודש למשך ארבעה חודשים - בהם עוברים תרגילים שונים של ניהול קרב, סימולציות, אש חיה וכו'".

יחד עם החידושים בתוכנית, הרף עלה. אם בקורס היו בין 45 ל-50 ימי לימוד, באקדמיה לומדים בין 65 ל-75, בלי לספור את הקורסים המקוונים. ואם בקורס חניך עשה תרגיל אחד בשביל ההסמכה, באקדמיה - הוא יידרש לבצע לפחות שלושה. 

"יש פה תכנים חדשים שבכלל לא נלמדו עד כה", מפרט אל"ם עזרן, "בניין כוח, ניהול כוח אדם בכלל וגדודי מילואים בפרט, טיפול ביחידת המחסנים (ימ"ח) והתנהלות בגיוס חירום".

לצד זאת, הורחבו כל התשתיות המקצועיות ושיטת הלימוד עצמה עברה שינוי - אם פעם היא הייתה פרונטלית, היום השיעורים מבוססי דיון, חומר קריאה מקדים, תרגילים, דיונים ולמידת עמיתים.

באקדמיה, כך מציינים בפיקוד ההכשרות והאימונים, שמים דגש על ציר נוסף - פיקוד, מנהיגות וערכים. "החניכים נפגשו עם שורה של מפקדים, עברו שיעורים בגזרות שונות ושמעו את תיאורי הקרבות מהמפקדים עצמם, ואפילו נסעו לסיור אתרי קרבות באירופה - בהובלת פרופסורים מהמכללות הצבאיות", מרחיב אל"ם עזרן.

ואכן, כשעיקר הסד"כ המתמרן בצה"ל נשען על יחידות המילואים, זה רק הולם שמפקדי הכשרת המג"דים במילואים - יהיו במילואים בעצמם. "מן הסתם, אנשי מילואים מבינים הכי טוב אנשי מילואים", קובע אל"ם עזרן, "אנחנו מפעילים את הלוגיקה הזאת גם כאן - סגל האקדמיה מתבסס על אנשי מילואים, ומטה האקדמיה עצמו מורכב כמעט לחלוטין מהם. בהרבה מובנים, זה חלק גדול מהיופי באקדמיה".

"הלמידה הייתה איכותית ומרתקת, וזכינו לסגל מדהים", מסכם סא"ל צח את השנה וחצי האחרונות שעבר באקדמיה, "גם ברמה המקצועית, אבל גם הרבה יותר מזה - הם היו לנו דוגמה ומופת להיבטים הערכיים והמנהיגותיים, שכמג"דים, הם חלק בלתי נפרד מתפקידנו".