הכירו את הזוכים בתחרות פרס ההתייעלות הכלכלית

מכל הזרועות והאגפים, תחת כל הפיקודים - הכירו את הזוכים בפרס היועכ"ל להתייעלות כלכלית לשנת 2021 - הישר מהטקס השנתי

14.06.22
ניצן בהר, מערכת את"צ

כמדי שנה, היום (שלישי) נערך טקס הכרזת זוכי תחרות פרס היועץ הכספי לרמטכ"ל להתייעלות כלכלית. הפרס מוענק כחלק ממכלול הכלים שנועדו להפיץ את בשורת השינוי והתייעלות לכלל צה"ל, ולעודד את הגופים והיחידות לקדם מהלכים חדשניים ופורצי דרך, תוך ביטוי של השיקול הכלכלי בכל תהליך ומשימה.

"התייעלות היא תרבות ארגונית - נדרש להטמיע אותה גם מלמעלה למטה וגם מלמטה למעלה", מדגישה רס"ן רוני אשרוף ניר, רמ"ד התייעלות, "אנחנו מנסים לחלחל את העשייה בתחום ההתייעלות בכל הרבדים השונים, הן במדיניות ובתורה והן בכלים ובשיטות לשימוש בפרקטיקה".

רעיון לחיסכון או התייעלות יכול להגיע מכל גורם, במיוחד מהחיילים המשרתים בקצה. "לכן גם הקמנו לפני כשנה תיבת פניות התייעלות בכף היד - שמאפשרת לכל חייל או משרת לשלוח מייל שמגיע אלינו ישירות מתוך האזור האישי באתר צה"ל", היא ממשיכה ומפרטת.

רמ"ח תכנון ביועכ"ל, אל"ם תומר ניאזוף, מדגיש לנו את החשיבות של מיצוי מהלכי ההתייעלות בכלל צה"ל: "אם יש מהלך התייעלות שהוכח ככדאי במקום מסויים - השאיפה לשכפל אותו ביחידות או בגופים דומים נוספים ולהביא לשיתופי פעולה וידע ולמהלכים חוצי זרועות".

ועדת השופטים בראשות תא"ל במיל', יועכ"ל לשעבר, ראם עמינח, בחנה את כלל העבודות שהוגשו לה בהתאם לקריטריונים שהוגדרו מראש, כאשר לבסוף הגיעו לגמר 9 עבודות שאומתו ככאלו שחוסכות ומביאות להתייעלות תקציבית.

"צוותי הפרויקטים הציגו לנו את העבודות ובסוף הועדה הכריעה מי העבודות הזוכות", מסביר ר' יחידת ההתייעלות ביועכ"ל, חיים ברגר, "השנה הוצגו עבודות מצוינות, והיה לנו קשה לבחור את הטובות והבולטות ביותר, ולכן אף נבחרו יותר מ-3 עבודות בשונה מהעבר".

"פרס היועכ"ל הוא אחד מהכלים לתמרץ התייעלות. הוא מהווה אירוע שיא ומאפשר להוקיר יחידות וגופים שביצעו עבודות התייעלות יוצאות דופן, מקוריות או משמעותיות במיוחד. כמובן שישנן עבודות נוספות רבות אחרות שראויות לציון. מלבד התחרות הזו יש תחרויות פנימיות של התייעלות גם בתוך היחידות השונות, וגם תמריצים כלכליים נוספים ליחידות הקצה ולגופים לקידום פרויקטים", מסביר לנו היועכ"ל ור' אגף התקציבים במשרד הביטחון, תא"ל גיל פנחס.

ואלה הזוכים בפרס ההתייעלות הכלכלית לשנת 2021:

במקום הראשון - פרויקט צוות אמ"ן

בשנים האחרונות מתחוללים שינויים משמעותיים בעולם המחשוב המשפיעים על התעשייה העולמית.

עם הכניסה לעידן ה״ביג דאטה״ כמויות הנתונים שהולכות וגדלות מייצרות אתגרים נרחבים לארגונים רבים. הצורך להזרים, לאחסן ולייצר תפוקות משמעותיות מהמידע הרב שקיים גורם לעלייה מסיבית בצרכי המחשוב. לאור זאת, בשנים האחרונות התחולל שינוי בפרדיגמה הטכנולוגית, וב-8200 הצליחו לקדם את ההתייעלות וניהול המשאבים בעולמות אחסון ועיבוד המידע.

