כך מפתחים ומקדמים את דור העתיד של הקצינות בצה"ל

18.02.21
מערכת אתר צה"ל

מאז הקמתו, היוו נשים חלק בלתי נפרד מצה"ל, כשעם השנים נפתחו בפניהן יותר ויותר תפקידים והן רשמו הישגים פורצי דרך.

לאור החשיבות הרבה שמייחסים בצבא לקידום נשים, נקבע כי יש להגדיל את היקף המשרתות בכלל הדרגות, ולפעול לפי עקרון של "יותר נשים ביותר תפקידים" - בדגש על שילוב נשים בתפקידי מפתח ובדרגות בכירות.

"השנה נרשם שיא חדש של 42 נשים בדרגת אל"ם. לשם השוואה, לפני שנתיים היו 39 וב-2016 היו בדרגה הזו 24 נשים", מספר תא"ל יוסי מצליח, רח"ט הסגל באגף כוח האדם. "גידול כזה בתוך חמש שנים מעיד בדיוק על הכיוונים אליהם אנחנו הולכים. אף פעם לא היינו במספר כזה, וברור שבפעם הבאה נפגוש אותן כבר בתפקידים יותר בכירים".

גם בדרגות הרס"ן והסא"ל הנתונים ממשיכים לעלות. אחוז הסא"ליות זינק בכ-33% בשלוש השנים האחרונות, והגיע גם כן לשיא חדש, ואחוז הנשים מתוך כלל נושאי דרגות רס"ן גדל בתקופה הזו מ-25% ל-30%.

מאחורי המספרים הללו עומדת עבודת מטה מקיפה שמתמקדת במספר מישורים. בזרועות ובאגפים מפתחים מסלולי שירות גמישים ומותאמים, שיאפשרו שילוב בין תפקידי שטח ומטה, על-מנת לאפשר מיצוי מיטבי של המשרתות הטובות ביותר בשירות.

"אנחנו פועלים לכך על ידי קיום מדיניות סדורה ופורומים עם כלל הגופים, על מנת לראות ולוודא את התהליכים. המפגשים כוללים פגישות עם קציני החילות הראשיים שבהם קיימנו בשותפות מלאה עם היוהל"ם, כשכל חיל מציג את המסלולים האפשריים לקידום נשים בו לצד תוכנית פעולה להרחבה", מציין תא"ל מצליח.

דוגמה אישית מתחילת הדרך

מתוך ההבנה של חשיבות הדוגמה האישית, נפתחות גם תוכניות מנטורים מיוחדות בהובלת נשים שמאיישות תפקידים בכירים בכלל הזרועות והאגפים, כשכל אחת מהן מהווה מנטורית לדור הצעיר. "הן מסתכלות ורואות את הגידול במספרים, ואם מתווכים להן את זה נכון ומראים להן שהדרך אפשרית, אז הן גם מתקדמות לשם", מחדד תא"ל מצליח.

חלק מהעניין, כפי שמעיד רח"ט הסגל, הוא הסרת חסמים: "אם מסלול היה סגור בפני נשים לאורך השנים, אנחנו בוחנים מה יאפשר זאת. ברור שפיקוד בכיר לא צומח ביום, זה מתחיל מלמטה - וזה מה שאנחנו עושים יותר ויותר בתקופה האחרונה".

הרעיון בעצם הוא לבנות כמה שיותר נכון את הקצינות עוד מתחילת הדרך. "העובדה שמרבית התפקידים פתוחים להן בשלב המלש"ב רק מאפשרת להן להתפתח עוד ועוד - זו מגמה שקרתה בשנים האחרונות, בהן פתחנו תפקידים רבים עוד לפני הגיוס כדי שיוכלו להתקדם לתפקידי קצונה בהמשך", הוא מוסיף, "ככל שנאפשר יותר תפקידים וקצונה צעירה רחבה, אותן נשים ישתלבו כמובן גם בתפקידים בכירים בעתיד".

לצד זאת, נעשים מאמצים לחיזוק שני צמתים מרכזיים - במעבר בין סגן לסרן ובין רס"ן לסא"ל: "בדרגת סגן-סרן מתחיל המשפך. אם נגדיל את בסיס הפירמידה של הנשארות ברמת הסרן, נמצא יותר נשים שרוצות להיות רס"ן. לכן, אנחנו מקיימים איתן שיח כדי ללמוד ולהבין מה יגרום לקצינה צעירה להישאר ולהתקדם בצבא".

הצומת השני מתמקד ברס"ניות בתפקידי ליבה, שיוצאות למרכז הערכה: "אנחנו במעקב ובבקרה חודשית, בהובלת ראש מנהל הקצינים, במטרה לראות עלייה של שתי הנקודות החשובות האלה".

להגדיל את בסיס הפירמידה, להוריד עוד חסמים 

ויש היבטים נוספים, בהם עוסקים לא מעט בחטיבת הסגל. "בכל החילות עשינו את שני הדברים הבאים", מפרט תא"ל מצליח: "לראות שמשמרים בחילות עם רוב נשי את האחוזים הגבוהים גם בפיקוד וקצונה בכירה. לשם כך, הצבנו יעדים לכל חיל לפיתוח עד 2025. לצד זאת, עשינו עבודה בחילות בהם לא היה רוב נשי או נשים בתפקידים מסוימים".

כך לדוגמה, במרכז ההובלה מכהנות כיום לראשונה 3 סמג"דיות. באגף התקשוב מונו בשנתיים האחרונות חמש נשים לתפקידי אל"ם - ובשלושה מהמינויים כיהנה לראשונה אישה בתפקידים טכנולוגיים מובהקים.

מהפכת הנשים בצה"ל לא פסחה גם על אגף המודיעין, שם מונתה אל"ם נ׳ לקמ״ן פקמ"ז, והייתה לקצינת המודיעין הפיקודית הראשונה. גם במרכז הצופן ב-8200 מונתה לראשונה מפקדת – אל"ם ל׳. בראש מחלקת ביטחון מידע עומדת אל"ם ר׳, ורק בחודש שעבר נכנסה לתפקיד ראש זירת איראן בחטיבת ההפעלה אל"ם ר'.

בחיל האוויר מינו בספטמבר האחרון את סא"ל ג' למפקדת הטייסת הראשונה בחיל, סא"ל אפרת קיקוב עשתה היסטוריה כשמונתה למג"דית הראשונה בתותחנים ומפקדת על גדוד 334, במשטרה הצבאית מכהנת אל"ם מיטל שושן כמפקדת מרכז השיטור, הראשונה בחיל, וד"ר אל"ם אולגה פוליאקוב עומדת כיום בראש מרפאת העורף.

למרות כל זאת, כפי שמדגיש תא"ל מצליח, לא נחים על זרי הדפנה: "צריך להמשיך ולהרחיב את הצמתים שבהם מגדילים את בסיס הפירמידה - סרן ורס"ן, כפי שמראה המגמה שאנחנו גדלים ברס"ניות, סא"ליות ואל"מיות, ולהמשיך להוריד חסמים במסלולי השירות של חלק מהגופים שלא אפשרו התמודדות נשים, להעביר מסר של שילוב ואינטגרציה של נשים, ולהראות שאפשר לשלב בין חיי משפחה למסלולי שירות - גם לגברים וגם לנשים".