צוערי "גפן" עולים לראשונה לתע"ם מטרים מצבא לבנון

רגע לפני שקיבלו את דרגת הקצונה הנחשקת, צוערי "גפן" החליפו את הכפרים באיו"ש ועלו להופעת בכורה של פעילות במובלעת בצפון

30.03.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

כבר יותר מעשרים שנה, מתרגלים בשבוע הזה של ההכשרה צוערי גדוד גפן את אותן הסיטואציות באותו השטח. השנה, אחרי הרבה התלבטויות החליטו מפקדי ההשלמה לעשות צעד משמעותי, ולשנות את המסורת ארוכת השנים.

ממש כמה ימים לפני שהם מקבלים את הדרגה הנחשקת, נכנסים קציני החי"ר הבאים לשבוע פיקוד בתע"ם (תעסוקה מבצעית). המטרה היא לצאת לפעילות בשטח, ולהבין איך היא נראית מנקודת מבט שונה מזו שהתרגלו אליה כחיילים - נקודת מבט של מפקד.

"במשך שנים ארוכות השבוע הזה התקיים רק באיו"ש", מספר רס"ן יואב אורבך, מ"פ ב' בגדוד גפן, "החיכוך שם עם האויב הוא מאוד יומיומי, לכן זה מאוד מפתה להציב שם את הצוערים".

אך בהתאם להערכות, לפיהן הלחימה המשמעותית הבאה תתקיים בכלל בגזרה אחרת - בצפון, חישבו כאן מסלול מחדש. "חשוב שהמפקדים הבאים יכירו הכי טוב את אתגרי האזור", מסביר רס"ן אורבך, "כדי שנגיע מוכנים לכל מה שיהיה. לכן החלטנו להעביר את שבוע הפעילות לצפון ולחשוף אותם לגזרה שתהיה הכי רלוונטית".

ההכנות החלו זמן רב מראש - במשך חודש שלם תרגלו הצוערים אינספור אירועים פוטנציאלים למרחב המיועד, אבל אם תשאלו את המ"פ, יריית הפתיחה הייתה כבר ביום אחרי שקיבלו את סיכת המ"מ: "בשבוע הזה הם לוקחים את כל מה שלמדו בחצי השנה האחרונה ומשליכים על הגזרה המבצעית".

הם הגיעו על הבוקר לקו בחטמ"ר 769, ומיד נכנסו לנוהל קרב מלא כדי להכיר הגזרה - משיעורי עזרה ראשונה ומסדרי ציוד ועד לסיורים ולמידה מעמיקה על האויב, ההיסטוריה והקרקע. על פניו נשמע הגיוני - בסך הכול מדובר בצוערים לקראת סוף ההכשרה, אבל כל הפעילות לקחה לראשונה חלק בתוך מובלעת - וזה היה האתגר האמיתי.

"אין שם גדר שמפרידה בינינו ללבנון", מדגיש רס"ן אורבך, "ממש ראינו את צבא לבנון, את חיילי האו"ם ואת פעילי חיזבאללה מול העיניים. זו הייתה התנסות יוצאת דופן".

רק אחרי כמה ימים, בהם הפכו למומחים בשטח, חולקו הגדודים לגזרות - שלוש במובלעת הר דב והרביעית ברמות נפתלי. העבודה שלהם הייתה בלתי פוסקת - הם ביצעו פטרולים ומארבים, וסרקו לאורך גדר הגבול אחר מטענים ואיומים נוספים. "פלוגה אחת אפילו פגשה חיילים לבנונים", משתף רס"ן אורבך. 

את התע"ם הוא מסכם כהצלחה, ומבטיח שזו לא תהיה הפעם האחרונה שיגיעו לגזרה: "השבוע הזה חייב להישאר בצפון. הוא ייחודי, מאתגר ומהווה את הפלטפורמה הטובה ביותר להביא לידי ביטוי את כל מה שלמדו בהכשרה".

"בתור צוער, לפני 8 שנים, חוויתי בה"ד 1 אחר לגמרי", הוא משחזר, "ההכשרה משתנה ומתקדמת כל הזמן. בסוף כל מחזור יושבים המפקדים ורואים איך אפשר לשפר להמשך - אין כזה דבר שהכשרה אחת תהיה זהה לקודמתה".