ב-8200 פיתחו מערכת שיודעת לזהות פיגועים - עוד לפני שיקרו

אחרי שרשמה ביצועים מרשימים ב"שומר החומות", המערכת האמ"נית החדשה שיודעת לגלות מטרות בזמן אמת, ולהתריע בפני לוחמים על פיגועים, הברחות סמים וחדירות גדר - יוצאת לאור וכבר מספקת הצלחות מבצעיות. בריאיון מיוחד חושפים בפנינו המפתחים את כל מה שמותר לספר

13.06.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

עד מבצע "שומר החומות", לא רבים שמעו על המערכת האמ"נית החדשה, האלכימאי, שהפכה למבצעית רק בסוף השנה שעברה. כעת, מספקים באגף עוד הצצה קטנה לשחקן החדש, בעזרתו סוכלו במהלך ימי הלחימה מגוון רחב של ניסיונות לפגיעה בעורף.

בכל רגע נתון נאספים בצה"ל שבבי מידע בכמות גדולה במיוחד. בחיבור נכון הם יכולים להצביע על תמונה מודיעינית רחבה, איומים מתקרבים, כוונות ומטרות לתקיפה. אבל באגף המודיעין  לא מסתפקים באיתור החומר והעברתו. 

המערכת, שפותחה ב-8200, מקבלת מידע מודיעיני ממגוון המקורות שיש לגופי הביטחון להציע בזמן אמת, מנתחת אותם בעזרת בינה מלאכותית ויודעת לדווח על איומים פוטנציאלים - ממגוון סוגים: החל מפיגועים, ועד חדירות גדר והתארגנויות לקראת ניסיונות לפגע באזרחים.

"זה אירוע דרמטי", פותח סא"ל ד', ראש ענף פיתוח ב-8200, "אנחנו מלמדים את 'האלכימאי' על אינדיקציות מאירועי עבר, מזינים אותו ממידע עדכני שמגיע בכל רגע. בעזרת הבינה המלאכותית הוא יודע ליצור חיבורים אפשריים ולתת תמונת מצב לאירועים - אפילו עוד לפני שהם מתחילים". כך, הקמ"ן הגזרתי יכול לקבל התרעה קופצת עם כל הפרטים במיידי. 

מדובר במידע מגוון ורחב מאוד - מקורו בטקסט, בתמונה, על גבי מפה או בדבר אדם ספציפי. לידי הקמ"ן יגיעו גם הסיבות שבגינם "האלכימאי" החליט שמדובר בהתרעה - כל שנותר לו לעבור על המידע ולהחליט: האם הוא מאשש את ההתרעה או מפריך אותה. "זו אחריות גדולה על הכתפיים, אבל אנחנו לא משאירים אותו לבד", מבהיר סא"ל ד'.

לרשות הקמ"נים שימוש מיוחד במערכת - הם יכולים לשאול אותה שאלות ולקבל מענה מהיר מלמידה מתמשכת של אירועים קודמים. בנוסף, עומדים לעזרתם תפקידנים של היחידה - בהם יוכלו להיעזר בכל עת, והם ידעו לדייק את האינדיקציה ולספק מידע נוסף מכל סוג שצריך. 

היכולת, אגב, מופעלת על הגבולות ומגלה לכוחות בשטח אירועים משלל סוגים. כך לדוגמה, מאחורי תפיסת הסמים בשווי כ-2 מיליון שקלים, שניסו להבריח לישראל בפברואר האחרון דרך גבול מצרים - עומד "האלכימאי". 

התנורים של 8200

אך אין ספק, שהבשורה הגדולה שמביאה איתה המערכת כלל לא נותרת אצל הקמ"ן. "אם קצין המודיעין בגזרה החליט לאמת את האיום, בלחיצת כפתור אחת הוא מעביר את המידע הרלוונטי, בשפה פשוטה, אל כל הלוחמים שנמצאים בשטח", מתגאה רע"ן הפיתוח.  

קיצור הטווחים הוא עניין חשוב. אם בעבר הידיעה המודיעינית הייתה מגיעה דרך מנגנוני האיסוף, אל קמ"ן האוגדה ויורדת את כל הציר למטה, החל מסוף השנה שעברה, צוותי הלוחמים מקבלים את המידע "חם מהתנור". כך הם יכולים לסכל אירועים רבים, בלי לעבור את צוואר הבקבוק האנושי.

במרכז הידע ב-8200, בו פיתחו את המערכת מעידים כי מדובר בצעד משמעותי, שאולי מסביר את הזכייה בפרס ראש אמ"ן 'לחשיבה יוצרת': "זה עושה את ההבדל בין אירוע שאנחנו לא מספיקים לסכל, לבין אירוע שאנחנו מצליחים להציל בו חיים. מכונה אחת, שיודעת לתפקד כמאות תפקידנים ולעבד הררים של מידע לאינדיקציה אחת מדויקת, זו יכולת עתידנית למדי - והשטח מוכיח שיש לה משמעויות דרמטיות".

בסוף הספר של פאולו קואלו "האלכימאי", מתבהרת התמונה המלאה. כל הידע שניסה הגיבור להשיג כבר היה אצלו בפנים, וכל שנדרש ממנו הוא להתבונן פנימה ולחבר את הנקודות בצורה נכונה. באגף המודיעין, שלקחו את שמה של המערכת מרב-המכר - אולי עושים את אותו הדבר. אומנם לא במסעות לגילוי עצמי, אבל בהחלט בסיכול האירוע הבא.