במקום השני - פרויקט מנגנון "רופא מאשר" של צוות משר"פ (אט״ל)

בשנה האחרונה, יושמו התאמות במנהלת שירותי הרפואה בצה"ל, המבקרת את איכות הטיפולים והניתוחים הניתנים לחיילים, על-מנת לחסוך בעלויות תוך מתן טיפול רפואי נכון. בשנה ממוצעת ניתנות למשרתי צה"ל מאות אלפי הפניות לקבלת שירותי רפואה ע"י ספקים חיצוניים בעלות של כ-100 מיליון ש"ח, המתומחרות על פי מחירון משרד הבריאות.

כמהלך התייעלות יזום של משר"פ, על כל אחת מהפעולות הללו הוטלה בקרה נוספת בעזרת מנגנון אישור והפעלת שיקול דעת של ראש מנהלת שירותי רפואה, בדומה למנגנונים הקיימים באזרחות. במסגרת מהלך זה, ובהתאם לנתונים הרפואיים, המטופלים לרוב הופנו לקבלת טיפול או לבירור בעלות נמוכה יותר ומבלי לפגוע כמובן באיכות הטיפול - דבר שאפשר חיסכון של כ-13 מיליון ש"ח בשנים 2019-2020.

המקום השלישי (תיקו) - פרויקט טעינת כלי שיט של צוות חה"י

שייטת הצוללות החלה במהלך שנת 2019 בפרויקט התייעלות כלכלית אשר מטרתו הייתה לחסוך את העלויות הנגזרות מטעינת תאי הדלק בצוללת. תאי הדלק מהווים מקור אנרגיה המאפשר את פעילותה של הצוללת במרחבי הים.

הפרויקט הביא לחיסכון כלכלי של כ-1.8 מיליון ש"ח בשנה. בנוסף, הפרויקט צמצם את התלות בגורמים חיצוניים ובכך הביא להתייעלות וזמינות מבצעית טובה יותר.

המקום השלישי (תיקו) - פרויקט חיבור טנקים לחשמל של צוות ז״י ואט"ל

במסגרת תכנית "עד הקצה" להתייעלות ביחידות השדה בצה"ל, ביקר צוות מטעם יחידת היועכ"ל בבסיס שיזפון במטרה לזהות מהלכי התייעלות פוטנציאליים. במהלך הביקור הועלתה סוגיה של הפעלת טנקים באמצעות מנוע לאורך שעות רבות ביום בזמן תרגולים סטטיים. בשיתוף עם חטיבת שריון, יצא לדרך פיילוט של חיבור טנקים  לתשתית חשמל בעת אימון סטטי, מה שחוסך צריכת סולר, מונע את שחיקת המנוע (ובכך חוסך חלפים וטיפולים), משפר את איכות ההדרכה ומפחית זיהום אוויר ורעש שפוגע בסביבה.

מוערך כי בשנת 2022 ייחסכו לפחות 1.2 מיליון ש"ח בעקבות הפרויקט. הפיילוט כבר הורחב לביסלמ"ח וצפוי להשתלב בבסיסים נוספים.

תעודת הערכה - פרוייקט רכש שירותי מלוניות ודגימות מצד פיקוד העורף במהלך משבר הקורונה

כחלק מהתמודדות צה"ל עם התפשטות הנגיף קורונה, נדרשה מפקדת אלון שהוקמה בפקע״ר לסייע למשרד הבריאות במרחב האזרחי. במסגרת זו הוענקה למפקדה תעודת הערכה על פעילות מאומצת להתייעלות בתחומים הנוגעים להתמודדות עם הנגיף, אשר הביאה להיקפי התייעלות וחסכון של מאות מיליוני ש״ח לאורך 2021.

יו"ר ועדת השופטים, תא"ל במיל', ראם עמינח מסכם, "מה שיפה לראות בתחרות זה את מגוון העבודות הרחב, ולראות איך ההתייעלות חוצה דיסציפלינות, ואיך כל גוף ביצע התייעלות בתחום שרלוונטי אליו לעשייה. זה מוכיח פעם נוספת שניתן לקדם התייעלות בכל נושא ובכל תחום אם רק רוצים".

גם לכם יש יוזמה משלכם? היום יש דרך קלה ופשוטה יותר להניע אותה! תוכלו לפנות ליחידת ההתייעלות דרך האזור האישי באתר צה"ל. ניתן לפנות בקשר לכל יוזמת התייעלות שיש לכם או ליחידה שלכם, ואולי בשנה הבאה גם אתם תזכו בפרס.

pniyot_hityaalut@mod.gov.il - כתובת המייל של תיבת הפניות