איך הופכים 40 ס"מ מגומי - לבסיס צבאי שלם?

בשנים האחרונות אנו שומעים לא מעט על "מוכנות לחירום" - צה"ל נערך בכל הזירות ובכל המימדים למערכה הבאה, ויוצר עוד ועוד פיתוחים טכנולוגיים שיסייעו ללחימה ברגע האמת. החידוש האחרון באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מגיע מכיוון לא מאוד צפוי - מבנים מתנפחים, ולא כמו במסיבות יום הולדת של ילדים. כמה זמן לוקח להקים אותם? מהם היתרונות? ואיך זה בדיוק יעזור לנו בהסלמה?

13.12.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

אתגרי הביטחון של מדינת ישראל משתנים בשנים האחרונות. אך לדבר אחד, אולי לא מאוד צפוי, יש כוח גדול בהכרעת אפקטיביות ותפקוד לוחמי צה"ל במערכה הבאה - הלוגיסטיקה.

במצב של הסלמה ביטחונית, שבעקבותיה מתקבלת החלטה על כניסה רגלית לשטחים שמעבר לגבול - נוהג צה"ל לפתוח שטחי כינוס. מדובר באזורי התארגנות לאורך הגבול, בהם שוהים הלוחמים לפני הפעילות בתוך שטחי האויב. 

עד היום היו מעבירים אל שטחי הכינוס שירותים כימיים, מכולות גדולות וכבדות המשמשות כמגורים, מקלחות ושירותים הדורשים תשתיות מסורבלות של חיבור לביוב. בשביל למקם את כל אלו בשטח, בצה"ל נאלצו לשכור מנופים מחברה חיצונית, מה שעלול להוביל לבעייתיות מבחינת זמינות וגמישות במקרי חירום. 

מתוך ההבנה כי יש לייעל את היערכותה של המערכת לאירועים כאלו, רכש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לא פחות ולא יותר ממבנים מתנפחים. זה נשמע קצת כמו ג'ימבורי של ילדים - אבל המציאות שונה לחלוטין. 

מדובר למעשה בסוג של אוהלים עשויים גומי, אותם ניתן להקים בתוך 10-6 דקות בלבד (במקרים קיצוניים עד 20 דקות) ולקפל אותם למשטח בגודל של 40-30 ס"מ. בנוסף ניתן לנפח אותם ואף להוציא מהם את האוויר ע"י מפוח קטן ומיוחד.

אם תערמו את כלל המבנים המתנפחים השונים ללא אוויר, הם יגיעו לגובה של 1.5 מ' בערך - גודל מינימלי ביחס למכולות הענקיות כיום.

הקלות, העלויות הנמוכות וביטול התלות באמצעים הכבדים ובחברות אזרחיות - הובילו להבנה שזהו פתרון אידאלי. ואכן, לפי התכנון באט"ל, באירועי חירום משמעותיים ונרחבים בעתיד ישתמשו במבנים מתנפחים בלבד. אבל איך בכלל הגיעו לזה?

"הרעיון נבע מהקורונה, כשעלה הצורך לאפשר היגיינה וסטריליות ללוחמים בשטח, גם במצבי חירום ומתוך הצורך באמצעים טכנולוגיים יותר עבור מענה מיטבי", מסבירה רס"ן ימית ספקטור, רמ"ד משקי בינוי ומרחבים באט"ל, "אנחנו עובדים עליו בערך שנתיים, ושמים המון דגש על סביבה ירוקה. אני חושבת שהצלחנו. אקח לדוגמה את מבנה השירותים - מדובר באוהל המכיל שישה תאים. בכל תא כיסא, סיר פלסטיק ובתוכו שקית סניטרית עם פד". 

הפד הזה 100% ירוק: "הוא הופך נוזל ומוצק לג׳ל, וכל השקית מתכלה לחלוטין בתוך חצי שנה. מאחורי כל תא יש פח. זו אלטרנטיבה נהדרת לשירותים הכימיים, שמזיקים מאוד לסביבה". 

חוץ מאוהל השירותים, ישנם שני מבנים מרכזיים נוספים. הראשון הוא אוהל חפ"ק, שיכול לשמש גם כמגורים וכחדר אוכל. הוא מכיל שישה תאים, גרילנדה, שקעים וגנרטור שעובד ללא הפסקה. בנוסף אליהם במקלחת יש שישה תאים. כל אחד מהם מחולק לשניים - המקלחת עצמה וחדרון הלבשה. כל מקלחת מכילה צינור ניקוז וצינור קליטה. 

"האוהלים שנוצרו ע"י חברה מחו"ל, נרכשו עבור צה"ל ועברו התאמות ייעודיות", מספרת רס"ן ספקטור, "הרכש בראש ובראשונה נועד להיערכות לחירום, וכרגע מדובר בפיילוט". 

"בימים אלו מתנסים בהם לוחמים המוצבים לאורך קו התפר - במטרה להקל על חווית השירות בעת תפיסת הקו ואף בתרגילים, היא ממשיכה, "לאחר סקרים שערכנו, גילינו שהם מאוד מאוד מרוצים". 

הפיילוט המוצלח פועל כבר היום ואף לקח חלק במספר תרגילים. 

לצד ההצלחה, באט"ל ממשיכים להרחיב את הפרויקט למען איכות וחוויות השירות של חיילי צה"ל - ולנו רק נותר לחכות לפיתוח הבא.