פורום מטכ"ל קיים יום עיון ב'יד ושם'

25.04.22
מערכת את"צ

פורום המטה הכללי של צה״ל קיים היום (שני) יום עיון לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יום העיון, בראשות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, עסק בסוגיות והיבטים של המשפחה היהודית בשואה.
 
היום נפתח בדברי יושב ראש יד ושם, דני דיין, וקצין החינוך והנוער הראשי, תא"ל אופיר לויוס. בין המרצים נמנו ד"ר שמעון אזולאי, פילוסוף ואיש חינוך שעוסק בערכים והגות בהקשר הזהות, השייכות והמחויבות למשפחה ביחוד עבור הקהילה היהודית. הגב׳ נעמה גליל, מנהלת פרויקטים באגף הנצחה וקשרי קהילה ביד ושם, סקרה בפני הפורום את אתגרי האימהות בתקופת השואה.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, עם יו"ר יד ושם, דני דיין


בהמשך, נערך ביקור בתערוכת צילומים ייחודית, אשר עוסקת בהתמודדות המשפחה אז, כפי שתועדה בעין המצלמה, ומיד לאחריו התקיים באמפי "יד לילד", טקס זיכרון בנוכחותו של שורד השואה מר שאול שפילמן.

בחלקו השלישי של היום, סיפר איש התקשורת ירון אנוש, אודות המסע לחיפוש קרובים שיהודים רבים חוו בשנים הראשונות עם עלייתם ארצה והחיבור בין השואה למלחמת העצמאות.

במסגרת יום העיון, העיד שורד השואה, מר שאול שפילמן, אשר ישיא משואה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה הקרוב, יחד עם נכדתו, סרן נועה אל חיל, אשר משרתת בחיל החינוך והנוער. הרמטכ"ל העניק לו את תעודת 'פרח לניצול' להוקרה על תרומתו. 


בסיום היום, צפו חברי פורום מטכ״ל בסרט ׳הניצחון הסופי׳ שמספר את סיפורו של ד״ר פליקס זנדמן ז"ל, מהנדס, ממציא, יזם ובעל חזון ששרד את השואה בפולין, והינו הנכד היחיד ממשפחתו ששרד. זנדמן הקים ביד ושם את "כיכר המשפחה" לזכרו של סבו שנספה בשואה יחד עם נכדיו ועם תינוק נוסף.

 

יחד עמם צפתה בסרט אשתו של פליקס, רותה זנדמן, אשר קיבלה מהרמטכ"ל את תעודת ׳פרח לניצול׳.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, עם אשתו של של פליקס זנדמן ז"ל, רותה זנדמן, אשר קיבלה מהרמטכ"ל את תעודת ׳פרח לניצול׳ על תרומתה למדינה.

 

״היום הזה חוזר ומזכיר את המשמעות של השירות בצה״ל והמשמעות של להיות מפקד בצה״ל״, הצהיר הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, ״צה״ל הוא ביטוי מובהק לעקרון של הגנה עצמית וקביעת גורלנו במו ידינו. מעל הכל, היום הזה מבליט לכל אחד מאיתנו את משמעות חייו״.


"אני רואה חשיבות ערכית, סמלית וחינוכית בכך שצמרת הפיקוד של צה"ל מקדישה יום עיון לנושא השואה מידי שנה", אמר יו"ר יד ושם, דני דיין, "זיכרון השואה הוא מרכיב משמעותי לכל אזרח בישראל וסיפור השואה רלוונטי לכל חייל וקצין בצה"ל".