חטיבת הדין הבין-לאומי (דבל"א) מהווה מומחית תוכן בצה"ל ומנחה מקצועית בפרקליטות הצבאית בתחומי הדין הבין-לאומי, כמו גם מוקד ידע ברמה הלאומית בתחום דיני הלחימה והיבטי הדין הבין-לאומי במרחב הסייבר. ייעודה של החטיבה הוא לסייע לצה"ל להשיג את יעדיו בהתאם לדין, בדגש על הדין הבין-לאומי.

לחטיבה מספר תחומי פעילות עיקריים, כמפורט להלן.

ייעוץ משפטי לפעילות המבצעית של צה"ל

החטיבה אמונה על מתן ייעוץ משפטי ביחס להיבטי הדין הבין-לאומי של הפעילות המבצעית של צה"ל בגזרות השונות. כן אחראית החטיבה על מתן ייעוץ משפטי שוטף, בכלל הסוגיות, לפיקוד הצפון, לפיקוד הדרום ולמנהלת התיאום והקישור (מת"ק) עזה. בין היתר, מספקים קציני החטיבה ייעוץ משפטי בתחומים הבאים: יישום דיני המלחמה במהלך עימותים מזוינים; החובות ההומניטאריות החלות ביחס לאוכלוסייה אזרחית בשטחים שמחוץ למדינת ישראל; חוקיות אמצעי לחימה; ומעצרים בלחימה.

כמו-כן, אמונה החטיבה על פעילותו של מערך הייעוץ המשפטי האופרטיבי של הפרקליטות הצבאית, הנפרש בחירום ומורכב מקצינים בשירות סדיר במינוי-משנה, ומקציני מילואים. קציני החטיבה משולבים בתהליכי התכנון המבצעי בצה"ל, משתתפים בתרגילים, ובמהלך לחימה מספקים לגופי צה"ל הרלוונטיים ייעוץ משפטי שוטף.

ייעוץ משפטי בנושאים אסטרטגיים

החטיבה אמונה על מתן ייעוץ משפטי בנושאי הדין הבין-לאומי הרלוונטיים לפעילות צה"ל בזירות הפלסטינית, האזורית והבין-לאומית.

ביחס לזירה הפלסטינית, קציני החטיבה מעניקים ייעוץ משפטי לגורמי צה"ל בסוגיות כגון יישום ההסכמים המדיניים עם הפלסטינים, ותנועת אנשים וטובין במעברים היבשתיים בין מדינת ישראל ובין רצועת עזה, לרבות טיפול בפניות ובהליכים משפטיים.

ביחס לזירה האזורית, קציני החטיבה מעניקים ייעוץ משפטי לגורמי צה"ל הרלוונטיים בסוגיות הנוגעות לממשקים הצבאיים עם כוחות או"ם, כוחות שמירת שלום אחרים הפרושים באזור, כמו גם עם מדינות שכנות, לרבות בראי ההסכמים המדיניים עם מדינות אלה. במסגרת זו, קציני החטיבה נוטלים חלק במפגשים עם נציגי צבאות וכוחות בין-לאומיים באזור.

בנוסף, קציני החטיבה מעניקים ייעוץ משפטי בכל הנוגע לקשרי החוץ של צה"ל ולשיתוף הפעולה בין צה"ל לבין צבאות זרים, לרבות בהקשר של אימונים צבאיים משותפים והשתתפות בתרגילים צבאיים בין-לאומיים בישראל ובמדינות זרות.

הטמעת כללי הדין הבין-לאומי בפעילות המבצעית

החטיבה פועלת באופן שוטף על-מנת להטמיע את המחויבויות של מדינת ישראל מכוח הדין הבין-לאומי במסגרת הפעילות הצבאית. בתוך כך, קציני החטיבה משולבים בגיבוש הנהלים והפקודות המבצעיים, הן בהיבטי בניין הכוח (לרבות אישור אמצעי לחימה חדשים) והן בהיבטי הפעלת הכוח. כמו-כן, קציני החטיבה לוקחים חלק בתוכניות של מגוון הכשרות מבצעיות בצה"ל, ומעבירים בכל שנה הרצאות והכשרות מעשיות רבות בתחומי הדין הבין-לאומי.

השפעה על פרשנות והתפתחות כללי הדין הבין-לאומי והסברה משפטית

החטיבה פועלת לקידום פרשנות ועיצוב כללי הדין הבין-לאומי הרלוונטיים לפעילות המבצעית של צה"ל, בדגש על דיני הלחימה, דינים הנוגעים לשימוש באמצעי לחימה, והדינים החלים על פעילות במרחב הסייבר, יפורשו ויתפתחו בשים לב לאתגרים הנובעים מן המציאות המורכבת עמה מתמודדת מדינת ישראל, כמו גם מדינות אחרות בעולם המונחות על-ידי שלטון החוק בפעילותן המבצעית. בתוך כך, קציני החטיבה שותפים בייצוג מדינת ישראל בפורומים בין-לאומיים שונים, ומנהלים שיח משפטי עם נציגי מדינות וארגונים רלוונטיים.

קציני החטיבה נוטלים חלק בהסברה במישור הבין-לאומי בתחומי הדין הבין-לאומי הרלוונטיים לצה"ל, בין היתר בדרך של השתתפות בכנסים אקדמיים ומקצועיים וגיבוש פרסומים שונים. קציני החטיבה מסייעים גם בהתמודדות עם ניסיונות לפגוע בלגיטימציה של הפעילות המבצעית של צה"ל או להגביל את יכולתו של צה"ל לממש באופן אפקטיבי את אחריותו להגן על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, באותם המקרים בהם עולות נגד ישראל טענות שנסמכות לכאורה על הדין הבין-לאומי.

חטיבת הדין הבין-לאומי נוטלת גם חלק משמעותי בהתמודדות של מדינת ישראל עם הליכים משפטיים בפורומים זרים, בנושאים בעלי נגיעה לצה"ל.