אלו תפקידי הלחימה הנוספים בהם ישולבו נשים

07.06.22
מייא הררי, מערכת את"צ

בתום דיוני צוות מקצועי, שהוקם בעקבות עתירת מספר מועמדות לשירות ביטחון שביקשו להרחיב את שילוב הנשים בתפקידי הלחימה בצה"ל, הוגשו היום המלצותיו לבג"ץ.

שילוב נשים בתפקידי לוחמה יורחב - יפתחו מספר תפקידים נוספים במערך הלחימה, במסגרת התנסות, לאחר שנמצא כי אין מניעה - יחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר (669), יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות של חיל ההנדסה הקרבית (יהל"ם - בתחומי ס"פ (סילוק פצצות) ובמשימות ייחודיות נוספות) ומחלקת ניוד באחת מחטיבות החי"ר.

ההיערכויות להתנסות ביחידות 669 ויהל"ם תבוצענה בהקדם לאחר עבודת מטה בנושא, כדי למיין את המועמדות כבר בסוף השנה הנוכחית, ולגייס את העומדות בתנאי הסף ובמיונים במסגרת גיוס הלחימה שייערך בשנה הקרובה (בכפוף לעמידתן בתנאי הסף הפיזיולוגיים שהגדיר הצוות המקצועי ובהליכי המיון ליחידה). גם התפקידים שאין מניעה לשירות נשים בהם, או שנשים כבר משולבות בהם, יוגדרו רשמית כתפקידים הפתוחים לשירות נשים, בכפוף לנתוניהן האישיים ולצרכי צה"ל. 

88% 

18% מסד"כ המערך הלוחם הסדיר מורכב מנשים נכון לשנת 2021.

לאורך השנים, מספר הלוחמות הלך וגדל באופן משמעותי - בשנת 2012 כ-3% מהמשרתים בתפקידי לחימה היו נשים, ובין השנים 2013 עד לשנת 2020 גדל מספר הלוחמות בשיעור של למעלה מפי שניים וחצי.

שיעור הנשים בשירות חובה בתפקידי תכנות ומחשוב הוא 29%, שיעור הנשים בשירות חובה בתפקידי סייבר הוא 37% ושיעור הנשים בשירות חובה בתפקידי מודיעין מחוץ לאגף המודיעין הוא 69%. 

בשנתיים האחרונות ישנה ירידה במספר החיילות המשרתות בתפקידי פקידות ומנהלה ועלייה בנשים המתגייסות ליחידות אלו.

בחמש השנים האחרונות, גדל שיעור הנשים מתוך כלל הקצינים בדרגת רס"ן מ-25% ל-29%, ומספר הקצינות בדרגת סא"ל עלה בכ-30%.

עד היום, הגדלת אחוז הנשים בכלל התפקידים ופתיחת האפשרות עבורן לשרת במנעד תפקידים רחב יותר, שיפרה ותמשיך לשפר את איכותו של צה"ל ותביא למיצוי יכולותיהן. 

 

תפקידי לחימה ביחידות החי"ר המתמרנות 

תפקידי לחימה ביחידות המיוחדות והמובחרות 

תפקידי לחימה בחיל השריון

משקל 

67 ק"ג

78 ק"ג

60 ק"ג

גובה

1.64 מ'

1.66 מ'

1.65 מ'

מחשבון הרכב גוף ליכולת נשיאת משקל

1.05

1.05

18<BMI<28

תוצאת ריצה 3000 מ'  

15:44 דק'

14:50 דק'

16:44 דק'

מתח ללא משקל (תחילת ההכשרה)

7 חזרות 

10 חזרות 

5 חזרות

"צה"ל הוא צבא העם, וכחלק מכך הוא מאפשר שירות משמעותי לכולם, אך בראש ובראשונה הוא מחויב לקבלת החלטות מקצועיות, מבצעיות וענייניות", אמר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "צה"ל מאייש את שורותיו, על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד, ובהתאם לצורך המבצעי בשדה הקרב, תוך מיצוי מיטבי של גברים ונשים למרב התפקידים".

ומתי זה יקרה? בעלי התפקידים הרלוונטיים בצה"ל כבר החלו לפעול למימוש החלטות הרמטכ"ל. הצוות הרב-זרועי ערך ניתוח מקיף, יסודי ומעמיק, שלא נעשה כמותו בעבר. הוא הציג מסקנות מבוססות, הנשענות על תשתית ידע משמעותית. הרמטכ"ל קבע כי המלצותיו של הצוות משלבות היטב בין הדרישות המקצועיות והמבצעיות, ומביאות למיצוי מיטבי של ההון האנושי, לצד שמירה על בריאות המשרתים. 

הצוות המקצועי הוקם בעקבות הנחיית הרמטכ"ל, ובראשו עמד אלוף יואל סטריק, מפקד זרוע היבשה דאז, לשם תהליך בחינה יסודי של העתירה, ביחס לשילובן של נשים בתפקידי לחימה נוספים בצה"ל, בהתאם למהותם ולאופיים של התפקידים. בצוות לקחו חלק בעלי ובעלות תפקידים בכירים בצה"ל, להם מומחיות מקצועית במגוון רחב של תחומים רלוונטיים.

נעשה תהליך בחינה יסודי במשך שנה וחצי תחת שלושה ציווים: אחריותו של צה"ל למימוש ייעודו ובראש ובראשונה לעמידה במשימותיו המבצעיות, שמירה על בריאות ובטיחות המשרתים ומיצוי מיטבי של ההון האנושי, כפי שהדגיש רא"ל כוכבי: "לנגד עינינו, עומדת אחריות רחבה לשמירה על בריאות המשרתים, מתוך חובה מקצועית ומוסרית. צה"ל ימשיך לשמור על אופיו הייחודי, כצבא ממלכתי, המחויב גם לפקודת השירות המשותף". 

"ייעודו של צה"ל להגנת מדינת ישראל ועמידה במשימותיו המבצעיות הם הערכים המובילים בבחינת נושא משמעותי זה", סיכם הרמטכ"ל, "בחודשים האחרונים, בוצעה עבודה מטה מקצועית, יסודית ורצינית, ראשית מתוך רצון לעמוד במשימה המבצעית, בהתאם למאפייני שדה הקרב".

 "צה"ל רואה זאת גם כהזדמנות לבחינה מעמיקה של סוגיה מורכבת וחשובה זו. השיקול המקצועי, הוא הגורם המשפיע ביותר בקבלת ההחלטה. אמות המידה שנבחנו, היו יכולות פיזיולוגיות, התאמה למרכיבי התפקיד ושמירה על בריאות הלוחמות".