שדה קרב שלם בכף היד, ומעכשיו - גם בחנות האפליקציות

צי"ד 750 עברה עדכון גרסה והפכה ל"עמוד האש": אפליקציה בסלולר האדום של כל מפקד בשטח, אך אל תתבלבלו - זאת לא עוד מפת טיולים. מיקום כוחות בזמן אמת, שרטוט קווים לטובת ניווט, מדידת מרחק ואיתור אויב הם רק חלק מיכולות התוכנה, ובשונה מבעבר, כל המידע זמין למפקדי השטח בכל מקום ובכל זמן

05.09.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

הדבר החשוב ביותר כדי שגוף או מערכת יוכלו לתפקד, הוא תקשורת. כשנכנסה לצה"ל ב-2017 מערכת השליטה והבקרה צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) 750, היא שינתה את חוקי המשחק עם יכולותיה לצפות במיקום הכוחות בשטח, לאתר נוכחות אויב - ולהפוך את צה"ל למדויק יותר. 

מערכת השו"ב מותקנת בדרך כלל בתוך רק"ם (רכב קרבי משוריין) או במחשב סודי ביותר בחמ"ל ואינה ניידת. לפחות כך זה היה עד לפני תחילת אוגוסט - כשהשו"ב הפך זמין לכל מפקד, בכל מקום.

"פנו אלינו עם יוזמה לקחת את היכולות המרכזיות של הצי"ד ולפתח אפליקציה שתשב על הטלפון הסלולרי האדום, שכבר קיים בצורה נוחה כמו טלפון חכם אצל מפקדים רבים בשטח",  משחזר רס"ן ניב דדוש, רמ"ד מדור 20 במחלקת לי"ד (לוחמת יבשה דיגיטלית) בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, "הדבר הראשון שחשבנו עליו היה - 'איך לא עשינו את זה קודם?' ומשם התחלנו לעבוד".

אחרי אפיון מוצר שהסתיים בינואר, התחילו לפתח אותו בבית התוכנה. במשך ארבעה חודשים הם עבדו על גרסה ראשונית, שתוכננה להיחנך בתרגיל הרב חיילי בחודש מאי, אך במקביל פרץ מבצע "מגן וחץ", וצצה למפתחים הזדמנות פז.

"לא תכננו את זה ככה, אבל קפצנו על האפשרות", מודה בהתלהבות סגן נ', מנהל מוצר ראשי "עמוד האש", "החלטנו שאנחנו הולכים על זה - אב הטיפוס שלנו ייכנס לראשונה באירוע מבצעי. לקחנו שכפ"צים וקסדות וירדנו לאוגדת עזה. הסברנו למפקדים בשטח את היכולות וכיצד להשתמש במוצר. בנוסף הכשרנו מספר אנשי תקשוב בבסיס שיעבירו את המידע הלאה לשאר המפקדים". 

שם לראשונה נתקלו מפתחי המוצר המשודרג בתכונות נוספות שעליהם לשלב: גבול גזרה, התראות במידה שהכוח נכנס לאזור מסוכן וכו'. לאחר התיקונים, הושק בתחילת אוגוסט התוצר המוגמר - אפליקציית השו"ב, או בשמה הרשמי, "עמוד האש".

"מקור השם הגיע מספר נחמיה, פרק ט', פסוק י"ט", מספר מנהל המוצר ומתחיל לצטט: "'את עמוד האש בלילה להאיר להם את הדרך אשר ילכו בה'. המטרה הראשונית של האפליקציה הייתה להנגיש למפקדי היבשה יכולות ניווט איכותיות ומהירות, בדיוק כפי שעמוד האש הוביל את בני ישראל בשנות ההליכה במדבר".

"עמוד האש", מדגיש רס"ן שיר קלבאנר, רמ"ד מיצוי מידע באמל"ח ז"י, "מספק מענה למפקדים בגיבוש תמונת מצב מלאה על כוחותינו והאויב באמצעות פלטפורמת הסלולרי הצבאי שבכף ידם". 

היישומון החדש מיועד בעיקר לביטחון שוטף, וזמין כאמור למפקדים בסלולרי האדום. מעבר למיקום הכוחות בגזרה, מאפשרת האפליקציה לשרטט קווים על גבי המפה כדי ליצור ניווט, עם מדידת המרחק הגיאוגרפי של הצירים, יכולת דיווח על היתקלויות. בגדול, "עמוד האש" מייצר שקיפות ותקשורת בין כל הכוחות הרלוונטיים בגזרה.

"התגובות שקיבלנו היו ממש מרגשות", מספר סגן נ', "מהרגע הראשון המפקדים התלהבו מהמוצר. בסופו של יום, הדבר שהכי חשוב למפקד זה החיילים שלו - לדעת מה איתם, איפה הם ומה הם עושים. הפיתוח שלנו אפשר להם לעשות את זה בצורה מהירה, מכל מקום וללא תלות ברכב צבאי".

״הצוות ואני", מעיד סמ"ר מאור פיקריס, ראש צוות בפרויקט, "משתמשים בכלים אזרחיים מובילים וטכנולוגיות צבאיות מתקדמות. היכולת להוריד גרסאות תדירות ולספק תכולות חדשות בקלות ובמהירות מאפשרת לנו להביא יתרונות חדשים לשטח בקצב שיא".

"לכל מפקד שמחזיק סלולר אדום, תהיה את האפליקציה", מציין מנהל המוצר, "הגמישות הזאת מביאה איתה יכולות ניידות שלא הייתה קיימת לפני - והיא תשפיע על שדה הקרב בזמן אמת".