טקס הנחת דגל הלאום על קברי חללי מערכות ישראל

02.05.22
מערכת את"צ

טקס ״דגלון לנופל״, המשותף לצה״ל, למשרד הביטחון ולארגוני הביטחון הנוספים, במסגרתו מונח דגל ישראל על קבריהם של חללי מערכות ישראל, התקיים היום (שני) בהר הרצל.
הטקס פותח את אירועי הזיכרון והנחת הדגלונים על קברי הנופלים.

מטרת מיזם ״דגלון לנופל״, המתקיים מעל ל-20 שנה, היא להוקיר ולכבד את הנופלים אשר שרתו ומסרו נפשם למען הגנת מדינת ישראל ואזרחיה. 
 
מסיומו של הטקס בהר הרצל ועד לכניסתו של יום הזיכרון לחללי צה"ל וחללי מערכות ישראל, יונחו דגלון הלאום, פרח ונר זיכרון על קברו של כל אחד מהנופלים, בבתי העלמין ובחלקות הצבאיות.

הטקס נערך במעמד הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מפכ"ל משטרת ישראל, רב-ניצב יעקב שבתאי, ראש המוסד, מר דוד ברנע, ראש השב"כ, מר רונן בר, נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, מר אריה מועלם, ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור,  יושב ראש ארגון "יד לבנים", מר אלי בן שם, ויושבת ראש ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, הגברת תמי שלח.
 

 

״במהלך השנה החולפת מילאנו את שורות הלוחמים ביחידות הקרביות, השלמנו וחידשנו אמצעי לחימה" אמר הרמטכ"ל. "הגברנו את היקף המודיעין שמיועד לקצה המבצעי, ושיפרנו את היקף החימושים ושיטות התקיפה. אך טובים ככל שיהיו השיטות והאמצעים, החינוך לערכים, להשתתפות בהגנה ולתרומה למדינה, יישארו לעולם הגורם המרכזי שיקבע את עוצמתו של צה״ל. זהו חינוך שמעוצב על ידי החברה ומנהיגיה, על ידי מערכת החינוך וצה״ל, ומעל הכול על ידי הבית וההורים. רוח הלחימה ואיכות האנשים היו ויישארו הנשק המרכזי של צה״ל, ויישארו המשפיעים ביותר על הנכונות להילחם ועל כושר הלחימה. במצוות הערכים והערבות ההדדית עלינו לטפח את הנפגעים ולדאוג לצרכיהם המיוחדים, ולהשיב לארצם ולבני משפחתם את השבויים והנעדרים".

"משפחות יקרות, אנחנו זוכרים. אנחנו זוכרים את הנופלים בהזדמנויות רבות: כשאנחנו חוזרים לפעילות המבצעית בגזרות שבהן הם נפלו, כשאנו חוזרים לניתוחי הקרבות, לשיעורים המקצועיים ולקחים, כשאנו נכנסים לחדר הזיכרון והמורשת ביחידה, וביום השנה לנפילת הבן או הבת", המשיך הרמטכ"ל. "אבל היום הזה קורא לכל עם ישראל להתאחד בהזדהות ובזיכרון. היום הזה מאט את קצב השגרה ומפנה זמן לכל אזרחי המדינה לעצור ולחשוב, על הנופלים ועליכן, לעצור ולהתייחד עם הכאב שאתן נושאות באופן קבוע. זהו כאב שאינו נח ואינו מניח, כאב צורב ומעיק, המכביד על רגעי האושר ומעיב על כל שמחה. אבל גם הוא, עם כל אכזריותו, מזכיר לכולנו שהוא גם אות לחירות, לביטחון ועצמאות. חיילי צה״ל ומפקדיו, התרומה למדינה צריכה להיות חלק מרכזי ממשמעות החיים של כל אזרח החי כאן. אשרינו, כלובשי מדים, שיש לנו את הזכות לכך. משפחות יקרות, ביחד עם צה״ל כולו אני מחזק אתכן ומחבק אתכן. יהי זכר הבנים מצפן לכולנו, מצפן לערכים״.

 

״נעיצת 24,068 הדגלונים על לוח השיש של קברי חללי מערכות ישראל, מקריית שמונה ועד אילת, משולה לנעיצתה של תובנה חשובה ביותר בליבם של בני המשפחות השכולות", אמר סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, מר אריה מועלם. "במעשה זה אנו מושיטים לכם יד אוהבת לשותפות במסע הזיכרון האישי והקולקטיבי, כמו בכל יום ויום לאורך השנה. במסדר הדיגלון עומדת מדינה שלמה דומם לצד כל קבר - טוראי, סגן אלוף, תת ניצב, רפ"ק או סוהר. לצד זה שנפל בעת מילוי תפקידו ולצד זה שנפל בקרב, כי לא שכחנו ולעולם לא נשכח״.