צוערי "גפן" תרגלו לראשונה גם ירי רטוב בסבך

אחרי ששדרגו מסורת של 20 שנה, והעבירו את התע"ם מאיו"ש לגזרת לבנון, בגדוד "גפן" ממשיכים להתאים את הכשרת הצוערים של היום לאתגרי המחר. הפעם, עם סיום סדרת הצפון, הוסיפו לה רובד ייחודי והחלו לתרגל ירי רטוב במתווה חדש

01.06.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

מפקדי גדוד גפן בבית הספר לקצינים יכולים להכריז בוודאות דבר אחד - אף מחזור הכשרה בו אינו זהה לקודמו. בכל פעם נוסף לקורס רכיב אחר: תרגיל מיוחד, תוואי שטח שונה או אימון חדש שמשפר את הצוערים והופך אותם למפקדים טובים יותר נוכח האויב שמשתנה כל הזמן.

"כבר מספר הכשרות שאנחנו מכניסים יותר ויותר דגש על הלחימה במתווה הצפוני", מצהיר מ"פ בגדוד, סרן נאור נוי. במסגרת הזו, יוצאים הצוערים לחודש שלם של סדרת צפון, ובהכשרה הקודמת אף שונתה מסורת של 20 שנה - ושבוע הפיקוד בתע"ם הועבר מגזרת איו"ש למובלעות בלבנון.

"השנה נוסף עוד שינוי", מספר סרן נוי, "זו הפעם הראשונה בה תרגלנו ירי רטוב בשטח סבך". כחלק מסדרת הצפון, במהלך שבוע שלם מתרגלים הצוערים תוואי של יערות צפופים, בהם לא ניתן לראות יותר מכמה מטרים ספורים קדימה.

"סבך הוא שטח מאוד מאתגר", הוא ממשיך, "העצים הצפופים מסייעים להסתרת האויב וחשיפתו הופכת למסובכת הרבה יותר. השטח גם אינו מאפשר הכנסת כלי שריון ותותחנים מהקרקע, ומהאוויר קשה לזהות את המטרה מבעד לעצים. זה אומר שאנחנו, לוחמי החי"ר, הכוח העיקרי בשטח כזה. כולם סומכים עלינו שנתאמן במלוא העוצמה כדי להיות הכי טובים גם בתוואי מאתגר כמו זה - וכך אנחנו עושים".

"הירי הרטוב בשטח סבך מאתגר את הצוערים ומשפר משמעותית את יכולותיהם", מציין סרן נוי, "מדובר במהלך שהופך את התרגיל לממשי יותר ומחדד את ההבנה שלהם בנוגע למה שהם עתידים לפגוש בשטח בזמן מלחמה".

סדרת הצפון מתקרבת לסיומה. הצוערים כבר עברו ניווטים מורכבים, תרגילים בתוואי המדמה לחימה בדרום לבנון וסיימו בהצלחה את שבוע הסבך. כעת נשאר להם לעבור את השבוע המבצעי והקשה ביותר - שבוע הפיקוד בתע״ם.

"חודש סדרת הצפון שונה לגמרי מכל שאר ההכשרה של גפן", מסכם סרן נוי, "זה לקום בבוקר ולראות את הגבול, את השטח ואת האויב בצד השני. זה להרגיש את האדמה שעליה יכול להיות שנלחם ולהבין למה אנחנו בכלל עושים את זה. זה לדעת שאין לנו ארץ אחרת ואנחנו נגן עליה בכל מחיר".