הדין החל באזור יהודה ושומרון

מטרת סקירה זו היא להציג בקצרה את הדין באזור יהודה ושומרון (להלן: "האזור") ובתוך כך, את אחריותו וסמכויותיו של "המפקד הצבאי" לנקיטת אמצעי ביטחון בשטח.

התפיסה הלוחמתית והמפקד הצבאי

שטחי יהודה ושומרון, מצויים תחת שליטת צה"ל מאז מלחמת ששת הימים, והם מוחזקים בהתאם לדיני התפיסה הלוחמתית של המשפט הבין-לאומי הפומבי.

בהתאם למערכת הדינים שכוננה באזור עם כניסת כוחות צה"ל אליו, "המפקד הצבאי" מחזיק בכלל הסמכויות בשטח התפוס. במסגרת זו, המפקד הצבאי משמש כ"חליף הריבון", ביחס לכל תחומי החיים באזור, ומפעיל את הסמכויות השונות באמצעות כוחות צה"ל וגורמים נוספים.

עם כניסת כוחות צה"ל לאזור, מונה מפקד פיקוד המרכז כ"מפקד הצבאי" באזור, והוא נושא באחריות הכוללת לבטחון ולחיים האזרחיים באזור. מכוח סמכויותיו של המפקד הצבאי פועלות כלל הרשויות באזור, ובכלל זה המנהל האזרחי לאזור, מחוז ש"י של משטרת ישראל וגורמים נוספים.

בהסכם הביניים משנת 1995, הועברו חלק מהסמכויות האזרחיות והבטחוניות באזורי A ו-B לידי הרשות הפלסטינית.

אחריותו וסמכויותיו של המפקד הצבאי

על פי דיני התפיסה הלוחמתית, המפקד הצבאי אחראי לשמירה על זכויותיה של התושבים שהתגוררו באזור ערב כניסת כוחות צה"ל אליו, המוגדרים כ"תושבים מוגנים". בנוסף, למפקד הצבאי חובות משפטיות כלפי תושבים ישראלים המתגוררים במקום, מכוח פסיקת בג"ץ ועקרונות המשפט המנהלי הישראלי להם הוא כפוף.

התושבים המוגנים זכאים להגנות שונות - חייהם וכבודם מוגנים מפני פגיעה, כמו גם מנהגיהם הדתיים, אורח חייהם, זכויותיהם המשפחתיות, וכן אסורה הפליה גזעית, דתית או אחרת.

על המפקד הצבאי לדאוג לביטחון ולסדר הציבורי בשטח, ולצורך כך יש לו סמכות כללית לנקוט כל פעולה נדרשת אם לא נאסרה מפורשות בדין, ובכפוף לאיזון בין צורכי הביטחון לבין זכויות התושבים באזור.

נקיטת אמצעי ביטחון ואכיפה

לצורך מילוי חובתו להבטחת הסדר ציבורי והביטחון, רשאי המפקד הצבאי לנקוט פעולות בטחוניות כנגד גורמים המסכנים את ביטחון האזור, כגון ארגוני טרור.

כמו כן, המפקד הצבאי רשאי לנקוט פעולות בעלות אופי שיטורי להבטחת הסדר הציבורי בשטח, לרבות פיזור הפגנות, הטלת הגבלות על התנועה בתוך השטח ועל היציאה והכניסה אליו, הגבלת היציאה מן השטח או הגישה אליו וכיו"ב. בידי המפקד הצבאי מסורות גם סמכויות מנהליות שונות, כגון הסמכות להוציא צו מעצר מנהלי, לשם שמירה על בטחון האזור.

מכוח תחיקת הבטחון באזור, הוקמו בתי משפט צבאיים ונקבעו עבירות צבאיות לצורך שמירה על הבטחון והסדר באזור. בתי המשפט הצבאיים הפועלים באזור הינם בתי משפט עצמאיים הכפופים אך ורק לדין.

הדין באזור

בהתאם לדיני התפיסה הלוחמתית המפקד הצבאי מחוייב לשמר את הדין שחל באזור טרם תפיסתו אלא אם יש צורך בשינויו. במרוצת השנים נחקקו על ידי המפקד הצבאי צווים שונים לצורך מתן מענה לאתגרים הבטחוניים ולצורכי החיים האזרחיים באזור.

מכוח האמור, בתחומים מסוימים (כגון תחום המקרקעין או התכנון והבניה) עדיין חלה חקיקה שמקורה בשלטון העות'מאני, בשלטון המנדט הבריטי ובשלטון הירדני. חקיקה זו עברה תיקונים ושינויים לשם התאמתה לצרכי השעה, במקרים בהם הדבר נדרש ומן הטעמים האמורים לעיל. תיקונים אלו, הנעשים באמצעות צווים עליהם חותם מפקד פיקוד המרכז, בעלי מעמד של חוקים באזור ומכונים "תחיקת הביטחון".

לצד תחיקת הבטחון שחלה על כלל שטחי איו"ש, ישנה חקיקה ייחודית במסגרת תקנוני המועצות המקומיות החלה בתחומי היישובים הישראלים בלבד. חקיקה זו מכונה גם "משפט המובלעות".